کد خبر: ۱۱۲۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 20
شفا آنلاین>سلامت>رییس آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی ایران به تاثیر دود قلیان و سیگار بر سلامت کودکان اشاره کرد و گفت: احتمال ابتلای کودکان در معرض دود قلیان به بیماری های تنفسی 2.5 برابر بیشتر از سایر کودکان است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر حمیدرضا پازوکی  با توضیح اینکه این آمار بر اساس مطالعه ای در کشور لبنان به دست آمده است، افزود: والدینی که در حضور کودکان خود اقدام به استعمال قلیان و سیگار می کنند، زمینه آسیب پذیری و ابتلا به برخی بیماری ها را در فرزندان خود فراهم می آورند.
وی همچنین با توصیه به مادران باردار برای دوری از استنشاق دود مواد دخانی افزود: در صورتی که مادران باردار در معرض دود قلیان یا سیگار قرار گیرند، جنین آنها نیز با احتمال ابتلا به بیماری هایی روبه رو خواهد بود.
پازوکی با بیان اینکه مواجه شدن با دود مونوکسیدکربن در دوران بارداری ممکن است برای جنین خطراتی به همراه داشته باشد، ادامه داد: تصور می شود که علت وزن کم هنگام تولد در نوزادان مادران سیگاری و قلیانی به همین علت باشد.
وی به سایر مضرات مصرف قلیان و سیگار اشاره کرد و گفت: ابتلا به بیماری انسداد ریوی مزمن، افزایش حملات آسم، زخم معده، سوءهاضمه و تنگی نفس نیز از دیگر عوارض مصرف این مواد دخانی به شمار می روند.
پازوکی، اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن، تخریب هورمون های جنسی، پیری زودرس پوست، اگزمانی دست و مشکلات دندان را از دیگر مضرات استعمال قلیان و سیگار عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه در تنباکوی مصرفی قلیان 400 نوع ماده سمی و سرطان زا وجود دارد، گفت: این تصور غلط است که اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه‌ ها وارد نمی کند.
قلیان حدود 350 سال قبل توسط هندی ها و ایرانی ها ابداع شد؛ این وسیله در طب سنتی برای هدایت دارو به موضعی که درد و بیماری در آن ریشه دوانده، کاربرد داشته است.
به عنوان نمونه، برای از بین بردن عفونت با استفاده از گیاه مرزنجوش، آن را به شکل تنباکو خیس می کردند و فردی که طبیعت ریه اش گرم و خشک بود، مرزنجوش را با قلیان می ‌کشید. همچنین عرقیات گیاهان دارویی مانند نعنا، اکالیپتوس یا بادرنجبویه را گرم می کردند و در جام قلیان می ریختند و برای درمان برخی بیماری ها به کار می بردند.
برچسب ها: مطالعه ، کودکان ، سیگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: