کد خبر: ۱۱۳۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۵ - 2016June 26
شفا آنلاین>سلامت>شاید برای برخی از افراد، بخصوص ما ایرانی‌ها، حتی فکر کردن درباره خوردن ملخ سرخ‌کرده همراه با یک بشقاب پر از کِرم یا زنبور، تهوع‌آور باشد اما متخصصان غذایی می‌گویند حشرات مزایای فراوانی برای حفظ سلامتی بدن دارد.
 به گزارش شفا آنلاین،حدود ۲ میلیارد نفر در سرتاسر دنیا به عنوان نوعی رژیم غذایی سنتی، از حشرات در تغذیه خود استفاده می‌کنند؛ رژیمی غذایی که به آن حشره‌خواری می‌گویند.
 
سوسک‌ها شایع‌ترین حشرات در رژیم غذایی این افراد به شمار می‌روند و بعد از آن هم کرم‌های صدپا، زنبورها، مورچه‌ها، ملخ‌ها و جیرجیرک. در مجموع بیش از ۱۹۰۰ گونه از حشرات وجود دارد که در فرهنگ غذایی برخی نقاط جهان قابل خوردنند و مزایایی هم دارند:
 
خوردن ساس، وزن اضافه را کاهش می‌‌دهد
 
گفته می‌شود که حشرات بسیار مغذی‌اند؛ در واقع اکثر آنها از پروتئین، چربی‌های سالم، آهن و کلسیم سرشارند و میزان کربوهیدرات کمی دارند. مثلا ۱۰۰ گرم جیرجیرک حاوی بیش از ۱۲۱ کالری، ۱۲/۹ گرم پروتئین و ۵/۵ گرم چربی و ۵/۱ گرم کربوهیدرات است. در حالی که ۱۰۰ گرم گوشتِ قرمز چرخ‌کرده بیش از ۲۳/۵ گرم پروتئین دارد اما میزان چربی آن بیشتر و در حدود ۲۱/۲ گرم است. در واقع میزان کم چربی موجود در حشرات باعث شده تا بسیاری از متخصصان، حشره‌خواری را راهکاری برای کاهش وزن و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با چاقی بدانند.
 
مصرف حشرات، سوءتغذیه را کاهش می‌دهد
 
بر اساس گزارش‌های سازمان یونیسف در این زمینه، نیمی از مرگ و میرها در بچه‌های زیر پنج سال سراسر دنیا به دلیل سوء‌تغذیه است و اکثر این مرگ‌ها در آسیا و آفریقا رخ می‌دهد.  به گفته محققان، مزایای حشره‌خواری صرفا به کاهش وزن منتهی نمی‌شود و خوردن حشرات می‌تواند با سوء‌تغذیه هم مبارزه کند. این کار در کشورهای در حال توسعه بسیار شایع است.
 
کمبود مواد غذایی، به خاطر نداشتن غذای کافی و یا عدم توانایی در هضم غذایی که خورده شده است می‌تواند باعث افزایش خطر این بیماری شود. علاوه بر این، سوء‌تغذیه در ۱۰۰۰ روز اول زندگی نوزاد می‌تواند به کاهش عملکرد هورمون رشد منتهی شود که می‌تواند بر فعالیت شناختی او تأثیرگذار باشد.
 
حشرات به عنوان منبع چربی‌های سالم و پروتئین علاوه بر این‌که در همه‌جا در دسترسند، منبع غذایی ارزانی هم محسوب می‌شوند. به خاطر مواد مغذی موجود در آنها، پرورش سادهٔ آنها و میزان رشد سریعشان، گفته می‌شود که مصرف حشرات، فرصتی خوب و عالی برای مبارزه با عدم امنیت غذایی ایجاد می‌کند که می‌تواند سطح معیشت و کیفیت رژیم‌های غذایی سنتی را در بین افراد آسیب‌پذیر افزایش دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: