کد خبر: ۱۱۴۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۵ - 2016July 05
شفا آنلاین>سلامت>برزیل مجوز استفاده از هواپیما برای مقابله با ویروس زیکا را صادر کرد؛ موضوعی که انتقاد کارشناسان پزشکی و محیط زیست درباره اثربخشی و ایمنی حشره کش ها از طریق اسپری در هوا را برانگیخته است.

به گزارش شفا آنلاین، دستور جدید کفیل ریاست جمهوری برزیل در تایید استفاده از هواپیما برای اسپری حشره کش ها و لارو کش ها برای مقابله با پشه های ناقل ویروس زیکا، نگرانی هایی را در میان مسئولان پزشکی و فعالان حوزه محیط زیست این کشور در هفته های باقی مانده تا بازی بازی های المپیک 2016 برانگیخته است.
چنین جنجالی بر تداوم تلاش برزیل برای کنترل ازدیاد پشه موسوم به «آئدس اجیپتی/ Aedes aegypti» تاکید دارد که ناقل بیماری های خطرناکی همچون زیکا، تب دنگی و ویروس «چی کو گونیا/chikungunya » است.
مسابقات المپیک ریو از 5 اوت (15 مرداد) در شهر ریودوژانیروی برزیل آغاز می شود و مقامات برزیل تلاش می کنند نگرانی گردشگران و ورزشکاران از احتمال مواجهه با بیماریی های را که پشه ناقل آن است، کاهش دهند.
«مایکل ترمر» رئیس جمهوری موقت برزیل در تاریخ 27 ژوئن (7 تیر) مجوز استفاده از حشره کش ها از طریق هوایی برای مقابله با پشه «آئدس اجیپتی» را صادر کرد. هر چند دولت اعلام نکرده از چه نوع حشره کشی استفاده خواهد کرد اما احتمالا شامل DDT (معروفترین عامل شیمیایی مبارزه با آفات) است که استفاده از آن در برزیل قدغن است.
کارشناسان محیط زیست می گویند اسپری این مواد از هوا برای انسان مضر است و تاثیری در توقف ازدیاد پشه عامل بیماری زیکا ندارد. مخالفان استفاده از این روش، در حال برنامه ریزی برای برپایی تظاهرات هستند.
وزارت بهداشت برزیل چهارشنبه پیش در پاسخ به درخواست روزنامه وال استریت ژورنال بیانیه ای در حمایت از اسپری حشره کش ها از هوا برای مقابله با ازدیاد این حشره بیماری زا صادر کرد.
در این بیانیه آمده است: استفاده از حشره کش ها باید بطور منطقی و به منظور پیشگیری و کنترل بیماری ها انجام گیرد.
برزیل، تا 14 مه امسال (25 اردیبهشت) بیش از یک میلیون و دویست هزارمورد آلوده به بیماری تب دنگی را تایید کرد که اندکی کمتر از مجموعه موارد سال 2015 بوده است. تا 28 مه (8 خرداد) آلودگی 161 هزار و 241 نفر به ویروس زیکا نیز تایید شد. بیش از 38 هزار مورد در ریو دوژانیرو گزارش شده است که بیش از سایر ایالت های برزیل به جز ایالت «باهیا» در شمال غرب این کشور است.
مقامات آمریکایی، برزیلی و مسئولان بهداشتی جهان اعلام کرده اند که افزایش زاد و ولد کودکان مبتلا به عارضه میکروسفالی (کوچک بودن جمجمه و رشد نکردن کافی مغز) به ویروس زیکا ارتباط داشته است. این ویروس همچنین با سندروم «گیلن باره» بی ارتباط نیست. این سندروم می تواند باعث نارسایی حاد دائمی عصبی شود.
مقامات برگزاری مسابقات المپیک، سازمان جهانی بهداشت و برخی از مقامات ارشد پزشکی برزیل اعلام کرده اند که ویروس زیکا خطر چندانی برای 500 هزار گردشگر و 10 هزار ورزشکاری که انتظار می رود در مسابقات المپیک ریودو ژانیرو شرکت کنند، ندارد.
در عین حال برخی از وزرشکاران اعلام کرده اند به دلیل ترس از زیکا در این مسابقات شرکت نخواهند کرد.
المپیک تابستانی 2016 که با نام رسمی «بازی‌های المپیاد سی و یکم» و «المپیک ریو» شناخته می‌شود از 5 تا 21 اوت 2016 میلادی (15 تا 31 مرداد 1395 در شهر بندری ریودوژانیروی برزیل برگزار خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: