کد خبر: ۱۱۴۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۱۳ تير ۱۳۹۵ - 2016July 03
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی می‌گوید: مقایسه کارانه پزشکان با حقوق های غیر متعارف برخی مدیران سوء استفاده چی اشتباه است اما برخی می خواهند با این مفایسه دوباره پزشکان را بدنام کنند.

به گزارش شفا آنلاین،موضوع فیش های حقوقی و حقوق‌های غیر متعارف و چند صد میلیون تومان برخی مدیران دولتی مدتی است که نقل محافل و رسانه‌های داخلی و خارجی است تا جایی که در برخی رسانه‌ها، این موضوع از تخلفات مدیران دولتی گسترده‌تر شد و پای کارانه‌های پزشکان متخصص نیز به میان آمد و برخی ارقام آن نیز در رسانه‌ها منتشر شد.
مسئولان وزارت بهداشت، از جمله سخنگوی این دستگاه اجرایی پیش از این، درباره موضوع کارانه‌های پزشکان توضیحاتی ارائه کردند و با تکذیب کارانه‌های چند صد میلیون تومانی اعلام کردند که به جز موارد انگشت شمار که مربوط به متخصصانی است که در مناطق مرزی و خیلی محروم فعالیت می‌کنند، سقف کارانه ماهیانه اکثر جامعه پزشکی زیر 80 میلیون تومان است.


پس از اعلام فیش های حقوقی نامتعارف مدیران دولتی، موضوع کارانه‌های پزشکان متخصص نیز مطرح شد و ارقام مختلفی نیز در این زمینه اعلام شد، تحلیل شما درباره این نوع پرداخت‌ها و اخباری که منتشر می‌شود،چیست؟

هاشمی: تحلیل خاصی ندارم، فقط آرزو می‌کنم، این نوع اخبار و حوادثی که منتشر می شود، منفعت مردم را در پی داشته باشد و حاصل و برآیندش، ثمری برای مردم و انقلاب داشته باشد.
اما اشتباهی که در مورد کارانه پزشکان متخصص شاغل در وزارت بهداشت انجام شده این است که افرادی که از بیرون نگاه می‌کنند، تفاوت حقوق و کارانه پزشکان متخصص را نمی‌دانند، از نظر حقوق پرداختی، وزارت بهداشت در بین دستگاههای دولتی تقریبا در رتبه 10 به بعد است و حقوق پرسنل آن بالا نیست و انقاقا کارکنان وزارت بهداشت حقوق‌های کمی دریافت می‌کنند.
به عنوان مثال یک متخصص جراح مغز که امروز از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود، حقوق ماهیانه اش، دو میلیون و 160 هزار تومان است، یا یک متخصص داخلی در زمانی که از دانشگاه فارغ التخصیل می‌شود ماهیانه یک میلیون و 800 هزار تومان حقوق می‌گیرد.

منظورتان حقوق دوران طرح است؟
هاشمی: بله، این حقوق های مربوط به دوران طرح است که حقوق بالایی نیست.
ولی دریافتی‌های مربوط به کارانه متفاوت است.
هاشمی: بله، اتفاقی که از 22 سال پیش در قالب قانون خودگردانی بیمارستان‌ها افتاده این است که در این قالب گفته‌اند، پزشکان و برخی گروه‌های غیرپزشکی به هر نسبت که در بیمارستان دولتی کار کردند و درآمدزایی داشتند، یک بخشی از درآمد آنها به عنوان کارانه به خودشان پرداخت شود و بخشی دیگر نیز برای بیمارستان باشد.
مثلا اگر یک جراح در یک ماه معادل 500 میلیون تومان برای بیمارستان کار کرد، سیستم مثلا 100 میلیون تومان آن را در قالب کارانه به خودش بدهد یا اگر 50 میلیون تومان درآمدزایی داشت، 25 یا 30 میلیون تومان آن را به عنوان کارانه و جدا از حقوق به خودش پرداخت کنند.
در واقع وزارت بهداشت با بسیاری از این پزشکان رابطه حقوقی هم ندارد، بسیاری از این متخصصان دوره طرح را می‌گذرانند و در واقع نوعی اجاره یا معامله بین وزارت بهداشت و آنان انجام می شود، وزارت بهداشت می‌گوید به جای اینکه بروی بیرون مطب بزنی، بیا و در بیمارستان دولتی کار کن، بیمارستان، تجهیزات و مریض از وزارت بهداشت و کار از تو، هر چقدر هم که درآمد داشتی به نسبتی مثلا یک سوم پزشک و یک سوم بیمارستان بین دو طرف تقسیم می‌شود.

منظورتان این است که این درآمدها را نباید به عنوان حقوق تلقی کنیم؟
هاشمی: بله، اما برخی آقایان این کارانه‌ها را به عنوان فیش حقوقی مطرح می‌کنند، واقعیت این است که وزارت بهداشت بیش از اعتباراتی که از دولت می‌گیرد، درآمد اختصاصی از مسیر ارائه خدمات دارد و سالیانه هزاران میلیارد تومان از این مسیر درآمد کسب می‌کند، بنابراین بین حقوق‌های کلانی که برخی مدیران گرفته‌اند و کارانه پزشکان خیلی فرق می‌کند.

**کارانه نباشد، هزینه‌های مردم 5 برابر می‌شود و بیمارستان‌ها ورشکسته می‌شوند
برخی مدیران حقوق‌های کلانی دریافت کرده‌اند اما حالا عده‌ای می‌خواهند با مقایسه کارانه و حقوق پزشکان، پزشکان را هم از این مسیر دوباره بدنام کنند.
پزشکان متخصصی که به این شیوه در بیمارستانهای دولتی کار می‌کنند،تعدادشان کم نیست و اگر بخواهیم بگوییم این متخصصان از بیمارستان‌های دولتی بیرون بروند و برای خودشان کار کنند، هزینه‌های مردم چهار تا پنج برابر افزایش می‌یابد و اگر این اتفاق بیفتد، پزشکان متخصص از بیمارستانهای دولتی خارج می شوند و بیمارستان‌های دولتی ورشکسته می شوند.

اما برخی از مسئولان از جمله نمایندگان مجلس به درآمدهای پزشکان متخصص اعتراض کرده‌اند؟
هاشمی: بعضی از سیاسیون باید در اظهارنظرهایشان دقت کنند، بین مدیران زیاده خواه و خدای نکرده سوء استفاده چی با جامعه خدوم پزشکی که شفاف کار می‌کنند، خیلی تفاوت وجود دارد.

اگر کسی در وزارت بهداشت تخلفی داشته باشد، چه برخوردی انجام می‌دهید؟
هاشمی: ما در وزارت بهداشت اصلا با هیچ کسی رودربایستی نداریم، همه نسل انقلاب هستیم و فکر می‌کنیم، انقلاب کرده‌ایم برای اینکه وی‍ژه خواری، زیاده خواهی، فساد و سوء استفاده در هیچ کجای نظام جمهوری اسلامی نباشد و اگر کسی، فرد یا دستگاهی از زیرمجموعه وزارت بهداشت را معرفی کند که خلافی مرتکب شده باشد،می‌تواند شاهد باشد که به شدیدترین وجه ممکن با او برخورد خواهد شد.

نطرتان درباره فیش‌هایی که منتشر شده، چیست؟
هاشمی: اصل مطلب این است که فیش کسی را منتشر می‌کنند و عدد بالایی را نشان می‌دهند که مردم را تحریک کنند، حقیقتش همین موضوعی است که گفتم، یعنی یک پزشک متخصص در یک بیمارستان دولتی چندین برابر آنچه کارانه می گیرد برای بیمارستان کار کرده و درآمد ایجاد کرده است.
این مسئله همان طور که گفتم از 22 سال قبل در قالب قراردادهایی با پزشکان وجود داشته و انجام می‌شده است، بیمارستان‌ها فقط حقوق پزشک، پرستار و اعضای هیئت علمی را از دولت می‌گیرند و بقیه آن از محل درآمد اختصاصی بیمارستان بین پزشک، پرستار و سایر کادر درمانی تقسیم می‌شود زیرا اگر پزشک و پرستار نباشد، اصلا درآمدی در بیمارستان وجود ندارد.

آیا این سیستم پرداخت کارانه به همین شکل قرار است ادامه پیدا کند یا ممکن است، اصلاحاتی در شیوه پرداخت در بیمارستانهای دولتی صورت بگیرد؟
هاشمی: این پرداخت‌ها به همین صورت ادامه پیدا می‌کند، مگر اینکه مجلس تصمیم دیگری بگیرد و این پرداخت‌ها را در قالب حقوق ببرد و به صورت یک مبلغ فیکس (ثابت) بدهند و گر نه این سیستم که به عنوان سیستم پرداخت فی فور سرویس (fee for service) معروف است نه تنها از 22 سال قبل وجود داشته بلکه حتی از قبل از انقلاب هم به شکل دیگری وجود داشته است و در بیشتر کشورهای دنیا نیز همچنان اجرا می‌شود.ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
1
آیا پزشکان مظلوم واقع نشدند؟

به صحرا بنگرم صحرا ته بینم
به دریا بنگرم دریا ته بینم
به هر جا بنگرم کوه و در و دشت
نشان از قامت رعنا ته بینم

نه، اشتباه نکنید!.اینجا جلسه شعر و مشاعره نیست. در این نوشته قرار نیست نقد ادبی انجام گیرد بلکه قرار است به گوشه از درد دلهای قشری از مردم پرداخته شود که این دوبیتی زیبا از باباطاهر بخوبی می تواند بیانگر وسعت کار این عزیزان باشد. بله.صحبت از پزشکان است، همان دلسوزانی که به حق جانشینان خداوند بر روی زمین هستند. همان هایی که علیرغم تمام جفاهایی که بر آنها رفته و میرود، هنوز هم عاشقانه و خالصانه به نجات جان هم وطنان خود مشغولند.

اینان همان هایی هستند که پا به پای ورزشکاران ما در قالب تیم های پزشکی به یاری آنها می شتابند تا برای این سرزمین افتخار آفرینی کنند.

این عزیزان، همان هایی هستند که در پشت جبهه های جنگ در بیمارستان های مناطق جنگ زده حضور فعال داشتند.

این دلسوزان، همان هایی هستند که شب و روز بر بالین بیمارن بد حال حاضرند و هیچ ادعایی هم ندارند.

اینان همان هایی هستند که جامعه هنری و هنرمندان ما، از آنها به عنوان سفیران زندگی یاد می کنند و مردم هم به پای تماشای آثار همین هنرمندان در سینماها می روند.

به نظر شما یک هنرمند که در بستر بیماری است می تواند بیاید و شاهکار هنری بیافریند که موجبات فخر و عزت این سرزمین شود؟

از منظر شما یک سیاستمدار بیمار بهتر می تواند از حقوق ملت در جوامع بین المللی دفاع نماید یا یک دیپلمات سرزنده و سالم ؟

اگر نباشد پزشک و تعهد پزشکی که به آسیب های اجتماعی توجه ویژه نماید، چطور می توان جامعه ای سالم و تندرست داشت؟

تا به حال از خود پرسیدیم که با اینهمه مشغله کاری و هجمه های منفی، این پزشکان باید به کجا پناه ببرند؟ باید با چه کسی درد دل نمایند؟ به چه سازمانی شکایت ببرند ؟ آیا تا بحال به این موضوع فکر کرده بودیم ؟

آیا درست است که بیایند و اینگونه خدمات پزشکان را زیر سوال ببرد؟

آیا درست است که پزشک جان بر کف مملکت ما در حین خدمت مورد اصابت چاقو قرار گیرد و جان به جان آفرین تسلیم نماید؟

آیا درست است ...

شاید دلیل اصلی اینهمه بی وفایی به این قشر زحمتکش، در پشت صحنه بودن آنهاست و اینکه به مانند بسیاری دیگر، دستگاه تبلیغاتی آنچنانی ندارند که بتوانند از خود دفاع کنند.

من دستان این سفیران عشق و محبت را می بوسم و نیک می دانم که وجدان تنها محکمه ایست که احتیاج به قاضی ندارد .

خدا کند که این آتشی نباشد که خشک و تر همه را بسوزاند ! و باید انصاف داد و قبول کرد که اگر موردی هم از بی مسئولیتی و بی انضباطی در پزشکان دیده شد، نباید آنرا به دیگران تعمیم داد.
بهورز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
0
0
محرمانه محرمانه

ما سربازان خط مقدم بهداشت و درمان می باشیم این خط مقدم مشکلات و آسیب های زیادی برای مابهورزان ایجاد کرده است از فرماندهی محترم در خواست کمک داریم.
زنده باد ایران
پاینده باد ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: