کد خبر: ۱۱۲۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۵ - 2016June 21
شفا آنلاین>طب سنتی>یک کارشناس طب سنتی انواع عطش از دیدگاه طب سنتی را تشریح کرد.

به گزارش شفا آنلاین،سید جواد علوی درباره عطش, اظهار داشت: عطش به دو نوع تقسیم می‌شود؛ نوع اول عطش واقعی و ناشی از کم شدن آب بدن است. اخلاط که ناشی از شیرابه غذا در بدن است، در آب محلول است و برای حمل در بدن به آب نیاز دارد. علامت این نوع عطش, فعالیت و تعریق قبلی شدید, خشکی دهان, پوست و غلیظ شدن ادرار است که راه درمان این نوع عطش, نوشیدن آب و مایعات است اما در حال روزه‌داری درازکشیدن در وان آب نیز می‌تواند آن را تسکین دهد.

این کارشناس طب سنتی افزود: عطش نوع دوم عطش کاذب است که علل مختلفی دارد و به 4 دسته تقسیم می‌شود. برخی از عطش کاذب به‌دلیل مشکلات معده است, معمولاً ناشی از چسبیدن خلط لزج و شور است. این عطش با آب گرم یا چای بهتر تسکین می‌یابد. درمان آن رعایت آداب غذا، مصرف مواد تمیز کننده معده به‌صورت ناشتا مثل عسل و آویشن نیم‌کوب است.

وی بیان داشت: عطش ناشی از مشکلات کبدی که علت آن معمولاً خلط صفرا است. علائم آن پرخاشگری، حرارت بدن، زردی رنگ رو و سفیده چشم و تلخی دهان است. فصل تابستان، روزه‌داری و مصرف غذاهای تند و سرخ‌کردنی است که صفرا را زیاد می‌کند. علاج آن مصرف ترشیجات طبیعی با غذا به‌خصوص سبزی خرفه است.

این کارشناس طب سنتی گفت: عطش ناشی از مشکلات قلبی نیز که این نوع عطش ناشی از حرارت قلب و ریه است و با هوای سرد آرام می‌شود. علاج آن پرهیز از هوای گرم و خنک کردن محیط است، حتی پوشیدن لباس گرم نیز اذیت می‌کند که مصرف شربت بیدمشک به‌صورت آرام نیم ساعت قبل از وعده غذایی نیز بسیار مؤثر است.

علوی خاطرنشان کرد: عطش ناشی از غلبه خشکی در مغز که علامت آن تشدید عطش هنگام غذا خوردن و ترشح بزاق است. زبان این افراد معمولاً دارای ترک است. علاج آن روغن‌مالی ملاج سر با روغن بادام شیرین و چکاندن دو قطره از آن روغن در بینی در هنگام خواب است. پاشیدن اسپری آب بر سر هم در تسکین آن نیز مؤثر است.

برچسب ها: روزه‌داری ، عطش ، معده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: