کد خبر: ۱۱۶۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۸ تير ۱۳۹۵ - 2016July 18
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>تا کنون 23 ورزشکار از حضور در بازی‌های المپیک انصراف داده‌اند؛ دلیل بیشتر این نفرات برای نرفتن به ریودوژانیرو ویروس «زیکا»ست.
به گزارش شفا آنلاین، از تابستان گذشته که ویرس زیکا در برزیل شایع شد، همه نگرانی‌ها این بود که برگزاری بازی‌های المپیک 2016 تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد. حتی پیش‌بینی‌ها این بود که این دوره از بازی‌ها با تاخیر یا تغییر میزبان برگزار شود. با وجود بیانیه‌های سازمان جهانی پزشکان، مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک رسمی اعلام کرد که برزیل مشکلی برای میزبانی ندارد.

با این حال در این مدت 23 نفر از حضور در این بازی‌ها انصراف داده‌اند. بیشتر آنها نگران سلامتی‌شان هستند. تنیسورها و گلف‌بازان، بیشترین تعداد را در بین انصرافی‌ها دارند. با این که امسال برای اولین بار گلف به جمع رشته‌های المپیکی اضافه شده اما اکثر بزرگان این رشته از حضور در این بین بازی‌ها انصراف داده‌اند.

       دیروز دو تنیسور رسما اعلام کردند که به خاطر زیکا به برزیل نمی‌روند. میلوش رائونیچ، تنیسور کانادایی به بی‌بی‌اسپورت گفته بود که در بازی‌های ریو حاضر نمی‌شود. این تنیسور 25 ساله گفته که تنها مشکلش ویروس زیکاست:‌«از بازی‌های المپیک انصراف داده‌ام. این تصمیم را به این دلیل گرفته‌ام که نگرانی‌های متعددی درباره سلامتی‌ام دارم. یکی از دلایل اصلی‌ام این است که من به این که می‌گویند زیکا در برزیل المپیکی‌ها را تهدید نمی‌کند، اطمینانی ندارم.» کانادا که از انصراف میلوش مطمئن شده، رائونیش را جایگزین او کرده است.

       تنیسور دیگری که حاضر نیست به برزیل برود، ویکتوریا آزرانکا، قهرمان دو دوره گرند اسلم است. او که پیش از این به خاطر آسیب‌دیدگی زانو در ویمبلدون بازی نکرده بود، در توئیترش اعلام کرد که منتظر تولد فرزندش است:‌«ما بیشتر از این نمی‌توانیم خوشحال باشیم. خوشحال هستم که شروع به ساختن خانواده‌ام کرده‌ام. من از ورزشکاران زنی که بعد از بارداری به ورزش حرفه‌ای باز گشته‌اند، الگو می‌گیرم. می‌خواستم دقیقا همین کار را انجام دهم.» کمیته بین‌المللی المپیک پیش از این از زنان باردار خواسته بود که به برزیل نیاید. ورزشکاران و تماشاگرانی که باردار هستند، حضورشان در المپیک ممنوع است و آزرانکا هم از این قانون پیروی کرده است.

       پیش از این ورزشکاران دیگری هم از حضور در بازی‌ها انصراف داده‌اند. بعضی از آنها رسما اعلام کرده‌اند که دلیل کناره‌گیری‌شان از بازی‌ها زیکاست، اما بعضی‌ها هم توضیحی نداده‌اند.
1) جیسون دی: گلف‌باز شماره یک جهان از استرالیا که یک ماه قبل از المپیک انصرافش را اعلام کرد.
2) روری مک‌ایلروی: گلف‌باز ایرلندی که در مصاحبه‌ای اعلام کرد به خاطر حفظ سلامتی‌‌اش در المپیک شرکت نمی‌کند.
3) ویجی سینگ: گلف‌بازی از فیجی چندی پیش گفت: «با این که دوست داشتم این بازی‌ها را تجربه کنم، اما به خاطر ویروس زیکا انصراف می‌دهم. احساس بدی دارم، اما در نهایت تصمیم گرفتم در المپیک شرکت نکنم.»
4) تی‌جای ون گاردرن: دوچرخه‌سواری از آمریکا که در توضیح انصرافش گفت: «اگرچه می‌توان با رعایت اقداماتی از شیوع این ویروس جلوگیری کرد، اما همسر من باردار است و نمی‌خواهم این ویروس به او منتقل شود.»
5) استفن کوری: بسکتبالیست آمریکا که دقیقا به ویروس زیکا اشاره نکرده و دلایل دیگری را برای انصرافش اعلام کرده است.
6) جسیکا انیس هیل: ورزشکار هفتگانه انگلیس. او هم از زیکا نگفته ولی از خطرات صحبت کرده: «من باید مطمئن شوم چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد و چه خطراتی وجود دارد.»
7) هوپ فالو: دروازه‌بان تیم ملی فوتبال زنان آمریکا هم نگران ویروس زیکاست: «نمی‌خواهم برای داشتن بچه ناسالم ریسک کنم.»
8) سایمون هالپ: تنیسوری از رومانی، دلیل انصراف او هم زیکاست: «مجبور بودم تحقیقات زیادی را درباره ویروس زیکا انجام دهم و در این‌باره با پزشکان زیادی هم صحبت کردم. شنیده‌ام حتی اگر خانمی باردار نباشد و به این ویروس مبتلا باشد، بعد از اینکه باردار شد این ویروس فعال می‌شود.
9) گریج رادر فورد: او قرار بود در پرش طول برای بریتانیا در المپیک مسابقه بدهد اما چون نگران آینده فرزندانش است،‌ انصراف داده. او یک فرزند دارد ولی همسرش اعلام کرد: «گریج تنها ورزشکاری نیست که از این بازی‌ها انصراف می‌دهد. ما می‌خواهیم در آینده بچه‌های بیشتری داشته باشیم و این ویروس برای آنها خطرناک خواهد بود.»
10) هیدکی ماتسویاما: گلف‌باز شماره 17 جهان از ژاپن، او هم گفته بود: « من به این نتیجه رسیدم که نمی‌توانم سلامتی‌ام را به خطر بیندازم.»
11) شان لوری: او برای ایرلند سهمیه گرفته ولی در بازی‌ها شرکت نمی‌کند: «من و ندی به تازگی ازدواج کرده‌ایم. من خوش شانس هستم که در آینده صاحب یک خانواده خواهم شد.»
12) مارک لیشمن: گلف‌باز شماره 37 جهان از استرالیا که دلیل انصرافش را مشکلات جسمی همسرش اعلام کرد و گفت: «نمی‌توانم این ریسک را بکنم و در المپیک شرکت کنم.
13) براندن گریس: گلف‌باز شماره 11 جهان از آفریقای جنوبی دلیل انصرافش را ویروس زیکا اعلام کرد: «می‌خواهم ماه نوامبر ازدواج کنم.»
14) برندون دو ژانگ: گلف‌بازی شماره 319 جهان از زیمبابوه. او گفته: «این خیلی خوب است که بخواهم برای کشورم بازی کنم، اما نمی‌توانم.»
بعضی‌‌ها هم دلیل انصرافشان را توضیح نداده‌اند اما به نظر می‌رسد مشکل آنها هم زیکا باشد.
15) آدام اسکات: گلف‌باز شماره 8 جهان از استرالیا
16) لوئیس اوستوزن: گلف‌باز شماره 14 از آفریقای جنوبی
17) چارل اسوارتزل: گلف‌باز شماره 23 جهان از آفریقای جنوبی
18) گریم مک‌دوول: گلف‌باز شماره 73 جهان از ایرلند
19) لبرون جیمز: بسکتبالیست تیم ملی آمریکا
20) جردن اسپیت: گلف‌باز شماره 3 جهان از آمریکا
21) داستین جانسون: نخستین گلف‌باز آمریکایی است که از بازی‌های المپیک ریو انصراف داد.‌
برچسب ها: زیکا ، ورزشکار ، فراری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: