کد خبر: ۱۱۵۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۵ - 2016July 17
شفا آنلاین>سلامت جنسی > محققان اخیرا اعلام کرده‌اند که انجام تست برای تشخیص عفونت HPV با استفاده از ادرار می‌تواند یک راه بسیار دقیق برای رد احتمال وجود این نوع عفونت‌ها و غربالگری سرطان سرویکس باشد.
به گزارش شفا آنلاین، این تست ادراری دربرگیرنده انواعی از HPV است که در واکسن‌ها گنجانده نشده‌اند.

       عفونت‌های پرخطر HPV، مهم‌ترین عامل خطر برای ابتلا به سرطان سرویکس، همچنین ضایعات پیش‌ساز سرطان است که تحت عنوان نئوپلازی اینترااپیتلیال سرویکال (CINs) شناخته می‌شوند. آزمایش‌ها برای بررسی HPVs در نمونه‌های دیگری به غیر از سلول‌های سرویکال، مانند نمونه ادراری، که غیرتهاجمی بوده و جمع‌آوری آنها نیز آسان است، می‌تواند برای زنان جذاب باشند، زیرا معاینات پزشکی را دور می‌زنند. در کشورهای در حال پیشرفت، به دلایل اجتماعی، ‌فرهنگی یا مذهبی، این نوع از معاینات موانع بسیاری را برای زنان ایجاد کرده است.

       مطالعات پیشین نیز پیشنهاد کرده بودند که تست‌های ادراری می‌توانند یک راه دقیق برای غربالگری HPV باشند، اما با توجه به داده‌های به دست آمده در مورد دقت این تست‌ها برای تشخیص ضایعات CINs، همیشه تردید وجود داشته و اینکه نتایج تست‌ها چگونه براساس وزن بدن و نژاد بیمار تفسیر شوند.

       2مطالعه جدید 502 زن را بررسی کرده که مبتلا به سلول‌های غیرطبیعی سرویکس بوده‌اند. سپس تست‌های ادراری آنها با تست‌های سلول‌های سرویکال مقایسه شدند. نتایج به دست آمده در نشریه Cancer منتشر شده است.

       داده‌ها نشان دادند که تست ادراری با تست سلول‌های سرویکال توافق بسیار خوبی دارند. از 502 زن بررسی شده، 344 مورد در هر دو تست برای هر نوعی از HPV نتیجه مثبت نشان دادند و 79 نفر نیز در هر دو تست منفی بودند. 72 بیمار تست ادراری منفی، اما تست DNA سلول سرویکال مثبت داشتند. 7 بیمار نیز برعکس حالت قبل را نشان دادند. آنالیز داده‌ها حاکی از نرخ تطابق خام 84/0 و میزان توافق AC1 معادل 75/0 (فاصله اطمینان 95 درصد: 70/0 تا 81/0) بودند.

       برای عفونت‌های پرخطر HPV، به‌طور اختصاصی، نرخ تطابق خام معادل 83/0 و میزان توافق AC1 معادل 67/0 (فاصله اطمینان 95 درصد: 61/0 تا 74/0) گزارش شد. آنالیزها در مورد HPV-16 یا HPV-18، که مسئول اغلب موارد سرطان هستند، نشان دادند نرخ تطابق خام معادل 94/0 و میزان توافق AC1 معادل 91/0 (فاصله اطمینان 95 درصد: 88/0 تا 94/0) هستند. محققان با توجه به داده‌های به دست آمده، میزان توافقی را معادل 81/0 و 0/1، به عنوان توافق تقریبا کامل در نظر گرفتند.

       نکته مهم آنکه، این میزان توافق با درنظر گرفتن عوامل دیگری مانند سن، نژاد، شاخص‌های وزن بالای بدن و وجود یا عدم وجود CIN-2 یا ضایعات بیشتر، تغییری پیدا نکردند.

       محققان با آنالیزهای بیشتر، ارزش اخباری مثبت و منفی را برای تشخیص ضایعات CIN، براساس وجود عفونت‌های پرخطر HPV، با هر دو تست سرویکس و تست‌های ادراری محاسبه کردند. تست ادراری ارزش اخباری مثبت پائین، اما ارزش اخباری منفی بالایی داشت. به این ترتیب، این تست برای شناسایی زنان در معرض خطر کم بسیار مناسب است. برای ضایعات CIN-2، ارزش اخباری منفی 4/29 و برای CIN-3، معادل 8/95 به دست آمد.

       محققان می‌گویند با این مطالعه، نشان داده‌اند که تست ادراری HPV به عنوان یک رویکرد غیرتهاجمی، نتایج بسیار رضایت‌بخشی را برای رد احتمال وجود هرگونه عفونت HPV سرویکس ، از جمله انواعی از HPV که در واکسن‌ها گنجانده نشده‌اند، همچنین ضایعات CIN که مرتبط با هر نوع از عفونت‌های پرخطر HPV باشند، فراهم می‌آوردند. این نتایج فارغ از سن، نژاد یا وزن بالای بدن زنان است و می‌تواند بر موانع غربالگری سرطان سرویکس در کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت غلبه کند.
Cancer Network
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: