کد خبر: ۱۱۵۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۴ تير ۱۳۹۵ - 2016July 14
شفا آنلاین>سلامت> جذب عضو هیئت علمی داروسازی امروزه به یکی از مشکلات اصلی دانشکده‌‌های داروسازی تبدیل شده‌است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید طوری که به گفته محمد عبداللهی دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی وزارت بهداشت در حال حاضر دانشکده‌هایی هستند که 80درصد از اعضای هیئت علمی‌شان را استادان رشته‌های غیر داروسازی تشکیل می‌دهد.

       به عقیده معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور در حال حاضر امکان جذب نیروی هیئت علمی مناسب برای رشته داروسازی وجود ندارد. مشکلی که به گفته‌ آنها به نداشتن چارت تشکیلاتی گروه‌‌های آموزشی دانشگاه‌ها مربوط می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه زنجان می‌گوید:«افرادی که مبنای رشته داروسازی ندارند بیشتر مایل هستند که در دانشگاه بمانند اما استادانی که مبنای داروسازی دارند بعد از مدتی تحصیل درخواست می‌دهند تا داروخانه تاسیس کنند و بروند. ما آماری که از مقالات دانشگاه‌ زنجان به‌دست آوردیم نشان می‌دهد که تعداد مقالات اساتیدی که مبنای داروسازی نداشتند بیشتر بوده‌است.»

 با این‌حال دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی وزارت بهداشت توضیح می‌دهد:« قانونی نداریم که بتوانیم بر اساس آن بگوییم چند درصد از نیروهای یک دانشکده داروسازی باید از همین رشته باشند اما در هر صورت دانشگاه‌های داروسازی را نمی‌شود از داروساز تهی کرد. بنابراین جایی که 80 درصد غیرداروساز دارد غیر منطقی است و باید در آن تجدید نظر شود. همچنین استادان داروسازی هم مناطق به محروم نمی‌روند و مشوق‌هایی برای آن لازم دارند اما تعداد نیروهای غیرداروسازی که دنبال کار می‌گردند و حاضرند به هر دانشگاهی برای تدریس بروند بیشتر است.»

صنایع آرایشی خالی از داروساز مانده‌است
       فرشید عابدی، معاون آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند در زمینه بازنگری بر دروس داروسازی عمومی می‌گوید:«دانشجویان رشته داروسازی 38 واحد شیمی می‌گذرانند و به مباحثی ورود می‌کنند که بعد از فارغ‌التحصیلی کمتر به آن نیاز دارند. به نظر من خروجی ها با آن چیزی که تدریس می‌شود یکی نیست.»

عبداللهی با بیان اینکه«عناوین و رفرنس‌های دروس داروسازی در حال به روز شدن است» بیان می‌کند:
       «برای مثال درس شیمی آلی در حال به روز شدن است. صنایع آرایشی و بهداشتی ما خالی از داروساز مانده‌است چرا که آنها در این حوزه کم درس می‌خوانند. ما گفته‌ایم که دوره کوتاه مدتی رابرای آرایشی بهداشتی بگذاریم که با یک مدرک جایگاه کاریشان حفظ شود.»

       او با تاکید بر لزوم ارائه دوره‌های آموزشی کوتاه مدت بیان می‌کند:«زیاد نمی‌توانیم کوریکلوم را تغییر دهیم. مقاومتی که بین اعضا هیئت علمی وجود دارد در مقایسه با کوریکلومهای جهانی خیلی قابل تغییر نیست. برای همین دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت راه‌حل ماست.» این استاد دانشگاه ادامه‌می‌دهد:«زمانی که دکترای داروسازی فارغ‌التحصیل شود توانایی کار در صنعت داروسازی را ندارد برای همین می‌تواند در این دوره ‌ها شرکت کند. 230 ساعت در این دوره‌ها دیده‌شده و این افراد باید در اولویت‌های استخدام هم قرار بگیرند.»

       او همچنین خبر می‌دهد:« قبلا آیین نامه مشترکی بین دبیرخانه پزشکی و داروسازی وجود داشت که براساس آن دانشجوهای Ph.D نمی‌توانستند وارد دوره های فلوشیپ سم‌شناسی بالینی شوند. بعد از برگزاری چند جلسه مجددا با این موافقت شد که تعهدات افراد دوره‌های فلوشیپ داروسازی تا پایان دوره کمی عقب بیفتد.»

مناطق آمایشی بازوی برقراری توازن در دانشکده‌ها
       عبداللهی بیان می‌کند:« در همه شهرها صنایع داروسازی وجود ندارد برای همین بازوی همکاری مشترک در معاونت آموزشی وزارت بهداشت شکل گرفته که همان مناطق آمایشی است. اگر از مناطق آمایشی استفاده شود این دانشکده‌های داروسازی یکدیگر را پوشش می‌دهند و دانشکده‌های ضعیف‌تر از امکانات دانشکده‌های قوی‌تر استفاده می‌کنند. همچنین ما برای بازدید و ضعف‌سنجی از دانشکده‌های داروسازی از مناطق آمایشی استفاده می‌کنیم و برای اینکه مشکلات دانشکده‌ها را بفهمیم مجددا آنها را رتبه‌بندی می‌کنیم. »

       امسال برای اولین بار امتحان کتبی 12 رشته تخصصی داروسازی به‌صورت مشترک برگزار شد. این استاد دانشگاه تهران در این‌باره توضیح می‌دهد:«ما جلسه ای با مرکز سنجش داشتیم و مرکز هم پیشنهاد داد که فعلا این روند ادامه‌داشته‌باشد تا سال دیگر تا نقایص آن را پیدا کنیم. همچنین پیشنهاد داده‌شد که مصاحبه‌ها با امکانات مناطق آمایشی انجام شود. »

لاریجانی:ما تا مرز دعوا رفته‌ایم
       او درباره تعهدات فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی توضیح می‌دهد:« ما متوجه شدیم میزان تعهدهای داروسازی، پزشکی و دندان‌پزشکی با هم متفاوت است. برای همین پیشنهاد دادیم که دوره تعهد آموزشی داروسازی پزشکی و دندان پزشکی همه مانند هم باشد. همچنین به این دلیل که در حال حاضر اکثر تقاضاها برای تهران است باید برای تعهدات فارغ‌التحصیلان و عدم مراجعه به دانشکده‌های داروسازی شهرستان ها باید برایشان مشوق‌هایی گذاشت. »

       باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در جواب به مشکلات مطرح شده دانشجویان داروسازی می‌گوید:«نیرویی که به دانشگاه متعهد است به هیچ وجه به شهر دیگری نمی‌رود. ما در این زمینه تا مرز دعوا پیش رفته‌ایم که نیروی دانشگاه را به قسمت دیگری ندهیم. برای مثال ما نمی‌توانیم چون وزارت‌خانه به استاد دانشگاه ایلام نیاز دارد، او را به ستاد بیاوریم و تا‌به‌حال زیر بار آن نرفته‌ایم مگر اینکه وزیر دستور داده‌باشد که آن هم دلایلی داشته‌است.»

       لاریجانی با اشاره به وجود دانشکده‌های داروسازی که 20 درصد از آن را داروسازان تشکیل می‌دهند توضیح می‌دهد:«باید چارچوب استانداردی بگذاریم و به معاونت آموزشی ارائه بدهیم که بر مبنای آن مشخص شود که چقدر از نیروهایشان داروساز و چقدر از آنها غیر دارو ساز باشد. اگرچه باید تعداد استادان بین‌رشته‌ای را توسعه داد اما باید بالاتر از 50 درصد از آن باید داروساز باشد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: