کد خبر: ۱۱۴۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۵ - 2016July 01
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل دفترطب سنتی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی راه اندازی داروخانه های فراورده های طبیعی را یکی از موضوعات مورد علاقه وزیر بهداشت اعلام کرد و گفت: سازمان غذا و دارو ملاحظاتی در این زمینه دارد و قرار است تا چند روز آینده نظر قطعی خود را اعلام کند.
به گزارش شفا آنلاین،هرچند برخی از مسئولان سازمان غذا و دارو بر نظامند شدن توزیع فرآورده های طبیعی اعم از داروهای گیاهی تاکید و اعلام کردند که عرضه این اقلام در داروخانه های طبیعی و سنتی باید انجام گیرد اما تاکنون مجوز این موضوع صادر نشده است.
دکتر محمود خدادوست افزود: اگر نتوانیم مجوز راه اندازی این مجموعه را از سازمان غذا و دارو دریافت کنیم، موضوع را از طریق کمیسیون ماده 20 پیگیری خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: دست اندرکاران سازمان غذا و دارو بر این باور هستند که در داروخانه های رایج می توان مکانی را برای عرضه داروهای گیاهی هم فراهم کرد که البته اعلام کردیم که در حال حاضر داروهای گیاهی در داروخانه های رایج عرضه می شود.
مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه وظیفه داروخانه های طبیعی فقط عرضه داروهای گیاهی نیست، اظهار کرد: عرضه فرآورده طبیعی اعم از گیاهان دارویی استاندارد در این مکان صورت می گیرد و طبعا برای داروخانه های رایج اقتصادی نیست که بخشی از مکان خود را به عرضه گیاهان دارویی بسته بندی اختصاص دهند.
خدادوست به اقبال زیاد مردم از داروهای گیاهی وگیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: باتوجه به اقبال عمومی از این موضوع، نیاز به راه اندازی داروخانه های طبیعی در کشور به شدت احساس می شود.
وی افزود: در بسیاری از کشورها داروخانه های طبیعی یا مراکز فرآورده های طبیعی دایر شده و در این مکان ها اقدام به عرضه داروهای گیاهی، گیاهان دارویی و سایر فرآورده های طبیعی می کنند که این کار در کشور هم باید انجام شود.

** ساماندهی فرآورده های طبیعی مهمترین دلیل تربیت داروسازان سنتی
خدادوست در بخش دیگری از سخنانش به تربیت متخصصان داروسازی سنتی در دانشگاه های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دلایل تربیت این افراد ساماندهی فرآورده های طبیعی است.
وی اظهار کرد: تاکنون حدود 20 متخصص داروسازی سنتی تربیت شده اند و این روند همچنان ادامه دارد تا مردم به آرامش بتوانند به فرآورده های طبیعی استاندارد اعم از داروهای گیاهی و گیاهان دارویی دسترسی داشته باشند.
مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت گفت که ما معتقدیم حداقل 10 داروخانه طبیعی در تهران و حداقل 2 یا 3 مورد آن در هرمرکز استان باید راه اندازی شود تا مردم دسترسی آسان و مطمئن به فرآورده های طبیعی داشته باشند.
یکی از وظایف و اختیارات وزارت بهداشت که در قانون مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی ، مواد خوراکی و آشامیدنی مصوب سال 1334 و اصلاحیه های بعدی آن بعهده این وزارتخانه است صدور پروانه های تأسیس، مسئول فنی موسسات پزشکی همچنین نظارت بر ورود و ساخت داروها ومواد بیولوژیک می باشد.از جمله وظائف و اختیارات کمیسیون ماده 20 صدور اجازه تاسیس داروخانه است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: