کد خبر: ۱۱۲۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 17
شفا آنلاین>سلامت>سیستم ایمنی بدن نوزادانی که آنتی بیوتیک مصرف نمی کنند، قوی تر است

به گزارش شفا آنلاین،  مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد نوزادانی که توسط شیر مادر تعذیه شده و در طول دوران شیرخوارگی خود داروی آنتی بیوتیک مصرف نمی کنند، به نسبت کودکان دیگر دارای سیستم ایمنی بدن قوی تری بوده و همچنین کمتر دچار اضافه وزن می شوند.

در مطالعات جدید انجام شده توسط پژوهشگران مشخص شد که عواملی مانند مصرف شیر مادر و پرهیز از استفاده از آنتی بیوتیک ها در دوران نوزادی سبب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شده و این گروه از افراد در هنگام بلوغ دارای شاخص توده بدنی مناسب تری خواهند بود. عوامل فوق همچنین نشان می دهد که این گروه از نوزادان در بزرگسالی نسبت به بیماری های مختلف ، مقاومت بیشتری دارند.

نتایج مطالعات انجام شده نشان دهنده تاثیر بازدارنده اضافه وزن و به هم خوردن توازن شاخص توده بدن، تنها در افرادی مشاهده می شود که در دوران نوزادی توسط شیر مادر تغذیه شده اند. عدم مصرف آنتی بیوتیک نیز در این زمینه موثر بوده و سبب افزایش توان دفاعی بدن می شود.

در همین زمینه کاتری کورپلا پژوهشگر دانشگاه هلسینکی فنلاند که در این مطالعات مشارکت دارد، اعلام کرد: نتایج مطالعات انجام شده نشان دهنده تاثیر بازدارنده اضافه وزن و به هم خوردن توازن شاخص توده بدن، تنها در افرادی مشاهده می شود که در دوران نوزادی توسط شیر مادر تغذیه شده اند. عدم مصرف آنتی بیوتیک نیز در این زمینه موثر بوده و سبب افزایش توان دفاعی بدن می شود.

پژوهشگران در این زمینه اعلام کردند که تغذیه با شیر مادر نقش مهمی در افزایش توان دفاعی بدن داشته و سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های عفونی می شود. به طور کلی از منظر پزشکی ،  آنتی بیوتک ها جز داروهایی هستند که توصیه می شود مصرف آن کاهش پیدا کرده و تنها در صورت ضرورت باید تجویز شود. مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک علاوه بر ایجاد اختلال در ساختار باکتری های مفید بدن، سبب ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی در بدن بیماران و عوامل بیماری زا می شود. گفتنی است در این پژوهش ها دویست و بیست و شش نوزاد فنلاندی از سال 2009 میلادی مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات پزشکی و بهداشتی ان ها ثبت شده است. شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله JAMA Pediatrics  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: