کد خبر: ۱۱۴۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۳ تير ۱۳۹۵ - 2016July 03
شفا آنلاین>سلامت>سازمان غذا و داروی آمریکا از سازندگان مواد ضدعفونی‌کننده دست و سایر محصولات مشابه درخواست کرد که نشان دهند که مواد فعال موجود در این محصولات واقعا میزان باکتری‌های روی دست را کاهش می‌دهند و در مصرف طولانی‌مدت بی‌ضرر هستند.
 به گزارش شفا آنلاین، به گفته این سازمان آنچه به‌خصوص مایه نگرانی است اثرات درازمدت این مواد بر زنان باردار و کودکان است.

       ژانت وودکاک، رئیس مرکز پژوهش و ارزیابی دارو در این سازمان گفت: «این محصولات هنگامی که شستن دست با صابون و آب امکان‌پذیر نیست، جایگزینی راحت را فراهم می‌کنند، اما مسئولیت ما این است که تعیین کنیم آیا این محصولات موثر و بی‌خطر هستند یا نه.» این سازمان خواستار دریافت داده‌های بیشتر درباره اجزای فعال در این محصولات ضدعفونی‌کننده دست شد که به اشکال متفاوت مانند ژل، دستمال مرطوب یا لوسیون عرضه می‌شوند.

       الکل- اتانول یا اتیل‌الکل- در ۹۰ درصد این پاک‌کننده‌های دست استفاده می‌شود. سایر اجزای این محصولات شامل ایزوپروپیل الکل و بنزالکونیوم کلراید می‌شوند. البته مقامات سازمان غذا و داروی آمریکا تاکید کردند که این اقدام به معنای آن نیست که این سازمان معتقد است این محصولات غیرموثر یا ناایمن هستند. مقامات این سازمان گفتند که این تقاضا بر اساس پژوهش‌های جدید و توصیه‌های یک کمیته مشورتی مستقل کارشناسان علمی و پزشکی انجام شده است.

       پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که میزان‌های اجزای ضدعفونی‌کننده این محصولات پاک‌کننده دست در خون و ادرار مصرف‌کنندگان بیشتر از حدی است که قبلا تصور می‌شد. این امر سوالاتی را درباره جذب این اجزا از راه پوست مطرح می‌کند، چرا که این مواد ضدعفونی‌کننده از روی دست شسته نمی‌شوند. در حال حاضر مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (سی‌دی‌سی) شستن دست‌ها با صابون و آب جاری را یکی از بهترین راه‌ها برای اجتناب از بیمارشدن یا پیشگیری از انتشار عفونت به دیگران می‌دانند.

       سی‌دی‌سی توصیه می‌کند که در نبود آب و صابون مواد ضدعفونی‌کننده که دست کم حاوی الکل ۶۰ درصد هستند، استفاده شود.

       وودکاک گفت: «امروزه مصرف‌کنندگان ژل‌های ضدعفونی‌کننده را با فراوانی بیشتری در خانه، محل کار، مدرسه و سایر مکان‌های عمومی که خطر انتقال عفونت در آن‌ها نسبتا کم است، به کار می‌برند.» بر اساس این درخواست سازمان غذا و داروی آمریکا، داده‌های علمی بیشتری درباره ضدعفونی‌کننده دست برای اظهارنظر عمومی در طول ۱۸۰ روز در دسترس قرار خواهند داد. در همین حال سازندگان این محصولات اگر بخواهند به بازاریابی آن‌ها ادامه دهند، یک سال وقت خواهند داشت تا داده‌ها و اطلاعات جدید درباره آن‌ها را برای این سازمان بفرستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: