کد خبر: ۱۱۳۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۵ - 2016June 26
شفا آنلاین>سیاسی> رای انگلیسی‌ها، استعفای دیوید کامرون از نخست‌وزیری و خشم و شگفتی اروپایی‌ها را در پی داشت
به گزارش شفا آنلاین، «این درست نیست که من کاپیتان کشتی انگلیس باشم، چرا که مردم انگلیس یک تصمیم خیلی صریح گرفتند تا مسیری متفاوت از آن چیزی که من حمایت می‌کردم در پیش بگیرند.» این را دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، دیروز بعد از اعلام نتایج همه‌پرسی دربرابر دوربین خبرنگاران گفت. استعفای کامرون از مقام نخست‌وزیری اولین تاثیر مستقیم تصمیم انگلیسی‌هاست.

 انگلستان تابو‌شکنی کرد و طبل جدایی از اتحادیه اروپا را به‌صدا درآورد، تا کمپین حامیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پیروز کارزار باشد.

بریتانیایی‌ها در همه‌پرسی پنجشنبه 23 ژوئن تصمیم سرنوشت‌سازی گرفتند؛ تصمیم به خروج از اتحادیه. اتحادیه‌ای که زمانی مهمترین و بی‌بدیل‌ترین مدل همگرایی در نظام بین‌الملل به شمار می‌رفت و خیلی از کشورها چون ترکیه سال‌هاست که در حسرت پیوستن به آن می‌سوزند؛ اما با رفراندوم انگلیسی، این نهاد بین‌المللی هویت خود را در خطر می‌بیند.

صبح روز پنجشنبه و قبل از ساعت هفت که زمان برگزاری بود، خیلی‌ها امید داشتند که این نمایش تراژیک با جواب قاطع مردم به شکست بینجامد و رهبرانی چون نایجل فاراژ، رهبر حزب استقلال بریتانیا، که سفت و سخت دنبال آرای مثبت «Brexit» (خروج بریتانیا) بودند، صحنه را با باخت ترک کنند. اما صبح جمعه، کابوس جدایی، تعبیر شد و بریتانیایی‌ها رای به خروج دادند؛ استقلال از یک اتحادیه!

رای نهایی اعلام شد
        نتایج همه‌پرسی انگلیس اعلام شد؛ با اعلام نتایج شمارش آرای 372 منطقه از 382 منطقه، انگلیسی‌ها تصمیم خود را گرفتند و این تصمیم برخلاف تصمیم اسکاتلندی‎ها است؛ آنها ماندن در اتحادیه را ترجیح می‌دادند و شاید خروج انگلستان از اتحادیه پیامد استقلال اسکاتلند از بریتانیا را هم به همراه داشته باشد. 72درصد از مردم انگلستان در این همه‌پرسی شرکت کردند و تصمیم آنها خروج انگلستان از اتحادیه بود.

بعد از اعلام نتیجه همه‌پرسی، سیاست انگلیسی تحول دوم را به خود دید؛ دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، در کنفرانسی خبری که به همراه همسرش در مقابل دفتر نخست‌وزیری برگزار کرد، خبر کناره‌گیری خود از نخست‌وزیری را به مردم اطلاع داد تا بوریس جانسون، شهردار سابق شهر لندن و هم‌حزبی دیوید کامرون، در پی این استعفای دراماتیک، شانس خود را برای نخست‌وزیر بیازماید. کامرون در این نشست خبری گفت: «برگزاری این همه‌پرسی تصمیمی نبود که به آسانی گرفته شود و بالغ بر 33 میلیون نفر در سراسر بریتانیا حرفشان را در این همه‌پرسی زدند و ما باید مفتخر باشیم به اینکه به مردم در یک چنین تصمیم‌های بزرگی اعتماد می‌کنیم. گاهی اوقات کار درست این است که از خود مردم بخواهیم که تصمیم‌گیری کنند.» کامرون افزود: «اگرچه ترک اتحادیه اروپا مسیری نبود که من توصیه کرده باشم اما من قبلا هم گفته‌ام که انگلیس در خارج از اتحادیه اروپا نیز می‌تواند زنده بماند. با این حال من در سه ماه آینده به کار خود به‌عنوان نخست‌وزیر به همراه کابینه دولتم ادامه خواهم داد و باید تا زمان آغاز کنفرانس حزب محافظه‌کار انگلیس در ماه اکتبر نخست‌وزیر جدیدی روی کار بیاید.» بعد از این نشست‌خبری، کامرون با ملکه الیزابت دیدار کرد، دیداری که جزئیات آن هنوز منتشر نشده است.

موافقان جدایی چه می‌گویند؟
ا       نگلیسی‎ها خود را اروپایی نمی‌دانند؛ آنها اتحادیه اروپا را باشگاهی متشکل از کشورهای قاره‌ای می‌شناسند که بریتانیا هم عضوی از این باشگاه است. هدف عضویت تامین منافع بریتانیاست و اگر روزی این منافع به‌خطر بیفتد، باید از این باشگاه خارج شد. انگلیس تعهد تاریخی، فرهنگی، تمدنی و ایدئولوژیکی نسبت به اروپا و اتحادیه احساس نمی‌کند و حالا مهمان اتحادیه می‌خواهد آنجا را ترک کند. بحران مالی، مهاجرت و قوانین محدودکننده اتحادیه هم بهانه‌ای دست بریتانیایی‌ها داده‌ تا هرچه سریع‌تر تصمیم به ترک باشگاه بگیرند. در نهایت کمپین حامیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پیروز می‌شوند تا دیگر بار انگلیس از قوانین اتحادیه پیروی نکند. بریتانیا دیگر موظف نیست هزینه عضویت خود را در قالب بودجه سالانه اتحادیه بپردازد.

 این خروج در زمینه تجارت هم برای آنها فرصت‌هایی پیش خواهد آورد. آنها می‌توانند به جای عضویت در بازار واحد اروپایی، روابط تجاری خود را با کشورهای مشترک‌المنافع یا از طریق موافقتنامه‌های تجارت آزاد با کشورهای دیگر تقویت کنند. آنها استدلال می‌کنند که آزاد شدن از قید و بندهای اتحادیه اروپا امکان سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مالی را در بریتانیا تسهیل می‌کنند. اینها همان وعده‌های شیرین برای مردم  انگلستان است.

پیروزی برکسیت و روز استقلال
       این پیروزی نتیجه قدرت فزاینده احساسات پوپولیستی و ملی‌گرایانه در انگلیس است. به‌گفته نایجل فاراژ، رهبر حزب استقلال انگلیس، آنها رویای طلوع یک انگلیس مستقل را در سر می‌پرورانند و می‌خواهند روز 23 ژوئن را روز استقلال بنامند. نایجل فاراژ، بدنبال پیروزی حامیان برکسیت، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، اشک شوق ریخت و پیشنهاد داد تا این روز، روز تعطیل ملی اعلام شود.

او بعد از اعلام نتایج همه‌پرسی گفت: «آفتاب بر بریتانیای مستقل می‌تابد، نگاه کنید حتی آب و هوا نیز بهتر شده است… این یک پیروزی برای مردم عادی و محترم است، یک پیروزی است برابر بانک‌های تجاری بزرگ، برابر کسب‌و‌کارهای بزرگ و در برابر سیاست‌های بزرگ. من به تمام کسانی که به‌رغم تمام تهدیدات شهامت این را داشتند تا کار درست را انجام دهند افتخار می‌کنم.» دو موضوع «زیان اقتصادی» و «هجوم مهاجران به بریتانیا» بواسطه عضویت در اتحادیه اروپا، دو برگ برنده‌ای بود که فاراژ و همفکرانش در برکسیت بیشترین بهره را از آن بردند.

جهان به تصمیم انگلیس واکنش نشان داد
       به‌دنبال قطعی شدن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، رهبران، سیاستمداران و چهره‌های شناخته شده به این نتیجه واکنش نشان دادند.

       مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا: ما به این نتیجه احترام می‌گذاریم زمان آن رسیده که ما مسئولانه و با جدیت رفتار کنیم. دیوید کامرون مسئولیت‌هایش را در قبال کشورش دارد و ما نیز مسئولیت‌هایمان را در قبال آینده اتحادیه اروپا داریم. می‌توانید ببینید که در بازارها چه اتفاقی برای واحد پول انگلیس در حال رخ دادن است. من نمی‌خواهم این اتفاق برای واحد پول یورو نیز بیفتد.

       گرت ویلدرز، رهبر حزب راست‌گرای افراطی «آزادی هلند»: هورای بزرگ برای انگلیسی‌ها! اکنون نوبت ماست و زمان آن رسیده که چنین همه پرسی در هلند برگزار شود.

       ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه: فرانسه از بابت تصمیم انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا متاسف و خواهان حفظ اتحادیه اروپا ضمن احترام به انتخاب مردم انگلیس است.

       فرانک اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان: نتایج همه‌پرسی انگلیس حقیقتا هشداردهنده است. این یک روز غم‌بار برای اروپا و انگلیس است.

       هوآ چونایینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین: یک اروپای موفق به نفع همه طرف‌ها است و چین خواهان تداوم همکاری با انگلیس بوده و اعتماد کاملی نیز به روابط چین - اتحادیه اروپا دارد.

       دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه: ما امیدواریم که در شرایط جدید، مسئولان انگلیسی بر لزوم برقراری روابط خوب با روسیه بیشتر توجه نشان دهند.

       فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه: خروج انگلیس از این اتحادیه به معنی تعامل مثل سابق برای اروپا نیست. این اتفاق به عنوان اولین خروج یک کشور عضو از اتحادیه 28 کشوری اروپا عمیقا قاره اروپا را به چالش می‌کشد. از بابت نتیجه همه‌پرسی روز پنجشنبه انگلیس عمیقا متاسف است؛ اما به رای اکثریت احترام می‌گذارد. اتحادیه اروپا دیگر نمی‌تواند مثل گذشته به کار خود ادامه دهد.

       ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو): تصمیم درباره خروج انگلیس به عهده مردم این کشور است اما، حضور یک انگلیس قوی در یک اروپای قوی، برای انگلیس و ناتو خوب است زیرا درغیراین‌صورت، ما با چالش‌های امنیتی غیرمنتظره، تروریسم و بی‌ثباتی و یک فضای امنیتی غیرقابل پیش‌بینی مواجه هستیم و یک اروپای تجزیه‌شده به این بی‌ثباتی و غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط می‌افزاید.

       بالاخره شد آنچه نباید می‌شد؛ بریتانیایی‌ها پارو زدند و پارو زدند و خود را از ساحل اتحادیه دور کردند؛ حالا جزیره «پوندی» در غربی‌ترین نقطه قاره سبز، تابلوی ایست را برای «یورو» به پا کرده و راهش را جدا. شاید آن روزهای اولی که دیوید کامرون می‌خواست سران اروپا از جمله مرکل و اولاند را با اسلحه مخفی «رفراندوم» خروج از اتحادیه اروپا بترساند، فکرش را هم نمی‌کرد که شوخی‌شوخی، همه چیز جدی شود و جمعه سیاه ماه ژوئن، بریتانیا را از اتحادیه اروپا جدا کند؛ اما لندن در تب التهاب می‌سوزد و قاره سبز در نگرانی.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: