کد خبر: ۱۱۴۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۵ - 2016July 02
شفا آنلاین>سلامت>تحقیقات جدید نشان می دهند بیماران سرطانی که تحت عمل نمونه برداری قرار گرفته اند از عمر بیشتری برخوردار هستند چرا که ممکن است این عمل نمونه برداری به پزشکان در انتخاب درمان و یا نوع روشی درمانی کمک کند .

به گزارش شفا آنلاین،به اعتقاد بیماران و حتی برخی از پزشکان، نمونه برداری از بافت عضو سرطانی باعث گسترش سلول های سرطانی در بدن خواهد شد. نتایج تحقیقات پژوهشگران امریکایی نشان می دهد بیمارانی که عمل نمونه برداری یا بایوپسی را تحمل می کنند به احتمال زیاد بیشتر از کسانی که این کار انجام نمی دهند، عمر خواهند کرد چرا که پزشکان با استفاده از این روش می توانند بهترین راه درمانی را برای مداوای  بیماری به کار گیرند.

بایوپسی آسپیراسیون ( aspiration biopsy) در پزشکی به نمونه برداری از یک بافت و یا توده درون بدن گفته می شود که توسط وارد کردن یک سوزن به درون بدن بیمار و مکش مقداری از توده و یا سلول ‌های بافتی به داخل سوزن انجام می شود و سپس این نمونه توده و یا سلول های بافتی برای انجام آزمایش‌ مورد استفاده قرار می گیرد .

بر اساس اعتقادی سنتی برخی از بیماران و پزشکان بر این باور هستند که نمونه برداری می تواند باعث شود تا برخی از سلول های سرطانی در بدن پخش شوند. درحالی که پژوهشگران امریکایی معتقدند که باید در باور بیماران و برخی از پزشکان در رابطه با مبحث نمونه برداری ، تغییر ایجاد کرد. پروفسور مایکل والاس  ، استاد پزشکی در دانشگاه و کلینیک مایو در فلوریدای ایالات متحده امریکا در این رابطه اعلام کرد که باید به آن ها ( بیماران و برخی پزشکان ) اطمینان داد که نمونه برداری یک عمل امن و بی خطر محسوب می شود و این احساس امنیت را باید به بیماران و جامعه پزشکی القا کرد تا بتوانند نسبت به انجام آن اقدام کنند .

این محققان برای اثبات ادعای خود  تعدادی از بیماران سرطانی را مورد بررسی و آزمایش  قرار دادند. آن ها برای این منظور از مطالعه روش نمونه برداری آسپیراسیون سوزنی (fine needle aspiration) که برای تشخیص انواع سرطان ها و معمولا برای انواع تومورها به کار می رود ، استفاده کردند.

بایوپسی آسپیراسیون ( aspiration biopsy) در پزشکی به نمونه برداری از یک بافت و یا توده درون بدن گفته می شود که توسط وارد کردن یک سوزن به درون بدن بیمار و مکش مقداری از توده و یا سلول ‌های بافتی به داخل سوزن انجام می شود و سپس این نمونه توده و یا سلول های بافتی برای انجام آزمایش‌ مورد استفاده قرار می گیرد .

لازم به ذکر است که در کشور امریکا سالانه میلیون ها عمل نمونه برداری یا بیوپسی آسپیراسیون انجام می گیرد و بررسی های که این تیم پژوهشی در این رابطه انجام داده اند ، نشان می دهد  که تنها یک یا دو مورد از این افراد پس از نمونه برداری دچار پخش و گسترش سلول های سرطانی در بدن خود می شوند. قابل توجه است که این محققان به مدت یازده سال ، از سال 1998 تا 2009 بیش از دو هزار بیمار را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند و داده های قابل قبولی را نیز در این رابطه به دست آوردند.

نتایج به دست آمده از این بررسی ها نشان می دهند که بیمارانی که مورد بیوپسی آسپیراسیون یا نمونه برداری سوزنی قرار گرفتند نتیجه بهتری از آزمایش ها و درمان داشته اند و مدت طولانی تری نیز زنده ماندند .

پروفسور مایکل والاس اعلام کرد که عمل بیوپسی آسپیراسیون فوق العاده با ارزش است. در واقع این نمونه برداری ها به ما اجازه می دهند که تا با تشخیص درست، درمان مناسب و درخور هر بیمار را انتخاب کرده و به کار ببریم و این مساله به ما کمک می کند تا به وسیله این روش بهترین نتیجه را به دست آوریم .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: