کد خبر: ۱۱۴۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۵ - 2016July 04
شفا آنلاین>اجتماعی>تمرکز یا توجه و حافظه، دو مهارت ذهنی مهم هستند و مستقیما به یکدیگر ارتباط دارند.
به گزارش شفا آنلاین،در واقع بسیاری از شکایت‌های حافظه‌ای هیچ ربطی به توانایی یادگیری ندارد زیرا معمولا این شکایات ناشی از عدم تمرکز بر وظیفه در حال انجام هستند. برای نمونه به یاد نمی‌آورید خودروی‌تان را کجای پارکینگ فروشگاه پارک کرده‌اید؛ این مسئله احتمالا به این خاطر است هنگام پارک خودرو، توجه کافی به جای پارک خود نکرده‌اید.

شاید ذهن شما درگیر این بوده است که می‌خواهید چه چیزهایی بخرید و بنابراین فضای کمی برای مغز خود باقی گذاشته‌اید تا بعدا بتوانید جای خودرو را به یاد بیاورد. نمونه رایج دیگر فراموش کردن جای عینک است. توجه متمرکز به تلاش زیادی احتیاج دارد و با بالا رفتن سن اغلب دشوارتر هم می‌شود. بنابراین چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا توجه و تمرکز خود را افزایش دهیم.

       اولین روش متداول برای بهبود کارکرد و سلامت مغز این است که ستون‌های اصلی آن را قوی نگاه داریم: رژیم غذایی متعادل، تمرین‌های جسمانی، تحریک شناختی، مدیریت استرس و تعاملات اجتماعی و خواب کافی از جمله این ستون‌ها هستند. این استحکام به بهبودی کارکردهای شناختی مغز شامل تمرکز و حافظه کمک می‌کند و با مرور زمان شکل متناسب خود را حفظ می‌کند.

علاوه بر موارد مطرح شده، نکات زیر را نیز می‌توان امتحان کرد:

نکاتی برای بهبود تمرکز
        مراقبه کنید: مطالعات مختلف نشان داده است که مراقبه می‌تواند ابزار تمرینی مناسبی برای بهبود مهارت‌های توجه و تمرکز باشد.

        فعال باشید نه منفعل: اگر با فردی صحبت می‌کنید، سوال بپرسید. اگر کتاب می‌خوانید، از خودتان بخواهید که بعد از خواندن آن خلاصه‌ای تهیه کنید.

        چندکاره (MULTITASKING) بودن را کنار بگذارید: چندکاره بودن از قدرت توجه شما می‌کاهد. توجه دارای محدودیت مشخصی است، بنابراین زمانی که سعی می‌کنید، کارهای مختلفی را هم‌زمان انجام دهید قدرت توجه به هرکدام از موارد کم می‌شود و در عوض به تغییر از یک موضوع به موضوع دیگر اختصاص می‌یابد. در واقع زمانی که چند کار را با هم انجام می‌دهید باید هزینه انتقال توجه از یک کار به کار دیگر را بپردازید.

نکاتی برای بهبود حافظه
        نکات بالا درباره بهبود تمرکز را به کار بگیرید.

        بین خودتان و اطلاعاتی که پردازش می‌کنید یک ارتباط شخصی به وجود آورید. از خودتان بپرسید این اطلاعاتی که شنیده‌اید چطور با زندگی شما ارتباط پیدا می‌کند و اگر در زندگی شما وارد شود، چه احساسی را در شما به وجود می‌آورد.

        اطلاعات را تکرار کنید: بیشتر از یک‌بار به آن رجوع کنید. این روش در بسیاری از مطالعات به اثبات رسیده است که تکرار اطلاعات، یادآوری آن را آسان‌تر می‌کند. بازیابی مدت‌دار (روشی که در آن فرد به‌طور دوره‌ای اطلاعات را بازیابی می‌کند) یکی از نادرترین روش‌هایی است که حتی در بیماران مبتلا به آلزایمر هم به نتایج مثبت دست پیدا کرده است.

        روی اطلاعات کار کنید: درباره اطلاعات به دست آمده فکر کنید، روی آن کار کنید. به یاد آوردن چیزهایی که مشخص و واضح هستند در مقایسه با چیزهای مبهم و انتزاعی آسان‌تر است. برای نمونه سعی کنید از اطلاعاتی که به دست آورده‌اید، تصویری در ذهن خود بسازید زیرا غالبا تصاویر به نسبت کلمات آسان‌تر در یاد می‌مانند.

نکته‌هایی برای یادآوری نام‌ها
       ما اسامی را حتی گاهی درست چند لحظه بعد از شنیدن آن‌ها فراموش می‌کنیم. بسیاری از این امور به خاطر عدم توجه یا تمرکز ما اتفاق می‌افتند. همچنین بسیاری از اسامی معنای مشخصی در ذهن ما پیدا نمی‌کنند و بنابراین یادآوری‌شان دشوار می‌شود. اگر می‌خواهید نامی را به خاطر داشته باشید، می‌توانید به نکات زیر توجه کنید:

        به نام او توجه داشته باشید. از او بخواهید نامش را تکرار کند به‌طوری‌که گویا درست نامش را نشنیده‌اید. تلاش آگاهانه‌ای برای به یاد سپردن نام داشته باشید. روی آن متمرکز شوید و به خودتان بگویید که می‌خواهید آن را به یاد داشته باشید.

        این نام را تکرار کنید. چندین بار از این نام در گفتگوهایتان استفاده کنید. اگر ممکن بود از طرف مقابلتان کارتش را بگیرید و بعد از چند دقیقه دوباره به آن برگردید. تصویری را که از چهره او دارید دوباره در ذهن بیدار کنید و آن را با نام شخص مرتبط کنید.

        با نام ارتباط برقرار کنید و روی نام کار کنید. آیا افرادی دیگری را با این نام می‌شناسید؟ آیا این نام را می‌توانید با اطلاعات قبلی که درباره این اسم دارید، مرتبط سازید؟
Creativity Post
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: