کد خبر: ۱۱۵۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۲ تير ۱۳۹۵ - 2016July 12
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>وقت آن رسیده است تا پزشکان و بیمه‌گران بیماران را به سوی درمان‌ها با داروهای غیرنسخه‌ای سوق دهند. این کار ضمن بهبود سلامت افراد سبب میلیارد‌ها دلار صرفه‌جویی خواهد شد.
به گزارش شفا آنلاین،کالج پزشکان آمریکا (ACP)، 140هزار عضو خود را تشویق کرد تا حتی باوجود دسترسی به داروهای جدید، درصورت امکان داروهای ژنریک تجویز کنند. این کالج دراین‌باره می‌گوید مردم به دلیل گرانی داروهای با نام‌های تجارتی که هر روز قیمت آنها سیر صعودی بیشتری طی می‌کند، تمایل دارند تا از داروهای ارزان‌تر ژنریک استفاده کنند. گرانی دارو امروزه یکی از عوامل درمان‌های غیر‌قابل‌خرید است.

       این پیشنهاد هرچند قدمی رو به جلو است، اما کافی نیست.در بسیاری از موارد، ارزان‌ترین، ایمن‌ترین و کاراترین درمان نیاز به هیچ دارویی با تجویز پزشک ندارد. وقت آن رسیده است تا پزشکان و بیمه‌گران بیماران را به سوی داروهای غیرنسخه‌ای سوق دهند. این کار ضمن بهبود سلامت افراد سبب میلیارد‌ها دلار صرفه‌جویی خواهد شد. قیمت دارو همچنان درحال افزایش است. در سال 2015، فهرست داروها با نام تجارتی تقریبا 15درصد افزایش نشان می‌دهد. حتی قیمت داروهای ژنریک هم 3درصد بیشتر شده است.

       با افزایش قیمت دارو، شرکت‌های بیمه این هزینه‌ها را به بیماران منتقل می‌کنند. سهم بهای درمان که بیمار از جیب خود پرداخت می‌کند، درفاصله سال‌های 2004-2014 تا 77درصد افزایش داشته، افزایش هزینه‌های فرانشیز بیمه توسط شرکت‌های بیمه‌گذار 8برابر بیش از افزایش دستمزد‌ها بوده و هزینه‌های کمک‌بیمه، توافقی بین بیمار و بیمه‌گذار که بیمار را مجبور می‌کند تا بخش بزرگی از بهای دارو را خود بپردازد، بیش از 2برابر شده است. برای بسیاری از بیماران پرداخت چنین هزینه‌هایی ممکن نیست. به همین دلیل، بسیاری از بیماران میزان مصرف دارو را پایین می‌آورند تا زمان مصرف داروی آنها بیشتر طول بکشد یا حتی اصلا دارو را مصرف نمی‌کنند و نتیجه آنکه بیمارتر می‌شوند. پزشکان می‌‌توانند جلوی بسیاری از هزینه‌های بدون پشتیبانی درمان را که رقم آن در آمریکا سالانه به 300میلیارد دلار می‌رسد، بگیرند و درابتدا با تشویق بیماران به استفاده از درمان‌های جایگزین داروهای غیرنسخه‌ای که امکان پرداخت هزینه‌های آنها هم آسان‌تر است، راه‌های بصرفه‌تر را امتحان کنند. بسیاری از آمریکا‌یی‌ها با درمان‌های جایگزین مانند تایلنولول، آلگرا و ایمودیوم آشنا هستند. مشتری‌ها می‌توانند این محصولات را از داروخانه‌های محلی، مغازه‌های خرده‌فروشی یا از طریق آنلاین بدون تجویز پزشک هم خریداری کنند.

       خیلی‌ها فکر می‌کنند دارویی را که پزشک تجویز نکرده باشد کارایی کافی ندارد، اما این حقیقت ندارد. بیش‌از 700 دارویی را که مشتری‌ها امروزه از پیشخوان مغازه‌ها برمی‌دارند، روزگاری تنها با تجویز پزشک می‌شد مصرف کرد. مثلا، طیف درمان‌ها برای سندرم روده تحریک‌پذیر (آی‌بی‌اس)، ترکیبی از اسهال و یبوست که بیش از 55میلیون آمریکایی گرفتار آنند، درنظر بگیرید. بسیاری از پزشکان برای بیماران مبتلا به این سندرم ابتدا درمان‌های رژیم غذایی را پیشنهاد می‌کنند، مانند خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر طی روز یا خودداری از خوردن غذاهای چرب. اگر این درمان‌ها موثر نبودند، پزشکان به درمان‌های دارویی روی می‌آورند که هزینه‌های بالایی دارد. هر قرص داروهای جدید برای درمان روده تحریک‌پذیر 19 دلار است.

       برای بیماران بسیار بهتر است که پیش از تجویز درمان‌های گران‌قیمت داروهای ارزان غیرنسخه‌ای را امتحان کنند. یکی از این داروها برای درمان آی‌بی‌اس آی‌بی‌گارد است که هر کپسول آن 63 سنت قیمت دارد و مطالعات بالینی اخیر نشان داده‌اند که مصرف آن می‌تواند بعد از 4 هفته تا 40درصد از عوارض بیماری را تخفیف دهد. داروی دیگر غیرنسخه‌ای با نام میرالاکس و با قیمت کمتر از یک دلار برای هر دوز عوارض مرتبط با یبوست در آی‌بی‌اس را در بسیاری از بیماران تسکین می‌بخشد.

       داروهای غیرنسخه‌ای قادرند بسیاری از بیماری‌های معمول دیگر را هم بهتر کنند. نمونه آن، پریلوز که براساس مطالعات جدید می‌تواند بیماری رفلاکس اسید معده را مانند داروهای نسخه‌ای پزشک مهار کند. داروی غیرنسخه‌ای ضد التهابی به نام آلو می‌تواند درد مفاصل را مانند داروی نسخه‌ای سلبرکس تسکین دهد. این نوع درمان‌ها که هم ارزان هستند و هم موثر از جسم بیماران و از پول آنها مراقبت می‌کنند. در یک نگاه کلی، اگر داروی نسخه‌ای برای بیمار 268 دلار و داروی ژنریک مشابه 33 دلار باشد، متوسط قیمت داروی غیرنسخه‌ای کمتر از 10 دلار می‌شود.

       درمجموع سالانه مصرف داروهای غیرنسخه‌ای 102میلیارد دلاری برای مردم آمریکا صرفه‌جویی می‌کند و این یعنی یک‌سوم از کل هزینه‌های دارویی در کشور.

       علاوه بر آن، داروهای غیرنسخه‌ای عوارض جانبی و خطرات سلامتی کمتری دارند. برای مثال، پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که یک قرص غیرنسخه‌ای 200میلی‌گرمی ایبوپروفن، ماده موثره در ادویل، می‌تواند به همان اندازه 10 میلی‌گرم دوز نسخه‌ای مورفین جلوی درد را بگیرد. گذشته از آنکه مصرف مستمر مورفین به‌شدت اعتیادآور است و ممکن است به اعتیاد فرد منجر شود. اما این تنها پزشکان نیستند که باید بیماران را تشویق به مصرف داروهای غیرنسخه‌ای کنند، بخشی از این بار هم بر دوش شرکت‌های بیمه است.

       درحال‌حاضر، بسیاری از شرکت‌های بیمه با پایین نگه‌داشتن پولی که بیمار بابت داروهای ژنریک باید بپردازد و بالا نگه‌داشتن سهم بیمه‌ای که باید بابت داروهای نسخه‌ای پرداخت شود، سعی می‌کنند در بیماران و پزشکان انگیزه‌ای ایجاد کنند تا مصرف داروهای غیرنسخه‌ای بیشتر شود. البته باید توجه داشت بسیاری از داروهای غیرنسخه‌ای از پوشش بیمه خارجند و همین بیماران را وادار می‌کند تا تمام هزینه دارو را از جیب خود بپردازند.

       شاید با ایجاد پوشش بیمه‌ای برای داروهای غیرنسخه‌ای بتوان انگیزه مالی در پزشکان و بیماران ایجاد کرد تا پیش از درمان‌های بسیار گران‌قیمت نسخه‌ای درمان‌های غیرنسخه‌ای را امتحان کنند. درمان‌های غیرنسخه‌ای بی آنکه به بیمار صدمات اقتصادی وارد کنند، سلامت وی را بهبود می‌بخشند. با تشویق بیماران به مصرف این داروها پزشکان و شرکت‌های بیمه می‌توانند به صورت‌حساب‌های درمان سروسامانی ببخشند و بیماران اطمینان داشته باشند که می‌توانند دستورات پزشک خود را دنبال کنند.سپید
Newsweek
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: