کد خبر: ۱۱۵۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۳ تير ۱۳۹۵ - 2016July 13
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>اختلاف بر سر حوزه درمانی متخصصان هماتولوژی و رادیوتراپی، همچنان ادامه دارد. دراین میان تاکید وزارت بهداشت برحل موضوع در سکوت و خارج از فضای جنجالی و با رویکرد کارشناسانه است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپیدرویکردی که انگار واکنش انجمن‌ها درمورد حل این موضوع، چندان به این توصیه نزدیک نیست.

        انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی براین باور است که رادیوتراپی و دارودرمانى (شیمى‌درمانى، هورمون‌درمانى، تارگت‌تراپى و...) ابزارهای درمان غیر‌جراحی سرطان هستند و این دو روش درمانی برحسب نوع و گستردگی بیماری می‌توانند با هم و گاه به تنهایی در درمان این بیماری موثر باشند.

       انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی بااشاره به سیاست‌های کلان سلامت که در سایت سازمان ملی سرطان موجود است، به جد پیگیر عدم ورود هماتولوژیست‌هادر درمان سرطان‌های غیرخونی شده است. انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی بر تغییر عنوان تخصص «فوق‌تخصص خون» به «خون و سرطان بالغین» و گاه مدیکال آنکولوژیست(!) در مهرها و سربرگ‌ها هم اعتراض کرده و گفته «متاسفانه وزارت بهداشت هم با فشار این گروه از پزشکان، چشم خود را روى این خطاى آشکار بسته و با این چشم‌پوشى، ناخواسته به آن دامن زده است.»

       اما اردشیر قوام زاده، متخصص هماتولوژی آنکولوژی براین باور است که «درمان سرطان باید به صورت تیمی انجام شود و هر رشته‌ای باید کار خود را انجام دهد.»

       او که در همین ابتدای بحث، به خطاب واژه هماتولوژی واکنش نشان داد، افزود: «ما تنها چند متخصص هماتولوژی داریم. اکثرا همه متخصصان، هماتولوژی آنکولوژی هستند.» رئیس انجمن هماتولوژی آنکولوژی کشور به ابتدای تاریخ تولد علم پزشکی اشاره و تصریح کرد: «اولین روزی که پزشکی ایجاد شد، رشته‌های تخصصی و مستقل زیادی تا به امروز راه‌اندازی شده است. رشته هماتولوژی آنکولوژی هم باید از هم جدا شود و به دو رشته هماتولوژی، درمان سرطان و بیماری‌های خونی به صورت تیمی متشکل از جراح، مدیکال آنکولوژی، پرتو درمانی، متخصص پاتولوژی و متخصص ژنتیک هرکدام وظایف مربوط به خود را انجام دهند.»

       قوام‌زاده افزود: «اینکه برخی بگویند به غیر از رادیوتراپی می‌خواهیم دارودرمانی هم بکنیم، نمی‌شود. چون دارودرمانی وظیفه متخصص داخلی و کسی است که ارگان‌ها را بشناسد.»

تشکیل کمیته مشترک برای حل اختلافات
       علیرضا استقامتی دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی تخصصی گروه پزشکی وزارت بهداشت نیز دراین مورد گفت: «به اعتقاد من در این مورد نگاه سفید و سیاه معنا ندارد. طرفین بخشی از واقعیت را که به نفعشان است، می‌گویند. بهتر است دریک جمع موضوع را بعد از بررسی کارشناسانه حل کنند. این افراد دو انجمن علمی هستند، نه دو دشمن خونی.»

       او با تاکید براینکه مسائل و موضوعاتی که در دنیا وجود دارد، می‌تواند به عنوان راهنما مورد استفاده قرار بگیرد اما نمی‌توان انتظار داشت که همان اصول در کشور ما پذیرفته شود، افزود: «نگاه ما در ایران این است که این موضوع باید به صورت مشترک و باهمکاری دو طرف انجام شود و این ادعا که بگوییم این بخش از روند درمان متعلق به من است و دیگران حق دخالت در آن را ندارند، موضوعی را حل نمی‌کند.»

       استقامتی عنوان کرد: «اگر این انجمن‌ها براساس علمی دارند و فکر می‌کنند که این موضوع با تلاش علمی حل می‌شود ما آماده‌ایم با همکاری خودشان کمیته مشترکی برای حل این موضوع تشکیل دهیم تا موضوع را باهم حل کنند.»

       او تصریح کرد: «مگر تمام مسائل ما مثل کشورهای آمریکایی و اروپایی است که بخواهیم در این مورد هم فقط به آنها استناد کنیم؟ ما می‌توانیم از این استنادات استفاده کنیم اما ممکن است تصمیمات ما منطقه‌ای و محدود به کشور خودمان باشد.»

انتشار اختلافات، کمکی به حل موضوع نمی‌کند
       اما سخنان دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی به اینجا خاتمه نیافت و به عملکرد روزنامه سپید هم در نحوه مواجهه با این بحث‌ها، انتقاد وارد کرد. او با بیان اینکه این موضوعی نیست که در رسانه‌ها مطرح شود و مقابل دیدگان افکار عمومی پی درپی طرح شود، گفت: «تا زمانی که آنها بخواهند بیایند با روزنامه سپید مصاحبه کنند و بگویند تومورهای سالید برای ماست و هماتولوژی حق ندارد به آن نگاه بکند چون فردی در آمریکا اظهارنظری شبیه این دارد، دید کارشناسی ما این را نمی‌گوید.» استقامتی تصریح کرد: «برخورد شما باید برخورد متعهدانه ژورنالیستی باشد، مردم به این مسائل نگاه می‌کنند این روش بدترین سم برای جامعه پزشکی کشور است که بخواهند مسائل فنی را به عرصه جامعه بکشانند. دراین صورت تصور مردم از پزشک چه می‌شود؟ اگر درمان یک بیمار دچار مشکل شود، همین اظهارات مشکل قانونی به دنبال نخواهد داشت.»

منتظر نظر مراجع رسمی هستیم
       باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت که تمایل به مصاحبه و واکنش رسمی در این زمینه نداشت، گفت: «ازآنجا که هنوز مراجع رسمی در این زمینه اظهارنظری نکرده‌اند، من نمی‌توانم نظر بدهم. این موضوع باید در شورای آموزش پزشکی تخصصی تصویب شود. برنامه‌ای نوشته شده و تلاش‌هایی برای حل این اختلافات درحال بررسی است اما تا زمان تصویب شورای آموزش پزشکی تخصصی نمی‌توانم نظری بدهم.»

       به گفته لاریجانی، مباحثی که در شورا درحال بررسی است، مربوط به نحوه کوریکولوم، شیوه و مدت زمان آموزش و موضوعاتی از این قبیل درحال بررسی است و دردستور کار قراردارد.

       او در پاسخ به این سوال که آیا برای این تغییرات از انجمن‌ها نظرخواهی می‌شود یا خیر، افزود: «ترکیب جلسه شورا مصوب مجلس شورای اسلامی است و انجمن‌ها در این جلسات حاضر نیستند اما از آنها نظرخواهی کرده‌ایم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: