کد خبر: ۱۱۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 14
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل نظارت بر فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با تشریح مشکلات موجود در نظارت بر عطاری ها و فروشگاه های عرضه گیاهان دارویی گفت: کسب منافع اقتصادی موجب بروز تخلفات گسترده ای در عطاری ها شده است.

به گزارش شفا آنلاین، دکترامیرحسین جمشیدی افزود: عطاری ها و فروشگاه های عرضه گیاهان دارویی به دلایل مختلف از رسالت و جایگاه اصلی خود یعنی عرضه گیاهان دارویی و سنتی و تازه یا خشک شده فاصله گرفته و سودآوری و کسب مناقع اقتصادی، سلامت گیاهان عرضه شده را به دلیل عدم رعایت استانداردهای نگهداشت گیاهان دارویی به خطر انداخته است.
وی خاطرنشان کرد: توجه به کسب منافع اقتصادی موجب تخلفات گسترده ای از جمله بسته بندی های غیرمجاز گیاهان دارویی، فروش غیرمجاز دارو، فروش داروهای غیرمجازقاچاق، تهیه و توزیع معجون ها و داروهای کپسوله شده غیرمجاز و نیز دخالت درعرصه درمان شده است.
این مقام مسوول در سازمان غذا و دارو با اشاره به عدم وجود سامانه ثبت و بانک اطلاعاتی مناسب عطاری ها گفت: این مساله موجب شده تا امکان نظارت و رصد وضعیت هر یک از واحدهای فعال به صورت مطلوب وجود نداشته باشد.
جمشیدی در بخش دیگری از سخنانش، عدم وجود اتحادیه صنفی مستقل که بتواند همه واحدهای عطاری و فروشگاه های عرضه گیاهان دارویی را تحت پوشش قرار دهد و نیز پراکندگی واحدهای عرضه گیاهان دارویی در سطح کشور را چالش هایی برشمرد که بر پیچیدگی نظارت بر این واحدها می افزاید.
وی اشاره به رسالت سازمان غذا و دارو درتامین امنیت و ایمنی فرآورده های غذایی و دارویی - که در سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب نیز برآن تاکیده شده است، گفت: این اداره کل ضمن حمایت از برگزاری فعالیت های مستمر در تشکیل کارگاه های آموزشی برای آموزش متصدیان واحدهای عرضه فراورده های طبیعی و سنتی از جلسات هم اندیشی با سازمان های مرتبط از قبیل سازمان صنعت و معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، اتحادیه ذیربط و نیروی انتظامی جهت نظارت بهتر بر فعالیت های واحدهای صنفی یاد شده استقبال می کند.
وی خاطرنشان کرد: تاکید ما همواره بر تعامل فراسازمانی بوده و هست و کوتاه ترین راه برای رسیدن به بیشترین بازه، استفاده از پتانسیل های جمعی است.
مدیرکل نظارت برفراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: خوشبختانه امروزه باتوجه به حساسیت های موجود درتامین امنیت کالاهای سلامت محور برای ارتقاء سطح سلامت درجامعه، کاشت گونه های گیاهی مورد نیاز، ساماندهی و نظارت برنحوه عرضه گیاهان دارویی و سرمایه گذاری در حوزه فرآوری داروهای گیاهی بیش از پیش مورد توجه نهادهای ذیربط در حوزه سلامت است.

برچسب ها: عطاری ، گیاهان ، رسالت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: