کد خبر: ۱۱۴۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۵ - 2016July 03
شفاآنلاین>سلامت> میکروب‌های روده نقش بسزایی را در هضم غذا، ایمنی، سطوح انرژی و توانایی بدن برای شکستن و استفاده از مواد مغذی بازی می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین، همچنین میکروبیوم سالم روده با سلامت ذهنی نیز ارتباط دارد. مطالعات نشان می‌دهد که ارتباط قوی بین روده و سلامت مغز وجود دارد و گاهی آن را محور مغزی - روده‌ای گویند. اخیرا، پژوهشگران دریافته‌اند که داشتن میزان طبیعی باکتری مفید شکم، احتمال بروز افسردگی را در بیماران کاهش می‌دهد.

       گرچه باکتری‌های پروبیوتیک جایگزین خوبی هستند، دلایل زیادی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها سطح باکتری‌های هضم کننده را افزایش داد. با آنتی‌بیوتیک‌هایی که پزشک شما تجویز می‌کند، عفونت از بین می‌رود اما می‌تواند میزان طبیعی میکروب‌های بدن شما را هم کاهش دهد. پروبیوتیک‌ها غذا یا موادی هستند که می‌توانند با ورود میکرواورگانیسم‌های سالم به بدن این مشکل را حل کنند.

       در شماره قبل، در مورد کارکرد پروبیوتیک‌ها و منفعت‌های بالقوه آنها صحبت شد. در ادامه، به معرفی انواع آنها خواهیم پرداخت.

انواع پروبیوتیک
       پروبوتیک‌هایی که در غذا و مکمل‌ها وجود دارند، با واحدهای تشکیل دهنده کولونی (CFU) اندازه‌گیری می‌شوند. درحالی که مقدار روزانه توصیه شده پروبیوتیک‌ها مشخص نشده، یک مکمل با 5 میلیارد CFU در هر کپسول، دوزی است که به خوبی جواب می‌دهد. غذاهای غنی از پروبیوتیک مثل ماست، کفیر (نوعی شیر تخمیر شده)، کیمجی (نوعی غذای کره‌ای) و کامبوجا (نوعی چای تخمیری) می‌توانند برای سلامت گوارش بسیار مفید باشند، اما مشکل آنها این است که میزان CFU آنها مشخص نیست و در هر وعده و با هر مارک تجاری فرق می‌کند.

       مکمل‌ها همیشه دارای CFU هستند و گونه‌های اختصاصی باکتری‌ها روی بطری آنها درج می‌شود. به دلیل اینکه این مکمل‌ها همگی یک نوع باکتری و قارچ ندارند، می‌توان بر حسب چیزی که می‌خواهیم درمان کنیم، فرمولاسیون مخصوصی را انتخاب کنیم.

       وقتی می‌خواهید مکملی را انتخاب کنید، نوعی را برگزینید که حداقل سه گونه مختلف باکتری داشته باشد. امتحان کنید و ببینید کدام فرمولاسیون برای شما مناسب است، یعنی کدام فرمولاسیون علائمی مثل نفخ و خستگی را کاهش دادده و هضم را تسهیل می‌کند.

لاتکتوباسیلوس اسیدوفیلوس
(Lactobacillus acidophilus)

       این گونه یکی از معروف‌ترین گونه‌هایی است که در پروبیوتیک‌ها استفاده می‌شود. این باکتری را می‌توان برای کولیت اولسراتیو، سندرم روده تحریک‌پذیر، آفت دهانی، اگزما، عدم تحمل شیر و جلوگیری از عفونت‌های تنفسی استفاده کرد. همچنین از این باکتری می‌توان برای بازسازی فلور روده بعد از درمان آنتی‌بیوتیکی سود جست. این باکتری در کیمجی، کفیر و میزو (miso) (نوعی ادویه چینی تخمیری) یافت می‌شود.

بیفیدوباکتریوم بیفیدوم (B. bifidum)
       از این باکتری اغلب برای مشکلات گوارشی مثل سندرم روده تحریک‌پذیر و کولیت اولسراتیو استفاده می‌شود، اما در جلوگیری از پوسیدگی دندان نیز کاربرد دارد.

ساکارومایسس بولاردی
(Saccaromyces boulaardii)

       متخصصان قلب این باکتری را برای افراد مبتلا به بیماری قلبی پیشنهاد می‌کنند. همچنین می‌توان برای درمان آکنه و اسهال از آن استفاده کرد. به جز مکمل‌ها، می‌توان این باکتری را در چای کامبوجا و کفیر نیز یافت.

باسیلوس کوآگولانس
(Bacillus coagulans)

       از این باکتری می‌توان برای کمک به هضم لاکتوز و بهبود جذب کلسیم، فسفر و آهن استفاده کرد. همچنین گونه مناسبی برای حفظ سلامت واژن است. در مطالعه‌ای که زنان از این باکتری استفاده کردند، 91 درصدشان بهبودهایی در مشکلات واژن داشتند.

بیفیدوباکتریوم لانگوم
(Bifidobacterium longum)

       این باکتری در روده به طور معمول وجود دارد، اما تولید آن با افزایش سن کاهش می‌یابد. اما، این باکتری برای منفعت‌های گوارشی‌اش معروف است: کربوهیدرات‌ها را می‌شکند و سلول‌ها را در برابر رادیکال‌های آزاد مصون نگه می‌دارد، از این رو می‌توان برای اهداف سم‌زدایی استفاده کرد.

       برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی حفاظت از دستگاه گوارش خود به راهنمای بالینی در محصولات پروبیوتیک که برای آموزش در مورد پروبیوتیک‌ها انتشار یافته، رجوع کنید. گرچه این راهنمایی به عنوان ابزار بالینی برای متخصصان مراقبت سلامت طراحی شده، می‌توانید در آنها جست‌وجو کرده و گونه‌های پروبیوتیکی مناسبی را که اثربخشی آنها اثبات شده، پیدا کنید.

آیا شما به مکمل‌های پروبیوتیکی نیاز دارید؟
       ممکن است نیاز داشته باشید خیر، اما ضرری ندارد. حتی اگر میکروبیوم شما در وضعیت بسیار مناسبی است، اضافه کردن پروبیوتیک به فلور نرمال دستگاه گوارش‌تان سیستم اینمی را تقویت می‌کند و اثر بسزایی روی سلامت ذهنی و خلق‌وخوی شما دارد. قبل از انجام این کار، برای توصیه‌های پزشکتان با وی ملاقات کنید.EcoWatch
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: