کد خبر: ۱۱۳۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۵ - 2016June 23
شفا آنلاین>سلامت>اگر اخیراً متوجه وجود بیماری دیابت در خود شده‌اید یا اگر سال‌هاست که از بیماری دیابت رنج می‌برید، احتمالاً یکی از چیزهایی که همواره ذهن شما را مشغول می‌کند این است که چطور از تغذیه برای کنترل سطوح گلوکز خون خود استفاده کنید.
به گزارش شفا آنلاین،به نظر می‌رسد که هر شخصی برای خود انتخاب‌هایی دارد و بسیاری از انتخاب‌ها باهم تضاد دارند. به‌عبارت‌دیگر، اکثر افراد سالم و حتی افراد مبتلابه دیابت تصورات غلطی در مورد رژیم غذایی مربوط به دیابت دارند که در این مقاله سعی داریم به چهار مورد از مهم‌ترین تصورات غلط مربوط به رژیم غذایی دیابتی اشاره‌کنیم و بگوییم که چرا این رژیم‌های غذایی کارایی ندارند.

1. تصور غلط: اگر مبتلابه دیابت هستید، باید از خوردن همه قندها خودداری کنید.
       حقیقت: بسیاری از قندها برای رژیم غذایی هر شخصی مفید نیستند، خواه این شخص مبتلابه دیابت باشد خواه نباشد. اما صرف دیابت داشتن به این معنا نیست که فرد باید از خوردن تمام شیرینی‌ها و قندها خودداری کند. تمام کربوهیدرات‌ها، شامل قندهای ساده و همچنین کربوهیدرات‌های پیچیده در طول فرایند هضم به گلوکز تجزیه می‌شود. سپس این گلوکز به‌عنوان انرژی در سلول‌های ما استفاده می‌شود.

 ازآنجایی‌که انواع مختلف کربوهیدرات‌ها به گلوکز تجزیه می‌شوند و درنتیجه سطوح گلوکز خون را افزایش می‌دهند، باید مراقب میزان جذب کربوهیدرات کلی خود باشید_مخصوصاً چیزهایی را که در یک نوبت غذایی می‌خورید_ تا سطوح گلوکز خود را به نحو مطلوب مدیریت کنید. اگرچه باید حواستان به عدم جذب بیش‌ازحد کربوهیدرات‌ها در یک نوبت غذایی باشد، اما می‌توانید هرازگاهی در بعضی از مهمانی‌ها چند شیرینی اضافی بخورید. کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات سبوس‌دار، میوه‌ها، سبزی‌ها و شیر کم‌چرب بهترین گزینه‌های غذایی برای هر فردی هستند، چون سرشار از مواد مغذی و فیبر هستند. اما تا مادامی‌که میزان مصرفی غذای خود را تحت کنترل دارید، می‌توانید از خوردن متعادل و به‌اندازه غذاهای حاوی قندهای ساده (مانند بیسکوییت) لذت ببرید بدون آنکه سطوح گلوکز خود را افزایش دهید. باوجوداین، به یاد داشته باشید که وقتی بحث مصرف قندهای ساده می‌شود، اعتدال در مصرف آن‌ها عامل مهمی است و فرقی نمی‌کند که فرد مبتلابه بیماری دیابت باشد یا نه.

2. تصور غلط: تمام غذاهای سفید برای افراد مبتلابه دیابت نوع ۲ بد است.
       حقیقت: وقتی‌که در مورد غذاهای سفید (نشاسته‌ای) فکر می‌کنید چه چیزی به ذهن شما می‌آید؟ آرد سفید، شکر سفید و نان سفید؟ سیب‌زمینی‌های سفید، گل‌کلم و پیازها چطور؟ آیا تمام این غذاهای سفید برای سطوح گلوکز بد هستند؟ قطعاً پاسخ این سوال منفی است. بعضی از غذاهای سفید بسیار فراوری‌شده هستند که برای مثال می‌توان به آرد یا شکر غنی‌شده اشاره کرد. اما صرف سفیدرنگ بودن یک غذا به این معنا نیست که پس از جذب، فوراً تبدیل به گلوکز می‌شود و سطوح گلوکز را افزایش می‌دهد. در حقیقت، سبزی‌های سفید مانند گل‌کلم و پیازها منبع خوبی برای کنترل قند خون هستند، چون سرشار از فیبر هستند و میزان کالری‌ها و کربوهیدرات‌های آن‌ها پایین است. سیب‌زمینی‌های معمول سفید نیز مورد اتهام هستند. درست است که سیب‌زمینی شیرین (کومارا) نارنجی نسبت به سیب‌زمینی‌ معمول روشن‌تر، کندتر هضم می‌شوند و باعث افزایش کمتر سطوح گلوکز می‌شوند، اما این به این معنا نیست که در صورت ابتلا به دیابت باید به‌طور کل از خوردن سیب‌زمینی‌های معمول سفید خودداری کرد. می‌توانید با مصرف متعادل و به‌اندازه این سیب‌زمینی‌ها سطوح گلوکز سالم خود را حفظ کنید و از خوردن این سیب‌زمینی‌ها لذت ببرید.

3. تصور غلط: تنها راه موثر برای کاهش سطوح گلوکز و وزن بدن اتخاذ رژیم غذایی کم کربوهیدرات یا بدون کربوهیدرات است.
       حقیقت: اگر به‌تازگی مبتلابه دیابت شده‌اید، ممکن است این احساس را داشته باشید که افراد دوروبر شما می‌گویند که از مصرف تمام منابع غذایی کربوهیدراتی خودداری کنید. ازآنجایی‌که کربوهیدرات‌ها در هر ماده غذایی از میوه تا نان، شیر و حتی سبزی‌ها یافت می‌شوند، احتمالاً این احساس را خواهید داشت که گویی دیگر هیچ ماده غذایی برای مصرف وجود ندارد. اما خبر خوب این است که باوجود دیابت می‌توانید همچنان کربوهیدرات را مصرف کنید. مدیریت دیابت به معنای نگه‌داشتن سطوح گلوکز خود در محدوده سالم است. سطوح گلوکز بالا می‌توانند به بدن شما آسیب برسانند، اما سطوح گلوکز پایین نیز می‌تواند خطرناک باشد. خوردن متعال کربوهیدرات‌ها می‌تواند به حفظ سطوح سالم گلوکز کمک کند. به‌جای پرهیز از کربوهیدرات‌ها، تمرکز خود را روی انتخاب سالم‌ترین نوع کربوهیدرات‌ها قرار دهید. میان مصرف کربوهیدرات‌ها فاصله قرار دهید و رژیم غذایی خود را با گنجاندن کربوهیدرات‌ها، پروتئین کم‌چرب و چربی سالم در هر وعده غذایی در تعادل قرار دهید. رژیم غذایی متعادل نه‌تنها در دستیابی به سطوح گلوکز مطلوب به شما کمک می‌کند، بلکه باعث بهبود سلامتی کلی شما نیز می‌شود.

4. تصور غلط: غذاهای بدون قند سطوح قند خون را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند.
       حقیقت: عبارت بدون قند الزاماً برابر با عبارت بدون کربوهیدرات نیست. در بازار امروز غذاهایی وجود دارند که از آن به‌عنوان غذاهای بدون قند نام‌برده می‌شود، اما در این غذاها به‌جای قند از الکل‌های قند استفاده می‌شود که در مقایسه با شکر معمولی کالری‌های کمتری دارند و تاثیر کمتری روی سطوح گلوکز دارند. باوجوداین، مصرف زیاد غذاهای حاوی الکل‌های قند نیز می‌تواند باعث افزایش سطوح گلوکز شود. علاوه بر این، غذاهای بدون قند نانی، مانند دسرهای بدون قند، معمولاً سرشار از کربوهیدرات‌ها هستند، چون از آرد و غلات درست می‌شوند. توصیه می‌شود که برچسب مواد غذایی بدون قند را به‌دقت بخوانید و تنها به میزان شکر آن توجه نکنید، بلکه به میزان کربوهیدرات آن نیز توجه کنید. اگر تنها به ادعای شرکت‌های سازنده مواد غذایی بدون قند اکتفا کنید و خودتان هیچ بررسی نکنید، احتمالاً سطوح گلوکز خود را پایین خواهید آورد بدون آنکه خود دلیل آن را بدانید.

       همان‌طور که متوجه شدید تصورات غلطی در مورد رژیم غذایی افراد مبتلابه دیابت وجود دارد. اما مدیریت سطوح گلوکز شما نباید سخت و دشوار باشد. یک رژیم غذایی متعادل که حاوی غذاهای کامل و فراوری نشده و میزان محدودی از غذاهای فراوری‌شده و قندهای ساده باشد، می‌تواند به طبیعی نگه‌داشتن سطوح گلوکز شما کمک کند. در پایان باید گفت که این رژیم غذایی متعادل نه‌تنها برای افراد مبتلابه دیابت بلکه برای همه افراد مفید است.everydayhealth
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: