کد خبر: ۱۱۴۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۵ - 2016July 04
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: تعرفه ویزیت پزشک متخصص در بخش دولتی بین یک چهارم تا نصف قیمت تمام شده است، به همین علت بسیاری از پزشکان متخصص تمایلی به ماندن در بخش دولتی ندارند.

  به گزارش شفا آنلاین،ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست دو هفته یکبار خود با خبرنگاران گفت: یکی از علل اصلی تمایل پزشکان متخصص برای فعالیت در بخش خصوصی و اینکه کمتر تمایل دارند تمام وقت در بخش دولتی کار کنند، فاصله قابل توجه تعرفه بخش دولتی با قیمت تمام شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: به عنوان مثال ویزیت یک متخصص در بخش دولتی 13 هزار و 200 تومان است در حالی که قیمت واقعی و تمام شده این خدمات 30 هزار و 500 تومان است.
وی افزود: تعرفه یک پزشک متخصص جراج در بخش خصوصی 4برابر بخش دولتی است و به طور کلی تعرفه خدمات پزشکان متخصص در بخش دولتی بین یک چهارم تا نصف تعرفه بخش دولتی است.
حریرچی گفت: با این وجود بعد از اجرای طرح تحول سلامت،‌ 100 درصد پزشکان طرحی به صورت تمام وقت در بخش دولتی فعالیت می کنند در حالی که در گذشته فقط 3700 پزشک متخصص در بخش بخش دولتی تمام وقت بودند.
وی افزود: تعداد پزشکان عمومی تمام وقت نیز بعد از اجرای طرح تحول سلامت از 4300 نفر به 6700 نفر رسیده است.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: علت اینکه با وجود این تفاوت ها هنوز تعدادی از پزشکان دوست دارند در بخش دولتی کار کنند، این است که این پزشکان علاقه دارند، با بیمارانشان رابطه مالی نداشته باشند.
وی افزود: حقوق یک متخصص داخلی در سال 92 حدود یک میلیون و 500 هزار تومان بود و حدود سه میلیون تومان نیز کارانه می گرفت که این رقم ها اکنون در طرح تحول سلامت اصلاح شده و به همین علت انگیزه پزشکان برای فعالیت در بخش دولتی بیشتر شده است.
قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: وزیر بهداشت برای کاهش فعالیت پزشک در بخش دولتی و خصوصی به طور همزمان به روسای دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ کرده است که یکی از شاخص های ارزیابی دانشگاهها درصد پزشکانی است که همزمان در بخش خصوصی نیز کار می کنند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره گذاشتن سقف درآمدی برای پزشکان متخصص گفت: انجام این کار در برخی مناطق کشور منحر به محروم شدن مردم از خدمات پزشکی می شود، ضمن اینکه کمبود امکانات از جمله اتاق عمل باعث می شود، برخی پزشکان نتوانند سقف لازم را پر کنند.
حریرچی ادامه داد: محدودیت کلینیک های وی‍ژه و مطب های دولتی باعث شده که برخی پزشکان از بخش دولتی به بخش خصوصی بروند.
وی گفت: اکثر دانشگاه های علوم پزشکی برای درآمد و میزان خدمت پزشکان سقف تعیین کرده اند اما در برخی دانشگاه ها نیز به علت کمبود متخصص و فوق تخصص اعمال این محدودیت موجب محرومیت مردم از خدمات پزشکی و اجبار آنها به مهاجرت به شهرهای دیگر می شود که هزینه های بیماران را نیز به شدت افزایش می دهد.
حریرجی افزود: راه حل اصلی برای اعمال سقف خدمات و درآمد برای پزشکان این است که به مرور زمان کمبود متخصص را جبران کنیم اما اکنون به خصوص در 8 رشته تخصصی مانند جراحی زنان، بیهوشی، جراحی عمومی و جراحی اعصاب با بحران کمبود متخصص در کشور مواجه هستیم.

** وظیفه وزارت بهداشت در برابر ریزگردها حساس سازی سایر دستگاههاست
حریرچی  درباره اقدامات وزارت بهداشت در برابر ریزگردها توضیح داد: وزارت بهداشت در برابر ریزگردها در آخر زنجیره است و عوامل زیست محیطی مثبت و منفی از جمله تغییر اقلیم در کشورهای همسایه و استفاده نامناسب از آب در این کشورها در مناطق خشک، این گرد و غبارها را به کشور ما تحمیل کرده است.
وی افزود: اقدامات پیشگیرانه در برابر ریزگردها بسیار پیچیده است و یکی از اقدامات مهم استفاده مناسب از آبهای سطحی و نیز اصلاحاتی است که در صنایعی که در مجاورت شهرها هستند و نیز توسعه فضای سبز و درختکاری باشد انحام شود.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: نقش وزارت بهداشت در مورد ریزگردها حساس کردن سایر دستگاههاست و باید مردم را آگاه کنیم در صورت تشدید ریزگردها و در اوج آلودگی تا جای ممکن در خانه بمانند و در این زمینه نیز مانورهایی برگزار کرده ایم.
وی ادامه داد: تعداد استانها درگیر ریزگردها متغیر است و تعیین آمار فوت شدگان ناشی از پدیده ریزگردها نیز بسیار پیچیده است و گر چه مشکلات و حمله های قلبی و تنفسی در ایام افزایش ریزگردها بیشتر می شود اما عوامل دیگری مانند آلودگی هوا، مصرف دخانیات و عوامل دیگری نیز در این مرگها نقش دارد که نمی تواند با اطمینان این موارد مرگ را به ریزگردها منتسب کرد.
حریرچی گفت: به عنوان متولی سلامت، وضعیت ریزگردها را در استانهای درگیر رصد می کنیم و برای اعلام هشدار به دستگاههای دیگر در زمان های لازم با سایر دستگاهها نامه نگاری کرده ایم.
وی درباره کمبود ماسک و ایجاد بازار سیاه در هنگام افزایش ریزگردها نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کمبود ماسک نیز موضوع پیچیده ای است زیرا ماسکهای معمولی هیچ کمکی به کاهش ریزگردها نمی کند و ماسکهای خاصی لازم است که باید برای تامین آن تدارک لازم را انجام دهیم و بهترین کار این است که امیدوار باشیم پدیده ریزگردها به وجود نیاید.

**تشکیل کمیته سه جانبه برای پیگیری بیوتروریسم
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره شایعات مربوط به بیوتروریسم نیز گفت: همیشه افراد نادانی در دنیا وجود دارند که با ملتها و نظام های اسلامی مخالف هستند و از هیچ کاری برای ضربه زدن به ملتهای مسلمان فروگذار نمی کنند.
حریرچی افزود: با وجود این مطرح شدن موضوع حساسی مانند بیوتروریسم در رسانه ها کار درستی نیست و برای پیگیری چنین موضوعی کمیته ای بین وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات و سازمان پدافند غیر عامل تشکیل شده است.
وی گفت: اظهار نطر درباره بیوتروریسم باید علمی و مبتنی بر شواهد باشد و این طور نیست که هر حادثه آتش سوزی را حادثه تروریستی تلقی کنیم.
سخنگوی وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اجرایی شدن دستور رئیس جمهوری برای هزینه حق بیمه تامین اجتماعی برای درمان بیمه شدگان این سازمان گفت: دستور رئیس جمهوری این بود که بخشی از حق بیمه بیمه شدگان این سازمان که مربوط به درمان است در همین بخش درمان هزینه شود و در جای دیگری هزینه نشود.
وی افزود: مسئولان سازمان تامین اجتماعی به صورت شفاهی اعلام کرده اند که این دستور را اجرا کرده اند که باید بررسی شود.
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین درباره وضعیت کلر استخرها و نظارت بر استخرها گفت: استاندارد کلر استخرها تدوین و به همه استخرهای کشور ابلاغ شده است و بازرسی های دوره ای برای بررسی رعایت این استانداردها از سوی ماموران بهداشت محیط انجام می شود.
وی افزود: مشکل دیگری که در مورد شنا کردن در تابستان داریم، مسئله غرق شدگی ها در سواحل دریا و رودخانه هاست، در برخی از استانها نسبت به این نوع مرگها نگرانی داریم ضمن اینکه برخی از این آبهای سطحی ممکن است آلودگی هایی هم داشته باشند که شناکردن در آنها خطرناک است.
حریرچی همجنین در پاسخ به پرسشی درباره باز بودن مراکز درمان خصوصی در ایام تعطیل از جمله عید فطر گفت: در بخش دولتی اکثر بیمارستانها در ایام تعطیل باز هستند اما در بخش خصوصی در این زمینه موفقیت زیادی نداشته ایم و از بیمارستانها و مطب های خصوصی در این زمینه گله داریم.
وی ادامه داد: البته در عید فطر چون تعداد روزهای تعطیل کم است، مشکل چندانی نخواهیم داشت و بیمارستانهای دولتی در خدمت مردم هستند.

**اطلاعات حقوق مدیران وزارت بهداشت به سازمانهای نظارتی ارسال شد
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پرداختی به مدیران و پزشکان در وزارت بهداشت گفت: اطلاعات کامل پرداختی به مدیران وزارت بهداشت به دولت و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات ارائه شده است.همه پرداخت ها در این وزارتخانه قانونی بوده و پرداخت نجومی نداشته‌ایم.
وی افزود: آنچه در زمینه پرداخت حقوق و کارانه در وزارت بهداشت انجام شده مطابق قانون بوده و شفاف است و گزارشهای مربوطه نیز به دولت و سازمانهای رسیدگی کننده و تصمیم گیرنده ارسال شده است.
حریرچی گفت: وزارت بهداشت درباره سقف حقوق پرداختی به کارکنان خود از مصوبات دولت تبعیت می کند و بسیاری از اعضای هیئت علمی دانشگاهها و پزشکان بخش دولتی برای رفاه حال مردم از بخشی از درآمد بخش دولتی خود نیز چشم پوشی کرده اند.

*فشار به پزشکان موجب رفتن آنها از بیمارستانهای دولتی می شود
وی افزود:‌ با وجود این به علت تعرفه پایین در بخش دولتی، بسیاری از پزشکان تمایل دارند از بخش دولتی به بخش خصوصی بروند و اگر این اتفاق بیفتد، تجربه تلخ رفتن تعداد زیادی از متخصصان از بخش دولتی به بخش خصوصی تکرار می شود و در نهایت دود آن به چشم مردم می رود.
حریرچی گفت: خروج متخصصان از بخش دولتی به خصوصی موجب افزایش هزینه های درمانی مردم و سرگردانی بسیاری از بیماران در پیدا کردن پزشک می شود.
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره اعتراض سازمان نظام روانشناسی به متن لایحه سلامت روان گفت: برخی افراد فقط از نگاه صنفی و منافع خودشان به مسائل سلامت روان نگاه می کنند در حالی که وزارت بهداشت بدون نگاه صنفی به این موضوع نگاه می کند.
وی افزود: وزارت بهداشت متولی سلامت روان است و نظر روانشناسان، روانشناسان بالینی و روانپزشکان در تدوین لایحه سلامت موثر بوده است و برای تدوین این لایحه سالها کار کارشناسی انجام شده است و وزارت بهداشت در تدوین این لایحه منافع صنفی را ملاک قرار نداده است.
حریرچی گفت: لایحه سلامت روان حاصل سالها کار کارشناسی است و گر چه مجلس خواهان آن بود که این موضوع به صورت طرح در مجلس مطرح شود اما وزارت بهداشت برای کارشناسی بیشتر و گرفتن نظر متخصصان و دستگاهها و نهادهای مختلف آن را به صورت لایحه به دولت فرستاد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر مسائل اقتصادی و اجتماعی بر افزایش خشونت و اختلال در سلامت روان گفت: وقتی در یک کشور درآمد نفتی کم می شود و بیکاری و تورم بالا می رود، خشونت نیز افزایش می یابد.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: ولی ما مردم بسیار نجیبی داریم که در این شرایط سخت نیز همچنان در صحنه هستند و شاهد بودیم که دلار از هزار تومان به سه هزار تومان رسید و قیمت نفت نیز به یک سوم و کمتر پایین آمد اما آب هم از آب در کشور تکان نخورد.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اظهارات سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر بسته شدن پرونده سرطان زا بودن پارازیت ها را تایید می کنید گفت: اظهار نظر درباره مضر بودن پارازیت ها کار پیچیده ای است، نظرات کارشناسان نیز متفاوت است.
حریرچی گفت: برخی کارشناسان گفته اند که پارازیت ها مضر هستند و برخی نیز خلاف این نظر دارند اما در مجموع اگر پارازیت ها خطری هم داشته باشند این خطر در صورت مواجهه طولانی مدت با این اشعه ها ممکن است بروز کند.
وی افزود: برای بررسی این موضوع باید یک گروه در معرض پارازیت را با یک گروه که در معرض پارازیت نیستند را با هم مقایسه کنیم و این کار پیچیده ای است.

*هر ایرانی سالیانه 10 بار به پزشک مراجعه می‌کند
حریرچی همچنین درباره میزان بار مراجعه مردم به پزشکان نیز گفت: به طور متوسط هر ایرانی در سال 93 حدود 10.31 بار به پزشک مراجعه کرده است، این میزان برای افراد بالای 66 سال 18.2 بار در سال است.
وی گفت: بر اساس این آمار هر ایرانی بین 50 تا 65 سال،‌15.1 بار، هر ایرانی زیر یکسال 13.9 بار و هر ایرانی بین یک تا چهار سال 12.5 بار در سال به پزشک مراجعه می کند.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هر یک از افراد گروه 15 تا 49 سال کشور که بیشترین گروه سنی است نیز سالیانه به طور متوسط 8.2 بار در سال به پزشک مراجعه می کند که از این میزان 2.51 بار مراجعه به پزشک عمومی، 2.16 بار مراجعه به پزشک متخصص و 3.73 بار مراجعه به داروخانه است.
وی افزود: از کل مراجعات به پزشک عمومی نیز 1.49 بار به بخش دولتی و 1.1 بار مراجعه به پزشک عمومی در بخش خصوصی بوده است.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: از 2.16 بار مراجعه به پزشک متخصص نیز 51 صدم بار مربوط به بخش دولتی و 1.65 بار مربوط به بخش خصوصی است.

**62درصد مراجعه سرپایی مردم به پزشک در بخش دولتی است
وی افزود: در مجموع از کل مراجعات سرپایی مردم 3.85 مورد در بخش دولتی و 6.47 مورد در بخش خصوصی بوده است به عبارت دیگر 37.3 درصد مراجعات سرپایی مردم به بخش دولتی و 62.47 درصد مراجعات سرپایی مردم به بخش خصوصی است و در طول 20 سال گذشته روند گرایش مردم به بخش دولتی رو به افزایش بوده است.
حریرچی گفت: مراجعات به داروخانه نیز به نسبت 1.31 و 2.43 بین بخش دولتی و خصوصی تقسیم می شود.
وی افزود: اگر مراجعات مردم به پزشک را در سالهای 87 و 93 مقایسه کنیم متوجه می شویم که تعداد مراجعات به پزشک عمومی از 1.86 به 2.51 مورد افزایش یافته و 35 درصد رشد داشته است و در همین مدت مراجعه به پزشک خانواده روستایی و شهری نیز با 407 درصد رشد از 14 صدم به 71 صدم بار مراجعه برای هر نفر رسیده است.
وی گفت: مراجعه به پزشک متخصص در این دو مقطع زمانی از 1.98 به 2.16 بار افزایش یافته و 9 درصد رشد داشته است.
برچسب ها: پزشکان ، متخصص ، خصوصی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: