کد خبر: ۱۱۵۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۲ تير ۱۳۹۵ - 2016July 12
شفا آنلاین>اجتماعی>آتشی که چند سالی است به جان طبیعت کشور افتاده و هرساله هزاران هکتار از جنگل‌ها و مراتع بکر کشورمان را نابود می‌کند امسال نیز در سه ماهه نخست سال‌جاری بالغ بر 2 هزارو 300 هکتار از جنگل‌ها و مراتع ایران را نابود کرد.
به گزارش شفا آنلاین،  اگرچه آمارها و اخبار منتشره توسط رسانه‌ها و بعضاً مدیران و مسئولان محلی در چند هفته گذشته حکایت از این دارد که وسعت حریق بسیار بیشتر از آن چیزی است که اکنون سازمان جنگل‌ها اعلام می‌کند اما سرهنگ قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع در گفت‌و‌گو با ایران با اشاره به کاهش 24درصدی مساحت و تعداد حریق‌ها در سال‌جاری می‌گوید: سال گذشته در سه ماهه نخست سال، حدود 2 هزارو 977 هکتار جنگل و مرتع طعمه حریق شد که این رقم در سه ماهه بهار امسال به 2 هزار و 273هکتار کاهش یافته است که علت این کاهش سطح، حضور بموقع نیروهای امدادرسانی و مردم در اطفای حریق و تجهیزات خریداری شده برای یگان حفاظت بوده است. همچنین تعداد دفعات وقوع حریق از 362 فقره در سه ماهه نخست سال 94 به 270 فقره در زمان مشابه سال‌جاری کاهش یافته است. او می‌گوید: در لحظات اولیه حریق آمارهایی که ارائه می‌شود دقیق نیست اما بعداً با کار کارشناسی این آمارها و مساحت‌ها استخراج می‌شود ضمن اینکه آمار آتش‌سوزی‌های مناطق حفاظت شده سازمان محیط زیست نیز در آمار ما نیست و آنها خودشان مجزا  آمار ارائه می‌کنند.

این مقام مسئول افزود: با اعتباراتی که سال گذشته دریافت کردیم تجهیز ناوگان اطفای حریق صورت گرفت و 226 دستگاه خودروی شاسی بلند آفرود تماما به تجهیزات اطفای حریق مجهز شد و علاوه بر این حدود 30هزار تجهیزات انفرادی شامل لباس و کفش و کوله‌های حمل آب و... برای نیروهای امدادی نیز خریداری شد و با هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان مدیریت بحران کشور موفق شدیم حریق‌های صورت گرفته را با سرعت بیشتری کنترل و مهار کنیم.به گفته او از مجموع2 هزار و273 هکتار اراضی طعمه حریق‌ شده در سال‌جاری، حدود یکهزارو 649 هکتار آن را جنگل‌ها و اراضی جنگلی به خود اختصاص داده‌اند و 625 هکتار مابقی را هم مراتع تشکیل می‌دهند.

فرمانده یگان حفاظت جنگل‌ها و مراتع کشور همچنین یادآور شد: بیشترین سطح آتش‌سوزی‌ها در سال‌جاری به ترتیب در استان های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و اصفهان است که فارس با یکهزار و صد هکتار جنگل و مرتع سوخته صدرنشین است اما در ایلام با وجودی که تعداد دفعات وقوع حریق زیاد بوده ولی خوشبختانه به دلیل حضور بموقع نیروهای مردمی و امداد حریق‌ها سریعاً مهار و از گسترش آتش‌سوزی جلوگیری شده است.


او افزود: از ابتدای تیرماه سال‌جاری با هماهنگی‌های به عمل آمده توسط سازمان مدیریت بحران کشور و وزارت دفاع در 14 استان شمالی و محدوده زاگرسی بالگردهای ارتش، سپاه، هلال‌احمر و نیروی انتظامی برای امداد رسانی به اطفای حریق در مواقع لزوم مستقر شده‌اند. این 14 استان شامل گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان‌رضوی، اصفهان، فارس، کرمان و خوزستان هستند. همچنین یک فروند هواپیمای ایلوشین که قابلیت حمل 40تن آب را دارد برای این کار اختصاص یافته است که این هواپیما نیز در تهران است و چنانچه لازم باشد به استان های درگیر حریق فرستاده می‌شود.

متهم به قتل جنگلبان مازندرانی در انتظار رأی دادگاه است
40 روز از شهادت فضل‌الله علیپور، جنگلبان مازندرانی ساکن شهرستان نور به دست یک گروه 5 نفره از قاچاقچیان چوب می‌گذرد و هفته گذشته نیز مراسم چهلم او در روستای آهودشت چمستان نور برگزار شد. در همین حال فرمانده یگان حفاظت جنگل‌ها می‌گوید: هر 5 نفر قاچاقچی دستگیر شدند و یک نفرشان که قاتل اصلی بوده و اقدام به شلیک به سمت سر جنگلبان کرده نیز به قتل اعتراف کرده و همگی همچنان در بازداشت به سر می‌برند. او درباره زمان برگزاری دادگاه متهمان به قتل و قاچاق چوب گفت: هنوز پرونده در دست بررسی و تحقیقات است و مشخص نیست دقیقاً چه روزی دادگاه برگزار می‌شود اما با تمام شدن سیر قضایی، قطعاً رسیدگی به آن توسط قاضی آغاز می‌شود.

2 تا 5 سال حبس برای آتش افروزان
سبزعلی همچنین درباره وضعیت متهمان به آتش افروزی در جنگل‌ها بویژه در حادثه آتش‌سوزی پاسارگاد به ایران گفت: قانونگذار برای همه کسانی که عمداً و سهوا اقدام به آتش افروزی کنند مجازات‌هایی تعیین کرده که گروه اول به 2 تا 5 سال حبس و گروه دوم نیز حسب تشخیص قاضی به 6 ماه تا 2سال حبس محکوم خواهند شد که در این رابطه اکنون چندین نفر از متهمان به آتش‌سوزی در استان فارس دستگیر و همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

 او افزود: علاوه بر این بر اساس اظهار نظر کارشناسان خسارت وارده به عرصه‌های طبیعی نیز از این افراد اخذ می‌شود ضمن اینکه علاوه بر حبس و خسارت، این افراد می‌بایست جریمه نقدی آتش‌سوزی‌های ایجاد شده  را هم پرداخت کنند.ایران
برچسب ها: جنگل ، مرتع ، آتش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: