کد خبر: ۱۱۵۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۵ - 2016July 13
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >حوادث پزشکی >رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به دنبال بازتاب خبر نادرست یک خبرنگار رسانه محلی استان مرکزی در زمینه فوت ناگهانی پزشک زاهدانی در آن منطقه، ابراز گلایه کرد.

به گزارش شفاآنلاین ،محمودرضا میری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در یادداشتی نوشت: در روزهایی که حلاوت عید سعید فطر را همچنان احساس می‎کردیم، شرنگ مرگ کام خانواده‌ای محترم و خوشنام را تلخ و جامعه پزشکی کشور را سوگوار و عزادار عزیزی نمود که در کسوت دستیاری به کسب دانش و تجربه تخصصی اشتغال داشت.

مرگ یک انسان، یک پزشک و یک دستیار تخصصی که پدر و مادرش در انتظار بودند تا ثمره سال‎ها تحصیل و تلاشش را در آئینه دانش آموختگی او به نظاره بنشینند و همکاران و همقطارانش امید داشتند تا پس از گذشت چند سال، از توانمندی‎های تخصصی‎اش برای کمک به بیماران و تسکین آلام دردمندان یاری بجویند آنقدر تلخ و جانکاه بود که باغ آرزوهای خانواده‎ای را خزان کند و عواطف پاک خدمتگزاران حوزه سلامت در استان سیستان و بلوچستان را به سختی جریحه‌دار نماید.

 در این میان برخی حواشی تلخ‎تر از متن مزید بر علت شد و انتشار اخباری غیرموثق در رسانه‎های جمعی و فضاهای مجازی بر زخم دردناک خانواده آن مرحوم و همکاران و همکلاسی‌های دوره پزشکی عمومی‎اش در استان سیستان و بلوچستان نمک پاشید.

این اخبار حکایت از اظهار نظری داشت که منتسب به یکی از مدیران حوزه سلامت در ستان محل تحصیل دوره دستیاری آن مرحوم بود، بر اساس اخبار منتشر شده در این رسانه‌ها، علت فوت آن مرحوم به صراحت اعلام شده بود و این علت، به طرزی غیر منصفانه و حتی تحریک آمیز به محل سکونت خانواده محترم ایشان نسبت داده شده بود.

از آنجا که این شیوه اطلاع رسانی از علت فوت یک انسان -صرفنظر از همکار یا غیر همکار بودن متوفی- به هیچ وجه با معیارهای قانونی، حرفه‌ای و اخلاقی همخوانی نداشت موجبات تعجب و آزردگی خاطر جامعه پزشکی و فعالان حرف سلامت در استان سیستان و بلوچستان و مردم نجیب و صبور ساکن در جنوب شرق میهن اسلامی را فراهم آورد و با توجه به اهمیت موضوع، پی‌گیری‌های لازم از طریق مراجع ذیصلاح از سوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان صورت گرفت.

همانگونه که انتظار می‌رفت ما حصل این بررسی‌ها و پی‌گیری‌ها نشان داد که منشاء و مبدا این اطلاعات غیرحرفه‌ای هیچیک از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اراک نبوده‌اند. در واقع نقطه شروع این زنجیرواره اخبار نادرست، خبرنگار یک رسانه محلی در استان مرکزی بوده است که خبر تهیه شده توسط ایشان پس از انتشار در فضای مجازی به سرعت از سوی برخی دیگر از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها بازپخش شده است.

اگرچه آسیب‌های عاطفی سهمناکی که از قبل این اهمال کاری رسانه‌ای برای خانواده محترم آن مرحوم و همچنین جامعه پزشکی استان سیستان و بلوچستان و قاطبه مردم این استان ایجاد شده است با هیچ شکایت حقوقی و یا معذرت خواهی جبران نخواهد شد؛ اما ضرورت دارد تا علل اجتماعی و جامعه شناختی موثر در تکثیر سریع این خبر نادرست و سایر اخبار  نادرست مشابه در رسانه‌های جمعی به دقت و با حساسیت مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

چرا تعداد اندکی از اصحاب رسانه با چشمانی باز و ذره‌بین در دست به دنبال رصد کوچکترین نقاط ضعف جامعه پزشکی کشورند و در برخی مواقع اگر نکته منفی نیز پیدا کنند، به اتکا حافظه بازسازی شونده و یا بر مبنای تصورات ذهنی خود به خلق خبر می‌پردازند؟

بر جامعه سلامت کشور چه گذشته است که برخی دیگر از رسانه‌های جمعی مترصدند تا در پناه برخی شگردهای حقوقی، و به استناد گزارش یک رسانه دیگر، شایعات و اخبار غیر موثق را به سرعت باز نشر دهند؟

جایگاه روزنامه‌نگاری سلامت و اطلاع رسانی حرفه‌ای در رویدادهای این حوزه کجاست؟

چه کسی از حقوق و جایگاه رفیع قاطبه اصحاب رسانه که در عرصه سیاسی رکن مردم سالاری و در عرصه اجتماعی همکاران جامعه پزشکی در افزایش مشارکت عمومی و ترویج فرهنگ سلامت شهروندان هستند، در برابر عده انگشت شماری از افراد ناآگاه و یا مغرض که سلامت عمومی جامعه را قربانی ذهنیات و تصورات خود می کنند حمایت خواهد کرد؟

در حال حاضر با توجه به گسترش بی‌سابقه زیر‌ساخت‌های ارتباطی به مرحله هر شهروند یک خبرنگار رسیده ایم، در این میان، ارائه کنندگان خدمات بهداشت و درمان نیز موظفند تا به موازات ارتقاء مستمر کیفیت خدمات تخصصی خود، به شکل مناسبی با مقتضیات و مولفه‌های عصر ارتباط و رسانه آشنا شوند.

بدون تردید تقویت مهارت‌های ارتباطی فعالان حوزه سلامت با ذینفعان و ذی‌ربطان این حوزه و همچنین تعمیق ارتباط با قاطبه جامعه متعهد رسانه‌ای کشور بستر لازم برای ارتقاء سواد سلامت مردم و تخصصی شدن فعالیت اصحاب رسانه در حوزه سلامت را فراهم خواهد آورد.

تنها با عبور از مسیر مفاهمه و ارتباط است که می‌توان انتظار داشت دو عنصر موثر در «نظام سلامت» یعنی«نظام بهداشت و درمان» و «اصحاب رسانه» با هماهنگی و هم افزائی ظرفیت‌های خود در مسیر تقویت سرمایه‌های اجتماعی و توسعه سلامت مردم گام بردارند.

گفتنی است، در چند روز اخیر خبر فوت رزیدنت ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی اراک که یک پزشک زاهدانی بود، در بیمارستان ولیعصر اراک در فضای مجازی منتشر و علت آن اعتیاد تزریقی اعلام شده بود که واکنش جامعه پزشکی سیستان و بلوچستان را به دنبال داشت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: