کد خبر: ۱۱۴۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۴ - ۱۴ تير ۱۳۹۵ - 2016July 04
معاون پژوهشی دانشکده علوم توانبخشی در گفتگو با شفا انلاین تاکید کرد:
شفا آنلاین- معاون پژوهشی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به این که تمام خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه های پایه نیستند؛ پوشش دهی کامل بیمه ها و تمرکز تصمیم گیری در حوزه توانبخشی را کمک بزرگی به جامعه بیماران، معلولین و جانبازان دانست
دکتر مجتبی کامیاب در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب اظهارکرد: معلولیت ها از بزرگترین آسیب های جوامع انسانی هستند و متاسفانه نرخ بسیاری از معلولیت ها به خصوص معلولیت های جسمی در کشور ما از استاندارد جهانی بالاتر است.


وی با اشاره به این که معلولیت جنبه های مختلفی دارد و تاثیر آن بر زندگی یک فرد و یک خانواده قابل توصیف نیست، بیان کرد: دغدغه یافتن بهترین مرکزی که خدمات توانبخشی را ارائه می دهد و تامین هزینه های این خدمات بر بار مشکلات این خانواده ها سنگینی می نماید. بنابراین نظارت بر کیفیت ارائه خدمات و پوشش هزینه این خدمات در بیمه های پایه گامی بزرگ برای کاهش دغدغه ها و مشکلات این عزیزان و خانواده های آنان است.


وی خاطرنشان کرد: دانشکده علوم توانبخشی با ارائه خدمات در رشته های فیزیوتراپی، کاردرمانی، شنوایی شناسی، ارتوز و پروتز (ارتوپدی فنی)، بینایی سنجی، گفتار درمانی، مدیریت توانبخشی و علوم پایه توانبخشی کاملترین و با سابقه ترین دانشکده کشور در این زمینه می باشد که علاوه بر فعالیت های مرسوم آموزشی و پژوهشی خود به ارائه خدمات توانبخشی در عالی ترین سطح ممکن به بیماران و معلولین می پردازد.

وی همچنین ادامه داد: در بسیاری از موارد مراجعه بیماران به این دانشکده سبب می گردد که خدمات در حیطه های مختلف را در یک محل دریافت نموده و از ارائه خدمات چندجانبه بهرمند گردند. ضمن آنکه تخفیف های مرسوم محیط های درمانی آموزشی نیز شامل این افراد می شود.

دکتر کامیاب بیان کرد: اما در نگاه کلان و در سطح ملی همچنان بخش زیادی از دردمندان جامعه تمکن لازم برای برخورداری از خدمات توانبخشی را ندارند که مجددا اشاره می نمایم به نظر می رسد بیمه ها در این زمینه عنایت کافی نداشته اند.

وی تصریح کرد: مشکل دیگری که سبب تنوع تصمیم گیری در این حیطه گردیده فقدان یک متولی برای توانبخشی کشور است. سازمان های متنوع از جمله سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، وزارت رفاه، هلال احمر، بنیاد جانبازان و سازمان های غیر دولتی هر یک در این حیطه فعالیت هایی دارند که قابل قدردانی است اما تمرکز و یکدست سازی این فعالیت ها به نظر می رسد که نیاز واقعی جامعه باشد.

معاون پژوهشی دانشکده توانبخشی گفت: از دید دیگرعدم آگاهی از وجود مشکلات جسمی، ذهنی و اجتماعی می تواند روند درمان و توانبخشی را بسیار سخت تر نماید و شاید اینبار رسانه ها بتوانند در جهت آگاهی اقشار مختلف جامعه در این زمینه قدم بزرگی بردارند. ضمن آنکه غربالگری ها و ارزیابی های دوره ای نیز لازم است که بطور جدی پیگیری گردد.


دکتر کامیاب با اشاره به قدمت و کیفیت خدمات در دانشکده علوم توانبخشی ابراز امیدواری کرد این دانشکده در زمینه تربیت نیروی متخصص در زمینه توانبخشی، تولید علم از طریق انجام پژوهش در حیطه های مختف توانبخشی و در نهایت ارائه خدمات استاندارد به افراد معلول و بیمار بتواند به رسالت خود عمل نماید.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: