کد خبر: ۱۱۲۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 17
شفا آنلاین>سلامت>صف انتظاری که برای بعضی بیماران تمامی ندارد، ثانیه های معکوس برای رسیدن به خط پایان زندگی را برای بیماران نیازمند پیوند قلب به شمارش انداخته است.

به گزارش شفا آنلاین،یکی از بیماری هایی که روزانه جان بسیاری از افراد را در کشور می گیرد، بیماری قلبی است که علل عمده ای از جمله استرس، آلودگی هوا ومشکلات ژنتیکی برای آن عنوان می شود و مسئولان سلامت برای کنترل آن سالانه برنامه های متعددی را با همکاری سایر ارگان های دولتی اجرا می کنند.

برخی از بیماران قلبی پس از مراجعات فراوان به صاحبان فن متعدد به نقطه ای از زندگی می رسند که پزشکان تنها راه برای ادامه زندگی آنها را پیوند قلب می دانند؛ یعنی باید این افراد مدت ها در صف انتظار پیوند بمانند تا شاید بیمار مرگ مغزی شرایط مناسب برای اهدای عضو به آنها را داشته باشد.

صف انتظاری که برای بعضی بیماران تمامی ندارد و نوش دارویی بعد از مرگ می شود چرا که برخی از بیماران قلبی نیازمند به پیوند وقتی به بیماری خود پی می برند که بیماری آنها خیلی پیشرفت کرده و ثانیه های معکوس برای رسیدن به خط پایان زندگی به شمارش افتاده است.

برخی صاحب نظران معتقدند اگر موردی هم برای پیوند قلب فراهم باشد باز هم نمی توان همه چیز را رو به راه دانست چرا که باید علاوه بر این شرایط و آزمایش های بیمار برای پیوند نیز مساعد باشد به گونه ای که می توان گفت ابر وباد و مه و خورشید و فلک باید دست به دست هم دهند تا نور امید به زندگی دوباره به زندگی فرد تابیده شود.

بایک شریف کاشانی رئیس بخش پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر این که هماهنگی کامل و همکاری دائمی میان گروه‌های تخصصی برای اجرای پیوند موفق لازم است، توضیح می‌دهد: پیوند یک کار تیمی پیچیده است و یک گروه به تنهایی نمی‌تواند عهده‌دار اجرای آن باشد. در بیماران متقاضی پیوند ابتدا باید مطمئن شد تمامی درمان‌های متداول دارویی و غیر‌دارویی امتحان شده و پاسخ نداده‌اند. بسیاری از موارد معرفی شده برای پیوند با تصحیح نحوه درمان و توجه به مشکلات آن از فهرست پیوند خارج می‌شوند. 

آخرین ایستگاه بیماران قلبی
 پیوند قلب آخرین انتخاب درمانی در بیماری‌های شدید قلبی به‌خصوص نارسایی قلب است. در این روش با همکاری متخصصان جراحی قلب، نارسایی قلب و سایر تخصص‌ها، قلب بیمار با قلب یک فرد مرگ مغزی عوض می‌شود.

شریف کاشانی در خصوص شرایط لازم برای آمادگی بیماران پیوند قلبی عنوان کرد: رسیدن به وزن مطلوب، داشتن تغذیه مناسب، درمان کم‌خونی، درمان بیماری‌های تیروئید یا مشکلات ریوی در این بیماران می‌تواند نتایج چشمگیری در خروج بیمار از فهرست پیوند داشته باشد. در صورتی که این بیماران به رغم اقدامات فوق هنوز هم کاندیدای پیوند باشند باید تحت نظر مراکز پیوند و بعد از انجام آزمایش‌های تخصصی و مشاوره‌های لازم در فهرست پیوند قرار بگیرند. در این موارد در صورت پیدا شدن عضو اهدایی مناسب، بیمار برای پیوند به بیمارستان منتقل و عمل جراحی پیوند انجام می‌شود. 

پیوندی که سن و سال می شناسد!
جالب است بدانید در پیوند قلب غیر از سن، نکاتی مانند گروه خونی و قد و وزن هم در نظر گرفته می‌شود تا بهترین نتیجه ممکن به‌دست بیاید. بعلاوه باید توجه داشت کم خونی و مشکلات تیروئید و حتی بیماری‌های عفونی نیز می‌توانند باعث تشدید علائم قلبی پس از انجام پیوند شوند. 

شریف کاشانی با بیان اینکه قد و وزن بیمار در شرایط پیوند اهمیت دارد، می‌گوید: در مورد اهدا کننده قلب هم تیم پیوند علاوه بر قد و وزن و گروه خونی به مسائلی مانند احتمال وجود بیماری قلبی، رفتارهای پرخطر و نتایج بررسی‌های غیر‌تهاجمی مانند نوار قلب و اکوکاردیوگرافی توجه می‌کنند و در صورت وجود هر گونه مشکل زمینه‌ای پیوند انجام نخواهد شد. در بعضی موارد حتی آنژیوگرافی قلب دهنده نیز برای اطمینان از سلامت عروق قلب پیوندی انجام می‌شود. 

فرصت هایی که برباد می رود! 
سید محمد کاظمینی رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت در خصوص اقدامات این وزارتخانه برای بیماران پیوند قلبی گفت: پیوند قلبی باید از بیماران مرگ مغزی انجام شود که با توجه به افزایش تعداد اعضای برداشته شده از افراد مرگ مغزی در حال حاضر در شرایط مناسبی قرار دارد.
وی افزود: در سال گذشته تعداد اعضای برداشته شده برای بیماران نیازمند به پیوند قلبی 100 مورد بوده ولی امکان انجام پیوندهای بیشترهم وجود داشت اما گاهی به دلیل آماده نبودن بیمار یا به موقع نرسیدن عضو برای جراحی برخی موقعیت ها از دست می رود.

خبرهای خوش در راه است
رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت در خصوص هزینه بیماران پیوند قلبی برای دریافت عضو و عمل جراحی اعلام کرد: هزینه این بیماران تحت پوشش کامل وزارت بهداشت قرار دارد و هیچ هزینه ای برای دریافت عضو و عمل جراحی نمی پردازند.

کاظمینی در پاسخ به اینکه معمولا افراد نیازمند به پیوند قلبی چه مدت زمان باید در صف انتظار باشند، گفت: مشکلی که در خصوص پیوند قلب وجود دارد هماهنگ شدن زمان رسیدن عضو ، آماده شدن بیمار و انجام آزمایش ها برای پیوند و آمادگی بخش پیوند برای جراحی است.

وی ضمن ابراز امیدواری از افزایش تعداد پیوند قلبی در سال 95 افزود: تعداد مراکز پیوند قلب آماده نیز در سال جدید افزایش می یابد همچنین از لحاظ علمی قرار است از تخصص های بیشتر علاوه بر جراح قلب برای بعد از پیوند قلب استفاده شود.

امید است با برنامه هایی که مسئولان اندیشیده اند در آینده نزدیک شاهد انجام پیوند ها در کمترین زمان معطلی با 100در صد موفقیت در کشور باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: