کد خبر: ۱۱۵۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۵ - 2016July 13
شفا آنلاین>اجتماعی>رفتار درمانی شناختی، یک روش درمانی از طریق صحبت کردن با بیمار است.
به گزارش شفا آنلاین،در مرحله اول روان درمانگر تلاش دارد طرز تفکر بیمار را نسبت به خود، پیرامون اطراف و دیگران دریابد. در مرحله دوم سعی می‌کند مسائل و مشکلاتی را که موجب تولید اختلالات روانی در فرد شده، پیدا کند.

      

رفتار درمانی شناختی تا چه حد موثر است؟
       این یکی از موثرترین روش‌های درمانی است، خصوصا زمانی که اضطراب یا افسردگی مشکل اصلی بیمار است. این موثرترین روش درمانی برای افسردگی‌های متوسط و شدید است. رفتار درمانی شناختی می‌تواند به اندازه داروهای ضدافسردگی در درمان بسیاری ازافسردگی‌ها موثر واقع شود.

چه نوع درمان‌های دیگری درروانشناسی موجود است؟
       رفتار درمانی شناختی در بسیاری از موارد برای روان‌درمانی موثر است. هرچند انواع دیگری از روان‌درمانی هم موجود است. ما در اینجا فقط رایج‌ترین آنها یعنی اضطراب و افسردگی را، بررسی می‌کنیم. این روش برای همه افراد مفید نیست وبه جای آن باید از روش‌های دیگر گفتار درمانی استفاده کرد.

       رفتار درمانی شناختی درشرایطی خاص می‌تواند به اندازه داروهای ضدافسردگی موثر باشد و تاثیر آن در درمان اضطراب بیشتر از داروهای ضدافسردگی است.

       در مورد افسردگی‌های شدید، رفتار درمانی شناختی و داروهای ضدافسردگی با هم استفاده می‌شوند. هنگامی که فرد افسرده است، هرگونه تغییری بسیار دشوار وتقریبا ناممکن خواهد بود. بنابراین بهتر آن است که بیمار اول داروی ضدافسردگی دریافت کند وبعد جلسات رفتار درمانی شناختی را برایش شروع کنند. داروهای آرام‌بخش و ضداضطراب را نباید برای مدت زمان طولانی استفاده کرد، چون این دسته از داروها اعتیادآور هستد. رفتار درمانی شناختی گزینه درمانی بهتری است.

مشکلات موجود در مورد رفتار درمانی شناختی
       رفتار درمانی شناختی یک راه حل درمانی سریع نیست. درمانگر مانند یک مربی شخصی است که توصیه و تشویق می‌کند، اما نمی‌تواند آن را برای شما انجام دهد. گاهی اوقات افسردگی شما می‌تواند باعث کاهش قدرت تمرکز و انگیزه مورد نیاز برای تغییر شود.

       برای غلبه بر اضطراب، شما نیاز به مقابله با آن دارید. این می‌تواند منجر به احساس اضطراب بیشتری برای مدت‌زمان کوتاه در شما شود.
درمانگر خوب جلسات خود را با سرعت و قدرت روانی شما و با توافق شما تنظیم می‌کند. بنابراین شما قدرت کنترل درمان خود را می‌توانید دردست بگیرد.

طول درمان در رفتار درمان شناختی
       طول درمان وابسته به نوع و درجه و شدت بیماری فرد می‌تواند بین 6 هفته تا 6 ماه باشد.

       رفتار درمانی شناختی یک روش درمانی پرطرفدار است.

اگر علایم باز گردند؟
       همیشه خطر بازگشت چه اضطراب یا افسردگی برای فرد بیمار وجود دارد. اگربیماری‌تان برگشت، شما می‌توانید با مهارت‌هایی که درجلسات رفتار درمانی شناختی آموخته‌اید، راحت‌تر این معضل جدید را کنترل کنید. بنابراین، این مهم است که مهارت‌هایی را که در رفتار درمانی شناختی آموختید، حتی در زمان بهبود تکرار کنید. تحقیقات اخیر ثابت کرده‌اند این روش حتی بهتر از داروهای ضدافسردگی می‌توانند برای پیشگیری موثر باشند.

رفتار درمانی شناختی چه تاثیری در زندگی من خواهد داشت؟
       افسردگی و اضطراب از دسته بیماری‌های بسیار آزاردهنده و عذاب‌آورهستند. آنها به طور جدی می‌توانند بر توانایی فرد در کار کردن و لذت بردن از زندگی تاثیرگذار باشند. رفتار درمانی شناختی بعید است که تاثیری منفی در زندگی شما داشته باشد. کاملا برعکس، رفتار درمانی شناختی به شما کمک می‌کند تا از بروز افسردگی جلوگیری کنید.

چگونه می‌توانم برای این روش درمانی اقدام کنم؟
       با پزشک خانواده خود صحبت کنید. آنها ممکن است شما را نزد کسانی که آموزش این دوره درمانی را دیده‌اند، ارجاع دهند، مثلا روانشناس یا روانپزشک.

اگر نتوانم به موقع از این روش درمانی استفاده کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟
       شما می‌توانید با پزشک خانواده خود صحبت کنید تا از روش‌های درمانی دیگری برایتان استفاده کنند. اطلاعات بیشتری در مورد انواع دیگر درمان‌ها و جایگزین‌های آن مطالعه کنید. شما می‌توانید از کتاب‌های موجود در مورد این نوع درمان استفاده کرده و میزان اطلاعات خود را بالا ببرید. این به شما کمک می‌کند تا در زمان درمان درک صحیح‌تری از آن داشته باشید.

       صبر کنید تا ببینید آیا در وضعیت روحی‌تان بهبودی حاصل می‌شود یا خیر. شما همیشه می‌توانید برای این روش درمانی تقاضا کنید.

10 حقیقت کلیدی در مورد رفتار درمانی شناختی
Change: تغییر در افکار و اعمال خود
Homework: تمرین مداوم آنچه یاد گرفته شده
Action: آنچه آموختید انجام دهید، نه اینکه فقط حرف آن را بزنید.
Need: سعی کنید مشکل‌تان را سریعا شناسایی کنید.
Goals: به سمت هدف خود مصرانه حرکت کنید.
Evidence: تلاشی مستمر در جهت تحقق این درمان از خود نشان دهید.
View: مسائل را از زوایای متفاوت بنگرید.
I ca- do it: به خود اطمینان داشته باشید.
Experience: باورهای خود را تست نمایید.
Write idown: از پیشرفت‌های خود یادداشت بردارید.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
0
0
من میخواستم بگم یکم منو در مورد درمان رفتار درمانی راهنمایی کنید ممنون میشم.
سارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
0
0
من میخواستم بگم یکم منو در مورد درمان رفتار درمانی راهنمایی کنید ممنون میشم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: