کد خبر: ۱۱۲۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 20
شفا آنلاین>سلامت>فیلادلفیا به نخستین شهر بزرگ آمریکا بدل شده است که بر نوشابه‌های گازدار مالیات وضع می‌کند.
  به گزارش شفا آنلاین، شورای شهر فیلادلفیا روز پنجشنبه ۱۶ ژوئن (۲۷ خرداد) مالیات 5/1 درصد به ازای هر ۲۸ گرم نوشابه‌های شیرین شده یا رژیمی را به تصویب نهایی رساند. گرفتن این مالیات از اول ژانویه آینده آغاز خواهد شد.

       فقط شهر برکلی در کالیفرنیا چنین قانون مشابهی دارد. وضع مالیات نوشابه‌های گازدار در بیش از ۳۰ شهر و ایالت، از جمله دو بار در فیلادلفیا شکست خورده است. چنین طرح‌هایی به‌طورمعمول از این لحاظ مورد انتقاد قرار گرفته‌اند که به‌طور نامتناسبی فقیران را که با احتمال بیشتری نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند، تحت تاثیر قرار می‌دهند.

       جیم کنی، شهردار دموکرات این ایده را با درخواست خرج کردن بخش عمده ۹۰ میلیون دلار حاصل از این درآمد مالیاتی جدید در سال آینده برای کودکان پیش‌دبستانی، مدارس عمومی و مراکز تفریحی، به شورای شهر قبولاند.

       او گفت: «شهر فیلادلفیا به یمن حمایت بی‌امان آموزشگران، والدین، داوطلبان مراکز تفریحی و بسیاری از دیگران سرمایه‌گذاری تاریخی برای محلات‌مان و نظام آموزشی‌مان انجام داد.»

       این مالیات که با رای ۱۳ بر ۴ تصویب شد، پیروزی سخت به‌دست‌آمده‌ای برای شهر بود. صنعت نوشابه‌سازی و متحدانش میلیون‌ها دلار صرف تبلیغات و لابی کردن بر ضد این مالیات بر مبنای این استدلال کردند که این مالیات به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود. آنان تا روز پنجشنبه راهپیمایی‌ها و تظاهراتی در مرکز شهر به پا کردند و آگهی‌های ضدمالیات در تلویزیون و رادیو پخش کردند. آنان مالیات بر نوشابه‌ها را «مالیات بر خواروبار» خواندند که به این موضوع اشاره می‌کند در آینده ممکن است مالیات‌هایی روی سایر فراورده‌های غذایی وضع شود.

        این طرح همچنین توجه ملی را در آمریکا به خود جلب کرد، به‌طوری‌که مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک و جان و لورا آرنولد، میلیاردرهای تگزاسی به تبلیغ برای مصرف کمتر نوشابه‌های شیرین‌شده پرداختند و برای آگهی‌ها در حمایت از این مالیات پول خرج کردند.

       انجمن نوشابه آمریکا مالیات بر نوشابه‌های گازدار را «تبعیض‌آمیز و بسیار نامحبوب» خواند. این انجمن در اعلامیه‌ای بیان کرد: «مالیاتی که امروز وضع شد، مالیاتی کاهشی است که به‌طور نامنصفانه‌ای نوشابه‌های گازدار از جمله انواع کم‌کالری و بدون کالری آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.»

       این انجمن و هارولد هونیکمن که در کسب‌وکار پرکردن بطری‌های نوشابه است، قول داده‌اند تا در دادگاه با این مالیات مبارزه کنند. هونیکمن می‌گوید: «این مالیات به معنای کاهش فروش و از دست رفتن مشاغل است. او گفت تا پایان همین هفته درخواست غرامتی تسلیم دادگاه خواهد کرد.»

       وعده پرداخت پول از این مالیات برای آموزش پیش‌دبستانی، طرفداران آموزش را به هیجان آورد و باعث اتحاد آنان با طرفداران سلامت شد. این اتحاد حدود ۲ میلیون دلار صرف آگهی‌ها در این مورد کرد. کمک اهدایی مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک که از طرفداران وضع مالیات بر نوشابه‌هاست، 6/1 میلیون دلار از این پول را فراهم کرد. درخواست برای وضع مالیات بر نوشابه‌های گازدار در بسیاری از شهرها به‌عنوان روشی برای ترغیب مصرف‌کنندگان به نخریدن نوشابه‌های شیرین‌شده به دلایل بهداشتی است.

       این مالیات جدید ممکن است به سالم‌تر شدن ساکنان فیلادلفیا بینجامد که بیش از ۶۸ درصد از بزرگسالان و ۴۱ درصد کودکانش اضافه‌وزن دارند یا چاق هستند. اما کنی، شهردار فیلادلفیا، به‌ جای بهداشت عمومی با تاکید بر افزایش درآمد عمومی توانست اعضای شورای شهر را برای تایید این مالیات قانع کند.

       او هفته گذشته گفت که آمریکایی‌ها به‌طور عمومی از اینکه دیگران به آنان بگویند چه چیزی برایشان سالم‌تر است، خوششان نمی‌آید، بنابراین شهرداری تلاش کرد از این موضوع فاصله بگیرد. او گفت هر سودمندی بهداشتی که از این مالیات حاصل شود، پاداشی اضافی است.

       گرچه جمع‌آوری مالیات تا سال ۲۰۱۷ آغاز نمی‌شود، اما درآمد حاصل از آن در بودجه مالی که از اول ژوئیه شروع می‌شود، گنجانده شده است.

       این مالیات را توزیع‌کنندگان خواهند پرداخت. اگر آنان این مالیات را به‌طور کامل به مصرف‌کنندگان تحمیل کنند، هزینه یک قوطی ۳۵۴ میلی‌لیتری نوشابه گازدار تا ۱۸ سنت افزایش خواهد یافت. قیمت یک بسته حاوی شش بطری نیم لیتری نوشابه هم تا 44/1 درصد بالا خواهد رفت. این افزایش قیمت بسیار بالاتر از مالیات بر فروش عادی است که به ‌وسیله بسیاری از ایالت‌ها و برخی شهرهای دیگر بر نوشابه اعمال می‌شود.

       مقداری از پول به‌دست‌آمده از این مالیات جدید برای پرداخت حقوق کارکنان شهری و طرح‌های اعضای شورا و برای تقویت ذخیره بودجه شهرداری به کار خواهد رفت.

       گروه‌هایی از دانش‌آموزان پیش‌دبستانی روز پنجشنبه بیرون ساختمان شهرداری فیلادلفیا گرد آمده بودند و آزمایش آبفشان با نوشابه گازدار و قرص نعنا انجام می‌دادند و برخی در سالن نزدیک محل جلسه با سربندهایی با عنوان «پیش‌دبستانی می‌خروشد!» ایستاده بودند.

       شهرهای سانفرانسیسکو و اوکلند در کالیفرنیا و بولدر در کلرادو نیز در حال بررسی وضع مالیات بر نوشابه‌های گازدار در سال جاری هستند.

       نوشابه‌های گازدار با مشکلات بهداشتی مانند چاقیِ، دیابت و پوسیدگی دندان مربوط شده‌اند. تامس فارلی، رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر فیلادلفیا گفت: «این شهر احتمالا به محلی برای پژوهش بهداشت عمومی بدل خواهد شد تا معلوم شود آیا وضع این مالیات جدید واقعا باعث بهبود سلامت ساکنان خواهد شد یا نه.» به گفته فارلی، شهرداری از قبل برای اندازه‌گیری اثرات فوری این مالیات بر فروش نوشابه‌ها برنامه‌ریزی کرده است. بررسی‌ها درازمدت‌تر تاثیر این مالیات بر چاقی اهالی شهر را ارزیابی خواهند کرد.AP
برچسب ها: مالیات ، نوشابه ، چاقی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: