کد خبر: ۱۱۳۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۵ - 2016June 26
شفا آنلاین>سلامت>در تمام شرایط آب و هوایی بدن ما به‌شدت در حال کار کردن است تا دمای نرمال ۳۷ درجه سلسیوس را حفظ کند.
به گزارش شفا آنلاین،  وقتی‌که دمای هوا در وضعیت حادی قرار دارد، خواه یکی از روزهای داغ تابستان خواه یکی از روزهای سرد زمستان باشد، بدن ما برای حفظ دمای نرمال و مطلوب خود با سختی بیشتری مواجه می‌شود. حتی وقتی‌که فرد در حال استراحت است نیز بدن او انرژی گرمایی زیادی تولید می‌کند. گرما می‌تواند به‌آسانی از بدن به هوای اطراف ساطع شود.

       وقتی‌که هوا گرم است، بدن شما عرق می‌کند تا خود را خنک نگه دارد. عرق به سطح پوست شما می‌آید. هنگامی‌که عرق شما تبخیر می‌شود، شروع به احساس خنکی می‌کنید. وقتی‌که هوا مرطوب است، امکان آمدن عرق به سطح پوست و تبخیر آن سخت‌تر می‌شود، چون هوا پر از رطوبت است. برای همین است که غالباً افراد می‌گویند که دلیل تحمل‌ناپذیر بودن یک روز گرم گرما نیست، بلکه رطوبت است، اما باید گفت که هم گرما و هم رطوبت در داغ شدن بدن نقش ایفا می‌کنند.

چیزهایی که باید بدانید
       در اینجا به ۱۰ حقیقت اساسی در مورد گرما و سلامتی شما اشاره می‌کنیم:

        گرمای بیش‌ازحد خطرناک است. به گزارش سرویس آب‌وهوای ملی ایالات‌متحده هرساله ۱۷۵ آمریکایی به دلیل گرمای بیش‌ازحد فوت می‌کنند.

        مردها بیشتر از زن‌ها عرق می‌کنند. اگرچه زن‌ها غدد عرق بیشتری دارند، اما غدد عرق مردها فعال‌تر است و درنتیجه منجر به تعریق بیشتر می‌شود. هرچه میزان تعریق شما بیشتر باشد، امکان از دست دادن آب بدن آسان‌تر می‌شود و همین دهیدراته شدن (کم‌آبی) بدن منجر به دیگر مشکلات سلامتی می‌شود.

        انسان‌ها در سرتاسر بدن خود حدود ۴ میلیون غدد عرق دارند. در بدن انسان‌ها دو نوع غدد عرق وجود دارد که شامل غدد عرق اکرین و غدد عرق آپوکرین است. هر دو غدد مایعاتی را تولید می‌کنند. بخشی از مغز که معروف به هیپوتالاموس است دمای بدن شما را از طریق تنظیم کردن عرق خروجی و جریان خون به پوست کنترل می‌کند. بوی بد عرقی که ناشی از غدد آپوکرین است را می‌توان در زیر بغل و اطراف آلت تناسلی یافت; عرق ناشی از این غدد به هنگام تماس با باکتری روی پوست بویی را تولید می‌کند.

        خستگی ناشی از گرما زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما بیش‌ازحد گرم می‌شود. از نشانه‌های هشداردهنده خستگی ناشی از گرما می‌توان به گیجی، حالت تهوع، استفراغ، خستگی، تعریق شدید و سردرد اشاره کرد. برای درمان خستگی ناشی از گرما باید به یک مکان خنک بروید، آب فراوانی بنوشید، دوش آب سرد بگیرید یا از کمپرس‌های خنک استفاده کنید.

        گرمی بیش‌ازحد بدن می‌تواند منجر به گرمازدگی شود. گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که دمای بدن شما به ۴۲درجه سلسیوس می‌رسد. زمانی که دمای بدن به این درجه می‌رسد، بدن دیگر توانایی تنظیم دمای خود را ندارد. از نشانه‌های گرمازدگی می‌توان به گرفتگی عضله، ضربان قلب سریع، استفراغ، پوست قرمز، سردرد و آشفتگی ذهنی اشاره کرد. اگر چنین علائمی را در یک شخص دیدید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. به‌مانند روش‌های درمانی خستگی ناشی از گرما، در صورت گرمازدگی یک فرد باید او را به یک مکان خنک‌تر ببرید و با استفاده از وان پر از آب یخ یا کمپرس‌های سرد دمای بدن او را پایین بیاورد.

        با هیدراته نگه‌داشتن خود می‌توانید خودتان را از گرمازدگی مصون دارید. قبل از آنکه احساس تشنگی کنید مایعات بنوشید. بهترین راه برای جلوگیری از گرمازدگی در هوای بسیار گرم عدم نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکل است. به هنگام تمرین لباس‌های گشاد بپوشید تا هوا در اطراف شما جریان داشته باشد. علاوه بر این، در گرم‌ترین زمان‌های روز یعنی از ساعت ۱۱ صبح تا ۴ بعدازظهر از تمرین در فضای باز خودداری کنید. در عوض، فعالیت تمرینی خود را در زمان‌های نزدیک به طلوع خورشید یا غروب خورشید انجام دهید.

        نوزادها و خردسال‌ها بیشتر در معرض خطر بیماری‌های مرتبط با گرما هستند. آسیب‌پذیر بودن کودکان به گرما چندین دلیل دارد: آن‌ها نمی‌توانند محیط خود را کنترل کنند (برای مثال، اگر در اتاق گرمی قرار داده شوند، نمی‌توانند برای خنک کردن محیط اتاق کاری انجام دهند)؛ سرعت سوخت‌وساز بدن آن‌ها بالا است که به این معناست که بدن کودکان به‌طور دائم در حال تولید گرما است; آن‌ها نمی‌توانند به‌مانند بزرگ‌ترها به‌طور کافی عرق کنند. پس هرگز کودک خود را درون ماشین پارک شده نگه ندارید، حتی اگر شیشه‌های ماشین پایین باشد.

        افراد بسیار چاق، سالخورده‌ها و افراد بی‌حرکت نیز بیشتر در معرض خطر بیماری‌های مرتبط با گرما هستند. افراد مبتلابه دیابت نیز می‌توانند به گرما حساس باشند. اگر مبتلابه دیابت هستید و به دلیل گرما فوراً دهیدراته می‌شوید، گرما می‌تواند سطوح قند خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. انسولین و دیگر داروهای مربوط به بیماری دیابت را دور از گرما نگه‌دارید، چون دمای بالا می‌تواند این داروها را خراب کند. افراد مبتلابه بیماری ‌ام اس نیز دریافتند که گرما باعث بدتر شدن علائم آن‌ها شده است. وقتی‌که گرما دمای بدن یک شخص را بالا می‌برد، سیستم عصبی مرکزی بدن با سختی بیشتری برای انجام کار خود مواجه می‌شود.

        بعضی از داروها خطر گرمازدگی را افزایش می‌دهند. از میان این داروها می‌توان به داروهای آلرژی یا آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای فشارخون و قلب، داروهای ادرارآور (دیورتیک‌ها)، داروهای ضد یبوست، داروهای ضدافسردگی و داروهای تشنج اشاره کرد. اگر مجبور به مصرف هر یک از این داروها هستید در مورد احتیاط‌های لازم با پزشک خود صحبت کنید.

       حدود ۳ درصد از جمعیت جهان مبتلا به هایپرهیدروزیس هستند. هایپرهیدروزیس به علت فعال بودن بیش‌ازحد غدد عرق رخ می‌دهد و افراد مبتلابه آن به‌شدت عرق می‌کنند. چنین مشکلی می‌تواند دلیل ارثی داشته باشد یا به دلیل مشکلات قلبی یا مصرف بعضی از داروها ایجاد شود. به‌عبارت‌دیگر، گاهی از اوقات تنها دلیل تعریق بیش‌ازحد گرما نیست. درمان‌های هایپرهیدروزیس شامل داروهای خوراکی و موضعی و تزریق بوتاکس و همچنین روشی که با استفاده از برق غدد عرق را از فعالیت بازمی‌دارند، است. اگر این درمان‌ها موثر واقع نشوند، ممکن است که پزشک شما جراحی را پیشنهاد کند. EveryDay Health
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: