کد خبر: ۱۱۳۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۵ - 2016June 27
شفا آنلاین>اجتماعی>نتایج حاصل از دهه‌ها تحقیق، ویژگی‌های شخصیتی خاصی را با امید به زندگی طولانی مرتبط دانسته‌اند.
به گزارش شفا آنلاین، برخی از این صفات (از رفتار دوستانه داشتن گرفته تا ثبات عاطفی) ریشه در ژن‌های ما دارند. اگرچه یک مطالعه، توانایی هر فرد را برای تشخیص این صفات در خودش محدود دیده بود، مولفین همین مطالعه اعتقاد داشتند که دوستان نزدیک معمولا قاضی خوبی برای تشخیص وجود این صفت‌ها در افراد هستند. پس برای اینکه ببیند چند مورد از این ویژگی‌ها در شما وجود دارد، ترجیحا در حضور یک دوست صمیمی به مطالعه ادامه مطلب بپردازید:


وظیفه‌شناسی
       محققان با بررسی 300 زوجی که از دهه سوم زندگی در این مطالعه 75 ساله شرکت کرده بودند، دریافتند مردانی که دوستانشان آنها را وظیفه شناس می‌دانند، بیشتر عمر می‌کنند. منظور از وظیفه‌شناسی آن است که این افراد کمتر خطر کرده و در انجام امور کارآمد و با دقت عمل می‌کردند.

       شرکت‌کنندگان این مطالعه تعدادی از دوستان خود را انتخاب کردند تا با کامل کردن یک پرسشنامه 36 سوالی که در سال 1940 و توسط روانشناسی به نام «لوول کلی» طراحی شده بود، شخصیت آنها را ارزیابی کنند. محققان برای اطمینان از معتبر بودن این پرسشنامه در طول سال‌های طولانیِ بعد از طراحی، محتوای آن را با چند آزمون شخصیتی جدیدتر مقایسه کرده‌اند.

       طیف متفاوتی از سوالات در این پرسشنامه مطرح شدند، از «آیا دوست شما پرانرژی و فعال است؟» گرفته تا سوالات خصوصی‌تری مثل «آیا او آدم خوش‌قولی است یا بدقول؟»

       مردانی که در این مطالعه، توسط دوستانشان وظیفه‌شناس در نظر گرفته می‌شدند، عمر طولانی‌تری داشتند. مطالعه دیگری، منتشر شده در سال 2007، که در کالیفرنیا و مابین سال‌های 1930 و 2000 روی مردان و زنان انجام شده بود نیز به نتیجه مشابهی رسید. در هر دوجنس، افرادی که در کودکی یا بزرگسالی وظیفه‌شناس شناخته می‌شدند، نسبت به سایر افراد که در هر یک از دوران مذکور وظیفه‌شناس نبودند، عمر طولانی‌تر کرده بودند.

روشن‌فکری
       در همان مطالعه 75 ساله، بعد از وظیفه‌شناسی، روشن‌فکر بودن به عنوان صفت دیگری مطرح شد که با طول عمر در ارتباط است. در این مطالعه مردانی که از دید بقیه بسیار روشن‌فکر بوده و نسبت به عقاید، باورها و مفاهیم نو و متفاوت با قبل، گوشی شنوا داشتند، بیشتر از سایر مردان عمر کردند.

ثبات عاطفی
       ثمرات این پژوهش 75 ساله درباره زنان کمی با مردان تفاوت داشت. این موضوع درواقع اختلافی را که در ویژگی‌های شخصیتی با ارزش در دوجنس، چه در سال 1930 و چه هم‌اکنون وجود دارد، برجسته می‌کند.

       به عنوان مثال، صفتی که در شرکت‌کنندگان زن بیشترین ارتباط را با عمر طولانی داشت، ثبات عاطفی بود.

رفتار دوستانه داشتن
       رفتار دوستانه یا دلپذیر داشتن، دومین صفتی بود که در زنانِ شرکت‌کننده در این پژوهش، با طول عمر ارتباط داشت. بقیه مطالعات نیز این یافته را تایید می‌کنند. مطالعه جدیدتری که روی 243 شرکت‌کننده (75 درصد زنان و 25 درصد مردان) با عمر طولانی انجام گرفت، دریافت که در شخصیت همه آنان درجات بالایی از آسان‌گیری و برون‌گرایی وجود داشت. همچنین در زنان شرکت‌کننده میزان بالایی از وظیفه‌شناسی دیده شد، صفتی که پیشتر به عنوان نتیجه کلیدی مطالعه 75 ساله به آن اشاره شد.

توانایی بیان احساسات
       در مطالعه‌ای جدید که روی افراد 95 تا 100 ساله انجام شد، مشخص شد این شرکت‌کنندگان در کنار آسان‌گیری و برون‌گرایی، در بیان احساسات خود به یکدیگر توانا بودند و احساساتشان را در خود مدفون نمی‌کردند.

       اما مشکل آنجاست که چون این مطالعه فقط روی افرادی انجام شد که به سنین کهنسالی (95 تا 100 سال) رسیده بودند، به خوبی مشخص نبود که شرکت‌کنندگان در نتیجه کهنسالی این صفات را کسب کرده‌اند، یا برعکس، چون حائز این صفات مثبت بودند چنین طولانی عمر کرده‌اند.

businessinsider


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: