کد خبر: ۱۱۳۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۵ - 2016June 26
شفا آنلاین>سلامت>یک مطالعه نشان می دهد با استفاده از سلول های بنیادی فرد مبتلا به آرتروز زانو، درد، تحرک و عملکرد زانوی بیمار بهبود می یابد.
به گزارش شفا آنلاین، گروهی از محققان فرانسوی و آلمانی در پی یک مطالعه کوچک دریافتند با تنها یک تزریق سلول های بنیادی می توان درد و التهاب افراد مبتلا به آرتروز زانو را کاهش داد، به این صورت که نوعی خاص از سلول های بنیادی از چربی بدن خود بیمار گرفته می شود و آنها را به طور مستقیم در مفصل زانوی آسیب دیده تزریق می کنند. این نوع از سلول های بنیادی خاصیت تقویت ایمنی بدن، بهبود اسکار و زخم و همچنین توانایی حفاظت از سلول ها را در برابر استرس و مرگ سلولی دارند.
هدف از این مطالعه بررسی ایمنی استفاده از سلول های بنیادی شخص بیمار در درمان استئوآرتریت زانو بود و در نتیجه آن مشخص شد که با این روش، درد و عملکرد زانوی 18 بیمار شرکت کننده در بررسی بهبود یافت.
در این مطالعه که در فاصله سال های 2012 تا دسامبر 2013 انجام شد، گروهی از بیماران فرانسوی و آلمانی ابتدا برای استخراج نوعی خاص از سلول های بنیادی حاصل از چربی، تحت لیپوساکشن (خارج کردن چربی با استفاده از مکش) قرار گرفتند.
یک سوم از این بیماران تنها یک تزریق مستقیم با دوز پایین سلول های بنیادی به ناحیه زانو دریافت کردند.
یک سوم دیگر تزریق با دوز متوسط را دریافت کردند که سلول های بنیادی آن کمی بیشتر از 4 برابر مقدار دریافتی گروه قبل بود.
گروه سوم نیز تزریق دوز بالا با تقریبا پنج برابر میزان سلول های بنیادی در گروه دوم را دریافت کردند.
پس از شش ماه، تیم تحقیق دریافت که هر سه گروه بهبودهایی در زمینه درد، عملکرد و حرکت دارند، اما تنها گروه نخست ازنظر آماری بهبودهای قابل توجهی در زمینه درد و بهبود عملکرد زانو نشان دادند. همچنین به غیر از تنها یک مورد درد در قفسه سینه (حدود سه ماه بعد از تزریق) ، تنها معدودی از بیماران به عوارض جانبی خفیف مبتلا شدند.
نتیجه این مطالعه که اخیرا در نشریه پزشکی STEM CELLS Translational Medicine منتشر شد. نویدبخش تلقی می شود، اما مستلزم انجام مطالعات بیشتر و گسترده تر است.
به گفته محققان، آرتروز شایع ترین بیماری اسکلت عضلانی در میان بزرگسالان و بیماری مزمن به اصطلاح ساییدگی و پارگی است که اغلب مفصل زانو تحت تاثیر قرار می گیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: