کد خبر: ۱۱۴۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۵ - 2016July 06
شفا آنلاین>اجتماعی>دانشیار روانشناسی دانشگاه پیام نور با انتقاد از بی توجهی مسئولان نسبت به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی گفت: اثرات منفی فضای مجازی سلامت روان جامعه را تهدید می‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،مجید صفاری نیا با اشاره به اثرات منفی فضای مجازی بر نوجوانان و جوانان و همچنین تغییر سبک زندگی خانواده ها افزود: آسیبهای فضای مجازی از جمله مسائل جدی است که سلامت روان جامعه را تهدید می کند به همیند دلیل لازم است با یک نگاه همه جانبه و با استفاده از جدیدترین نظریات روانشناس و مشاوره با موضوع نوپدید فضای مجازی برخورد کنیم.

وی با انتقاد از بی توجهی مسئولان در سطوح مختلف به جنبه های روانی آسیبهای اجتماعی تاکید کرد: باید تاسیس رشته های دانشگاهی بین رشته ای با جدیت دنبال شود زیرا با تغییر ماهیت آسیبهای اجتماعی، روشهای پیشین و نظریان گذشته کارایی چندانی برای حل آنها ندارد. این خلاء باید به سرعت برطرف شود و آموزش عالی در این زمینه موظف به ارائه برنامه و طرح دقیق است.

عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: در کشور رشته‌ای مدون با عنوان روانشناسی اجتماعی یا رشته‌های نزدیک به روانشناسی اجتماعی در زمینه فضای مجازی وجود ندارد و این یکی از مشکلات جدی به حساب می‌آید زیرا در کشورهای توسعه یافته از سال 2003 به دنبال تاسیس این رشته ها اقدامات خوبی انجام شده است.

صفارنیا به اهمیت تأسیس رشته روانشناسی فضای مجازی در کشور اشاره کرد و گفت: تا دیر نشده باید رشته های همخوان با وضعیت جدید جامعه تاسیس شود و متخصصان برای مواجهه با این شرایط نوپدید تربیت شوند. باید تغییرات در علوم انسانی همپای تغییرات در دنیای تکنولوژیک و فناوری اطلاعات توسعه یابد. در کشورهای توسعه یافته به موازات گسترش فضای مجازی رشته های دانشگاهی مورد نیاز هم شکل گرفت تا نحوه مواجهه با این مسائل جدید بررسی و شناخته شود اما در کشور ما با وجود فراوانی ناهنجاریهای مرتبط با فضای مجازی شاهد اقدام موثری در این زمینه نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: باید اثرات توسعه نرم در زندگی افراد قابل شناخته و برای آن برنامه ریزی شود. همچنین برنامه‌های آموزشی لازم در بخش پیشگیری به منظور کم رنگ کردن اثرات منفی فناوری‌ها باید به صورت عمومی برای جامعه و به طور خاص برای اقشار در معرض خطر مثل دختران و جوانان ارائه شود که تاکنون برخورد با این پدیده بیشتر شعاری بوده و شاهد اقدامات موثر و جدی در این زمینه نیستیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: