کد خبر: ۱۱۳۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۵ - 2016June 26
شفا آنلاین>اجتماعی> در هر شغلی هستند افرادی که منفعت فردی را بر مصالح جامعه ترجیح می‌دهند و از قانون تخطی می‌کنند.
 بطور مثال در میان قشر خدمتگذار پلیس، وکلا یا حتی قضات هستند افراد انگشت‌شماری که مرتکب تخلفاتی می‌شوند و نهادهای نظارتی ویژه همان نهادها مانند سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز طبق قانون به این تخلفات رسیدگی‌ می‌کنند.

 بزرگ‌نمایی و حساس کردن افکار عمومی
نسبت به تخلفات این نهادها و از بین بردن اعتماد جامعه نسبت به این اقشار از سوی رسانه‌ها امری ناپسند و دور از اخلاق است. اما در این برهه برخی رسانه‌ها با اهداف سیاسی و جناحی سعی در بزرگ‌نمایی اندک تخلفات تعداد انگشت‌شماری از جامعه بزرگ پزشکان را دارند و به شدت در حال آسیب‌زدن به اعتماد مردم نسبت به پزشکان و مجموعه وزارت بهداشت هستند.

این رسانه‌ها تا آنجا پیش می‌روند که کاهش شدید پرداختی مردم در بیمارستان‌های دولتی را نادیده می‌گیرند اما به محض رخ‌دادن کوچکترین تخلف در یک بیمارستان خصوصی به‌سرعت شروع به پوشش وسیع خبری حادثه می‌کنند و بدون اشاره به نوع بیمارستان این‌گونه تیتر می‌زنند: «بخیه‌های میلیونی بر صورت آدرین کوچولو.»


       در این میان یکی از سایت‌های منتسب به یکی از نمایندگان بانفوذ و پیشین مجلس گوی سبقت را از دیگر رسانه‌ها ربوده است و علاوه بر پوشش اخبار تخلفات حوزه بهداشت و درمان با تیترهای جنجالی و عوام فریبانه، در قسمت نظرات مربوط به هر خبر انبوهی از توهین‌های مختلف نسبت به پزشکان و وزارت بهداشت را منتشر می‌کند. همچنین با پوشش مکرر مصاحبه‌های اعضای مختلف سازمان نظام پرستاری سعی در سوء استفاده از این اختلاف درون صنفی در جهت تخریب هر چه بیشتر پزشکان دارد.

       قطعا این حجم وسیع پوشش خبری اخبار حوزه پزشکان و انبوه کامنت‌های توهین‌آمیز ذیل هر خبر اگر بطور مثال درباره تخلفات قضات مطرح شده بود شاهد برخورد دیگری از مسئولین قوه قضاییه بودیم. همان‌طور که در گذشته در یک مورد واکنش مسئولین این قوه را در زمینه انتشار نظرات توهین‌آمیز کاربران در باب عملکرد قوه قضاییه در همین سایت، در پی داشت و حتی به محکومیت این نماینده مجلس به عنوان مدیرمسئول سایت به شش ماه حبس منجر شد که با گذشت مسئولین موضوع حل شد. البته این اقدام محدود به این سایت خبری نیست و بیشتر سایت‌ها و خبرگزاری‌های جناح اصول‌گرا چنین روندی را در پیش گرفته‌اند و در کنار تخریب ملموس‌ترین موفقیت دولت یعنی طرح تحول سلامت، تیشه به ریشه اعتماد مردم به پزشکان می‌زنند.


جامعه پزشکی از نقد صحیح، منصفانه و دور از توهین استقبال می‌کند و آن را لازمه پیشرفت و اصلاح امور می‌داند اما نباید با سوءاستفاده از آزادی‌های مدنی و به نام حمایت از مردم در پی منافع فردی و جناحی باشیم و اعتماد مردم را با بزرگنمایی تخلفات انگشت شمار جامعه پزشکی خدشه‌دار کنیم. کاری نکنیم که پدری به تشخیص جراح کودک دلبندش مبنی بر آپاندیسیت شک کند، هدف جراح از جراحی فرزندش را نجات جان وی نداند بلکه کسب درآمد و ثروت اندوزی بپندارد و کودک را با رضایت شخصی از بیمارستان ترخیص کند و آنگاه وقتی وی را به بیمارستان برگرداند که دیگر برای نجات جان این کودک دیر شده است.

مهدی فتحی
پزشک عمومی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: