کد خبر: ۱۱۲۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۵ - 2016June 22
شفا آنلاین>اجتماعی>جمعی از دانشجویان استعداد درخشان در مراسم شب گذشته که با حضور وزیر بهداشت و معاون آموزشی برگزار شد، خواستار اعمال سوابق تحصیلی بر نتایج چهل و سومین آزمون دستیاری شدند.
   به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  سعیدرضا مشفقی یکی از دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: «دی ماه سال 94 در دفترچه راهنمای چهل و سومین آزمون دستیاری، تاثیر سوابق تحصیلی بر نتیجه آزمون به اطلاع دانشجویان رسیده بود. اما یک ماه بعد از آزمون هیاهوی رسانه‌ای ایجاد شد بر این مبنا که اعمال تاثیر سوابق تحصیلی بر نتیجه آزمون دستیاری ناعادلانه است.»

       اگرچه که این دانشجو هم آزمون پیش کارورزی خود را در سال 93، یعنی قبل از اطلاع رسانی درمورد اعمال این تغییرات به صورت قطعی داده است و در آن زمان از این تاثیر بی‌اطلاع بوده، اما می‌گوید: «از سه سال پیش یعنی زمانی که دکتر هاشمی وزیر بهداشت شدند، موضوع احتمال تاثیر سوابق تحصیلی بین دانشجویان علوم پزشکی مطرح بود،‌ بنابراین موضوعی نبود که آنها نسبت به آن بی‌اطلاع باشند. بنابراین این اتفاق یک شبه نبود و ما با اطلاع کامل از این موضوع آزمون دستیاری دادیم.»

       مشفقی با اشاره به اینکه در تاریخچه گوگل می‌توان دید که گفتگو درمورد تاثیر سوابق تحصیلی از سال 2014 وجود داشته، ادامه داد: «آیا ناعادلانه این است که 7 سال زحمت یک دانشجوی پزشکی را نادیده بگیرند و نتیجه پذیرش در دوره تخصص را به حضور در یک آزمون 4 ساعته محدود کنند؟

       این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: «افراد زیادی هستند که در طول 7 سال دوره پزشکی عمومی به درس بی‌توجه بودند اما یک سال به صورت متمرکز درس خواند‌ه‌اند و در آزمون رتبه خوبی کسب کرده‌اند و رشته خوبی هم قبول شدند درحالیکه پایه قوی ندارند.»

       به گفته وی، اگرچه مخالفان زیادی درمورد تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری وجود دارد اما افراد زیادی هم موافق اجرای این طرح هستند.

       وی در پاسخ به این سوال که از شیوه محاسبه تاثیر سوابق تحصیلی مطلع هستید یانه، تصریح کرد: «معاونت آموزشی به ما گفتند هفته آینده شیوه محاسبه اعلام می‌شود.»

       باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در همایش تقدیر از استعدادهای درخشان درخصوص تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری تصریح کرد: «فکر نکنید ما ترازبندی بلد نیستیم. تیم قوی برای این کار به کار گرفته شده‌اند.»

       وی ادامه داد: «ما از یک سال و نیم، ‌دو سال قبل تصمیم گرفتیم 15 درصد آزمون پیش کارورزی و معدل پزشکی عمومی را در آزمون دستیاری تاثیر دهیم و طی این مدت اجرای این طرح افت و خیز داشت. سال گذشته درمورد اجرای این بحث شد که امسال اجرا کنیم یانه.»

       معاون آموزشی وزارت بهداشت خطاب به این دانشجویان افزود: «البته شما ساکت هستید و در یک اتاق دربسته فرمایشاتی می‌کنید اما عده‌ای هم رفته‌اند وکیل گرفته‌اند و به دیوان عدالت اداری و مجلس شکایت کرده‌اند و ما باید برویم پاسخ دهیم.» لاریجانی در ادامه گفت: «چرا ما اینقدر اجازه می‌دهیم وارد آموزش بشوند این خودش بحثی است. آنها از ما چه می‌خواهند؟ می‌گویند چرا تاثیر سوابق تحصیلی را اعمال می‌کنید؟ سه سال است که این تصمیم در وزارت بهداشت رفت و آمد اما کسی جرات نکرد آن را اجرا کند. ما سال گذشته اعلام کردیم که سال آینده این تغییرات را اجرا می‌کنیم.»

       معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد: «عده‌ای که فکر می‌کنند این تصمیم درست است باید حمایت خود را از این تصمیم اعلام کنند. ما که نفعی از این کار نمی بریم. احساس می‌کنیم فقط یک امتحان نمی‌تواند سرنوشت یک فرد را تعیین کند. باید این نکته را هم اضافه کنم که این تاثیر بسیار اندک است و معلوم نیست چقدر تاثیر می‌گذارد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: