کد خبر: ۱۱۵۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۵ - 2016July 14
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به این که ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته داروسازی طی یک تا دو دهه اخیر حدود سه برابر شده است، گفت : برای آینده شغلی این فارغ التحصیلان،ظرفیت سازی نشده است
به گزارش شفا آنلاین،حمید خیری عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به این که هزینه های سنگینی برای آموزش دانشجویان داروسازی صرف شده است اذعان داشت : بیکاری فارغ التحصیلان این رشته مصداق بارز بی‌برنامه‌گی، عدم آینده‌نگری و خروج از ریل اقتصاد مقاومتی است.
 
وی با اشاره به مشکلات شغلی فارغ‌التحصیلان داروسازی افزود : لازم است مسئولان بجای توسعه کمی میزان جذب دانشجو در رشته داروسازی، برای آینده شغلی آنها ظرفیت سازی کنند.
 
به گفته وی گسترش کمی دانشکده‌های داروسازی و افزایش کمی تعداد پذیرش دانشجو در آن‌ها بدون توجه به نیازسنجی‌های کشور صورت گرفته و این موضوع می‌تواند مخاطرات متعددی را برای این رشته به دنبال داشته باشد.
 
وی با بیان این که در همه جای دنیا گسترش دانشکده‌ها بر اساس نیاز سنجی صورت می‌گیرد؛ ادامه داد : در خصوص این رشته، تنها ظرفیت سازی جذب دانشجو در دانشگاه‌های سراسر کشور اعم از دولتی و آزاد صورت گرفته، ولی سیاستگذاران در خصوص ظرفیت‌سازی شغلی برای فارغ‌التحصیلان آن برنامه‌ای پیاده نکرده‌اند.

خیری ضمن اشاره به این مطلب که فارغ التحصیلان در خصوص آینده شغلی خود نگرانی‌های زیادی دارند ؛ تصریح کرد: هدایت شغلی فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار موضوع بسیار مهمی است و این نگرانی‌ها بارها موجب برخی اعتراضات و حتی نامه نگاری‌ها از سوی آنان با مسوولین شده است.

ظرفیت تاسیس داروخانه در کشور محدود است

وی در پاسخ به این سوال که آیا فارغ التحصیلان می توانند پس از فراغت از تحصیل نسبت به تاسیس داروخانه اقدام کنند خاطرنشان کرد : در حال حاضر حدود ۱۱ هزار داروخانه در سراسر کشور وجود دارد و بازار دارویی کشور و ظرفیت تاسیس داروخانه محدود است از طرفی اقتصاد داروخانه موضوعی است که اجازه نمی‌دهد که هر فارغ التحصیلی امکان تاسیس یک داروخانه را  داشته باشد.
 
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی داروخانه‌ها تاکید کرد: تاسیس و اداره کردن داروخانه به دلایل مختلف با دشواری‌های بسیار روبه رو است که این امر سبب می‌شود تا  فارغ التحصیلان داروسازی که بنیه مالی قوی‌ای نیز در ابتدای خوداشتغالی ندارند، از آن صرفه نظر کنند.
 
به گفته خیری، این دلایل بیشتر جنبه اقتصادی دارند. دلایلی همچون تعدد و تکثر داروخانه‌های دولتی، افزایش بی‌رویه تعداد داروخانه‌ها، پایین بودن سود دارو، وضع مالیات‌های سنگین، عدم تعریف تعرفه مشاوره دارویی و مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر، اقتصاد داروخانه را تحت فشار قرار داده است.
برچسب ها: داروسازان ، آموزش ، خروج
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: