کد خبر: ۱۱۴۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۵ - 2016July 01
شفا آنلاین>سلامت>چربی از نوعی كه براي قلب ضرری ندارد، بخشي از رژيم غذايی مديترانه‌ای است. چربيهای موجود در مغزهای گياهی، زيتون و روغن زيتون از اين قبيل چربيها هستند.
به گزارش شفا آنلاین، چربی از نوعی كه برای قلب ضرری ندارد، بخشی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. چربیهای موجود در مغزهای گیاهی، زیتون و روغن زیتون از این قبیل چربیها هستند.چربی از آن نوعی كه برای قلب ضرری ندارد، بخشی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. چربیهای موجود در مغزهای گیاهی، زیتون و  روغن زیتون از این قبیل چربیها هستند.
مزایای رژیم غذایی مدیترانه‌ای:
 
عدم محدودیت كالری
 
در رژیم غذایی مدیترانه‌ای كالری زیادی از برنامه تان كم نمی‌شود و هیچ گروه غذایی مهمی حذف نمی‌شود اما به جای آن چربیهای بد را با چربیهای محافظ قلب (روغن زیتون به جای كره، ماهی یا مرغ و ماكیان به جای گوشت قرمز) جایگزین می‌كنید به این صورت كه به جای دسرهای شكر‌دار از میوه‌های تازه لذت می‌برید و سبزیجات طعم‌دار و حبوبات می‌خورید. مغزهای گیاهی نیز بخش مهمی از این رژیم غذایی را به خود اختصاص می‌دهند اما نباید بیشتر از یك مشت در روز مصرف كنید. نان تهیه شده از غلات كامل نیز در حد متوسط می‌توانید مصرف كنید.
 
تازگی غذا
 
وقتی همانند مردم مدیترانه غذا می‌خورید، دیگر خبری از غذاهای یخی و فریزری یا فست فود نیست. غذاها فصلی و تازه هستند كه با روش‌های ساده و دلچسبی آماده می‌شوند. سالاد خوشمزه‌ای از اسفناج، خیار، گوجه فرنگی و روغن زیتون سیاه و پنیر فتا می‌توانید تهیه كنید.
 
مصرف نان كامل
 
نان تهیه شده از غلات كامل كه غذای عمده رژیم مدیترانه‌ای است، مصرف كنید. نان و پاستای تهیه شده با غلات كامل پروتئین و مواد معدنی بیشتری دارد و معمولا سالمتر از آرد سفید است و موجب افزایش ناگهانی قند خون و سپس افت آن نمی‌شود. برای طعم می‌توانید نان غلات كامل را به روغن زیتون یا ارده كنجد (خمیر تهیه شده از دانه‌های كنجد) آغشته كنید.
 
عدم ممنوعیت چربی
 
چربی از آن نوعی كه برای قلب ضرری ندارد، بخشی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. چربیهای موجود در مغزهای گیاهی، زیتون و روغن زیتون از این قبیل چربیها هستند. این چربیها (نه چربیهای اشباع شده و ترانس همانند روغنهایی كه در غذاهای فراوری شده استفاده می‌شود) نه تنها طعم‌دار هستند بلكه به مقابله با بیماری‌ها از دیابت گرفته تا سرطان، كمك می‌كند. روغن زیتون و گردو را در تركیب با مواد طعم‌دهنده مختلف می‌توانید به سس لذیذی تبدیل كرده و به رژیم غذایی خود بیفزایید.
 
گستردگی منوی غذا
 
رژیم غذایی مدیترانه‌ای شما را به نوع خاصی از غذا محدود نمی‌كند بلكه انواع غذاهای فرانسوی، اسپانیایی، تركی، مراكشی، یونانی، ایتالیایی و غیره در آن وجود دارد. غذاهایی را انتخاب كنید كه محتوای گوشت قرمز و لبنیات پر چرب آن كم بوده و مقدار زیادی میوه‌ها و سبزیجات تازه، روغن زیتون و غلات كامل در آن گنجانده شده باشد.
 
ادویه‌های خوش طعم و عطر
 
ادویه‌ها و گیاهان معطر مدیترانه‌ای از جمله برگ بو، گشنیز، جعفری، رزماری، سیر، فلفل و دارچین طعم بسیار خوشاینده به غذای شما می‌بخشند و نیاز به نمك را كم می‌كنند و علاوه بر آن فواید زیادی نیز دارند. مثلا رزماری و گشنیز آنتی اكسیدانها و مواد مغذی دارند كه با بیماری‌ها مقابله می‌كنند. از دستورات غذایی كه از گیاهان معطر استفاده میكنند، بهره ببرید.
 
روش پخت آسان
 
غذاهای یونانی اغلب ساده و سبك هستند. به عنوان یك غذای حاضری و سریع، می‌توانید از پنیر، زیتون و مغزهای گیاهی استفاده كنید.
 
لازم نیست گرسنه بمانید
 
رژیم غذایی مدیترانه‌ای به شما اجازه می‌دهد بدون احساس گرسنگی غذاهای خوش طعم و مغذی بخورید. این مواد غذایی به آهستگی گوارش می‌یابند بنابراین مدت بیشتری سیر می‌مانید. وقتی هنگام گرسنگی مغزهای گیاهی، زیتون یا پنیرهای كم چرب می‌خورید، دیگر مشكلی نخواهید داشت. پنیر فتا كم چرب‌تر از چدار است اما با این حال خوش طعم و خوشمزه است.


كاهش وزن
 
شاید فكر می‌كنید با خوردن روغن زیتون و پنیر و مغزهای گیاهی، كاهش وزن هرگز اتفاق نمی‌افتد اما اصول غذاهای مدیترانه‌ای (و شیوه آرام‌تر خوردن غذا) زودتر به شما احساس سیری و رضایت می‌بخشد كه این به شما كمك می‌كند رژیم لاغری خود را ادامه دهید. فعالیتهای منظم فیزیكی برای حفظ وزن سالم نیز بخش مهمی از این سبك زندگی است.
 
مفید برای قلب
 
تقریبا همه مواد غذایی رژیم مدیترانه‌ای برای قلب مفید است.

روغن زیتون و مغزهای گیاهی به كاهش كلسترول كمك می‌كنند. میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات به حفظ سلامت عروق كمك می‌كنند. ماهی به كاهش ‌تری‌گلیسرید و فشار خون كمک می‌كند. اگر علاقه‌ای به ماهی ندارید، می‌توانید از دستورات غذایی بهتری برای پخت ماهی استفاده كنید .
 
سرزندگی و شادابی ذهنی و روانی
 
هر چیزی كه برای قلبتان خوب است، حتما برای مغزتان نیز سودمند خواهد بود. با این رژیم دیگر چربیهای بد و غذاهای فراوری شده كه موجب التهاب می‌شوند، نمی‌خورید بلكه به جای آن غذاهای سرشار از آنتی اكسیدانها مصرف می‌كنید كه انتخاب خیلی بهتری برای مغز هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: