کد خبر: ۱۱۴۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۵ - 2016July 04
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: سالانه 800 میلیون خدمات پزشکی به مردم ارائه می شود این در حالی است که بین 12 تا 13 هزار پرونده در خصوص خطاهای پزشکی در کشور تشکیل می شود.

به گزارش شفا آنلاین،محسن خلیلی افزود: در 800 میلیون خدمت ما حتی یک مورد بستری را یک خدمت می دانیم که براساس آمارها، فقط یک دهم درصد این خدمات منجر به تشکیل پرونده خطا و تخلف پزشکی می شود.

وی ادامه داد: کل پرونده های کشور مرتبط با خطاها و تخلفات پزشکی در دادسراهای پزشکی، پزشکی قانونی و شورای حل اختلاف به 12 تا 13 هزار پرونده می رسد که رقم بسیار پایینی به خاطر حجم بالای خدمات ارائه شده به مردم است.
خلیلی اظهار داشت: در شکایت های پزشکی در دنیا سه تا پنج درصد منجر به تخلف پزشکی می شود اما در ایران این رقم به یک دهم خدمات می رسد و زمانی که آمارها را محاسبه می کنیم مشاهده می شود که نسبت به نرم جهانی خیلی خوب است.
خلیلی خاطرنشان کرد: نبود امکانات و نیروی انسانی یکی از دلایل اصلی خطاهای پزشکی محسوب می شود که به عنوان نمونه در بخش پرستاری بیشترین خطا را شاهد هستیم چون تعداد پرستاران در مراکز درمانی بسیار پایین است و مراقبت های لازم، قبل، حین و پس از عمل یا ارائه خدمات درمانی به خوبی انجام نمی شود و به همین دلیل بیماران نیز برای دریافت خدمات دچار مشکل جدی می شوند.
وی اضافه کرد: کمبود پرستار، نیروی انسانی و امکانات منجر به افزایش خطاهای پزشکی می شود و اکنون که میزان تعرفه های پزشکی 10 درصد و رقم هزینه های 25 درصد افزایش یافته است، نیز مشکلات دیگری در عرصه بهداشتی و درمانی به وجود می آید.
قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: شورای پیشگیری از قصور پزشکی در این سازمان فعال است و با حضور حقوقدانان، روسای انجمن های علمی و قضات در خصوص خطاهای پزشکی بحث می شود تا بتوانیم حتی این تعداد پرونده خطای پزشکی را نیز به نحو مطلوبی کاهش دهیم.
وی تصریح کرد: شورای پیشگیری از قصور پزشکی یکسری دستورالعمل ها و اقدامات ساده را برای کاهش خطاهای پزشکی انجام می دهد و این اطلاعات را به مراکز درمانی اطلاع رسانی می کند تا فرایند خطاها به شکل مطلوبی پایین بیاید.
خلیلی با بیان اینکه در مباحث پزشکی زمان بسیار حائز اهمیت است، افزود: در برخی مواقع یک بیمار اورژانسی در کمترین زمان ممکن می خواهد بهترین خدمات را دریافت کند که در این زمینه می تواند منجر به قصور پزشکی شود و در این راستا همراهان بیماران نیز به دلیل مشکلاتی که برای بیمارشان پیش می آید عجله فراوان دارند و گاهی اوقات حتی این عجله آنان به پزشک هم منتقل می شود و همین موضوع موجب بروز خطا در ارائه خدمات به بیماران می شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کمبود اعتبار، نیروی انسانی و امکانات بیشترین ضربه را به مردم و بیماران می زند باید در جهت رفع مشکلات برای ارائه خدمات درمانی مطلوب به مردم اقدام شود تا روز به روز شاهد کاهش خطاهای پزشکی در کشور باشیم.
قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران گفت: براساس آمار، میزان شکایات پزشکی در سال 94 نسبت به سال 93 رشد پنج درصدی داشته و بیشترین خطای پزشکی مربوط به پزشکان زنان و زایمان، جراحان عمومی و دندانپزشکان است.
خلیلی در مورد میزان شکایات که به نفع مردم به پایان می رسد، اظهار داشت: در دادگستری و نظام پزشکی 40 تا 45 درصد شکایات منجر به صدور کیفرخواست می شود و پس از آن، پرونده ها به هیات های انتظامی ارجاع می شود، 50 تا 55 درصد هم در دادگستری و هم در نظام پزشکی شکایات بررسی می شود و نشان می دهد که جزو عوارض طبیعی بیماری بوده و قصور و تقصیر پزشکی نیست.
وی گفت: تمامی موارد شکایات، تخلفات و قصور پزشکی به مراجع انتظامی این سازمان ارجاع داده می شود و این موضوع باعث شده که در هیات های عالی ما مدت انتظار زیاد شود و ما سعی کردیم با افزایش تعداد هیات های عالی انتظامی و نیروی انسانی اقداماتی انجام دهیم چون پرونده ها سنگین بوده و این مرجع به عنوان آخرین مرحله تصمیم گیری است.
خلیلی ادامه داد: برخی از پرونده ها ممکن است سه بار کارشناسی شود و ترکیب هیات عالی انتظامی، رئیس پزشکی قانونی، رئیس یکی از قضات دیوان عالی کشور و رئیس هیات پزشکان متخصص خوشنام و خوش سابقه در مرجع نظام پزشکی حضور دارند و تصمیمات آنها منجر به صدور رای می شود و دادگاه براساس نظر آنها رای نهایی را صادر می کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: