کد خبر: ۱۱۳۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۵ - 2016June 29
شفا آنلاین>سلامت>هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، در ۷ سال گذشته برای بیماران پیوند کلیه مساعدت های مالی داشته که باعث شده ایران، رتبه نخست خاورمیانه و چهارم دنیا در عمل پیوند کلیه را کسب کند.
به گزارش شفا آنلاین، با توجه به اینکه یکی از برنامه های سیاست گذاری شده هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران در راستای تحقق اهداف عالیه تشکیل آن در خصوص ایجاد زمینه معالجه همه بیماران در داخل کشور، حمایت از رشد و گسترش کمی و کیفی انجام اعمال پیوند در مراکز درمانی دانشگاهی سراسر کشور است، هیئت امنا بر همین مبنا، از ۷۲۶ مورد عمل پیوند کلیه در سال ۱۳۹۴ حمایت مالی به عمل آورده است.

اولین مورد پیوند کلیه در جهان در ۱۷ ژوئن سال ۱۹۵۰ توسط دکتر ریچارد لاور در بیمارستان ماری در شهر اورگرین پارک ایلی نویز ، بر روی یک خانم ۴۴ ساله انجام شد. اولین مورد پیوند کلیه در ایران و خاورمیانه در آبان سال ۱۳۴۷ توسط دکتر محمد سنادی زاده، دکتر مهران سمیعی و همکاران در بیمارستان نمازی شیراز انجام شد.

نکته قابل توجه اینکه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۶۰ تا ۸۰ مورد عمل پیوند کلیه در ایران انجام شده بود، اما ایران در حال حاضر با انجام بیش از ۲۵ هزار پیوند کلیه در طول ۲۰ سال گذشته، رتبه نخست خاورمیانه و رتبه چهارم جهان در انجام پیوند کلیه را دارد.

برای اینکه وضعیت پیوند کلیه در کشورمان را مورد ارزیابی قرار دهیم، باید بدانیم که در حال حاضر در کشور ترکیه حدود ۲۰ هزار نفر با نوبت های ۵ تا ۱۰ ساله در انتظار دریافت کلیه برای پیوند هستند (به دلیل ممنوعیت انجام پیوند کلیه از اهدا کننده زنده در این کشور). همچنین تعداد مراکز پیوند کلیه در طی سال های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۶ از دو مرکز به ۲۱ مرکز افزایش پیدا کرده است.

تعداد بیماران دچار نارسایی کلیه در ایران حدود ۳۲ تا ۳۵ هزار نفر تخمین زده می شود که از این تعداد، ۴۹ درصد از روش پیوند فعال، ۴۸ درصد از روش درمانی همودیالیز و ۳ درصد از روش دیالیز صفاقی استفاده می کنند.

سالانه حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد به بیماران مبتلا به نارسایی های کلیه افزوده می شود و با توجه به افزایش قابل توجه مبتلایان به بیماری های دیابت و پرفشاری خون افزایشی افزون بر این نیز قابل انتظار خواهد بود.

در حال حاضر ۶ درصد پیوند های انجام شده در ایران از افراد مرگ مغزی، ۱۳ درصد از اهداکنندگان زنده خویشاوند و ۸۱ درصد از اهداکنندگان غیرخویشاوند است.

براساس مصوبه پنجاه و سومین جلسه شورای عالی بیمه خدمات درمانی مورخ ۷۹.۲.۴ ، هزینه انجام عمل پیوند کلیه به صورت گلوبال محاسبه شده و بر اساس نظریه مشورتی جلسه مورخ ۱۳۷۹.۳.۱۱ شورای عالی دیالیز و پیوند اعضا و ابلاغ شورای عالی بیمه ، پرداخت گلوبال هزینه پیوند کلیه بر عهده هیئت امنا گذاشته شد و به این ترتیب هیئت امنا در طی این سال ها جهت حمایت از رشد و گسترش عمل پیوند کلیه در کشور در پایان هر ماه، پس از دریافت اسناد مربوط به پیوندهای کلیه از مراکز پیوند سراسر کشور، هزینه گلوبال پیوند را در کمترین زمان ممکن به حساب مراکز مربوطه واریز کرده است.

در حال حاضر، هیئت امنا هزینه های مربوط به پیوند کلیه بیماران تحت پوشش بیمه های تامین اجتماعی و خدمات درمانی نیروهای مسلح را به صورت گلوبال بر اساس تعرفه سالانه تعیین شده توسط شورای عالی بیمه به مراکز درمانی پرداخت می نماید.

هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، طی ۷ سال گذشته مساعدت هایی برای بیماران نیازمند پیوند کلیه انجام داده است.

- سال ۱۳۸۸ ، ۸۶۳ مورد

- سال ۱۳۸۹ ، ۱۰۶۹ مورد

- سال ۱۳۹۰ ، ۱۰۵۱ مورد

- سال ۱۳۹۱ ، ۹۴۶ موررد

- سال ۱۳۹۲ ، ۹۶۰ مورد

- سال ۱۳۹۳ ، ۸۱۳ مورد

- سال ۱۳۹۴ ، ۷۲۶ مورد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار