کد خبر: ۱۱۵۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۵ - 2016July 13
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کدرهگیری برای تشخیص داروهای قاچاق و تقلبی اجرایی شده است و به زودی این کد برای مکمل ها و لوازم آرایشی و بهداشتی نیز اجرا می شود.

به گزارش شفا آنلاین،رسول دیناروند، روز چهارشنبه درنشست خبری معاون سازمان بهداشت جهانی در وزارت بهداشت افزود: قاچاق دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی دو جنبه دارد، یکی جنبه بین المللی و دیگری جنبه اقدامات ملی.

وی گفت: مهمترین اقدامی که در سطح ملی برای مبارزه با کالاهای سلامت قاچاق و تقلبی در ایران انجام شده کنترل اصالت کالا از طریق کد رهگیری است که در کشورهای معدودی در دنیا چنین طرحی اجرا شده است.
دیناروند افزود: تمام کالاهای مرتبط با سلامت به مرور در ایران صاحب کدرهگیری و شناسه اصالت می شوند، کد رهگیری هم اکنون برای تمام داروهای مورد تایید وزارت بهداشت اجرا شده است و به زودی و مکمل ها و لوازم آرایشی بهداشتی مجاز نیز صاحب کدرهگیری می شوند و پس از آن غذاها و ملزومات پزشکی نیز در سامانه کد رهگیری وزارت بهداشت وارد می شوند.
وی ادامه داد: با داشتن کد رهگیری و شناسه گذاری کالاهای با اصالت، مردم ابزار بسیار قدرتمندی را برای تشخیص کالاهای اصیلی از تقلبی و قاچاق خواهند داشت و با یک پیامک می توانند به اصالت و تقلبی نبودن کالا پی ببرند.
دیناروند گفت: بازرسان وزارت بهداشت در سازمان غذا و دارو و دانشگاههای علوم پزشکی نیز از این طریق می توانند به سرعت بر کالاهای غیر قانونی نظارت داشته باشند و موارد تخلف را به سرعت گزارش و به آنها رسیدگی کنند.

**ریاست ایران بر کمیته جهانی مبارزه با قاچاق دارو
رئیس کمیته مبارزه با قاچاق داروی سازمان بهداشت جهانی ادامه داد: در سطح بین المللی کشورها تلاش می کنند تا ساز و کارهایی برای کاهش برای قاچاق انجام دهند و با توجه به اقدامات موفق ایران در این زمینه از سال گذشته ایران ریاست کمیته مبازه با قاچاق سازمان بهداشت جهانی را به عهده گرفته است و این ریاست تا سال 2016 ادامه دارد.
وی گفت: مبارزه با قاچاق باعث می شود که کالاهای با کیفیت تر و با استاندارد بالاتری در اختیار مردم قرار گیرد و در این زمینه نیازمند یک حرکت جهانی هستیم اما ایران منتظر کمک های جهانی نمانده است و کار خود را در این مبارزه شروع کرده است، هر چند همکاریهای بین المللی در این زمینه ضروری است.

برچسب ها: قاچاق ، ایران ، سامانه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: