کد خبر: ۱۱۲۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 15
شفا آنلاین>سلامت>محققان سنگاپوری موفق شدند با شلیک میکروحباب‌های آغشته به داروی شیمی‌درمانی و نانوذرات آهن به سوی تومور سرطانی، دارو را تا عمق 200 میکرومتر به داخل تومور وارد کنند.
به گزارش شفا آنلاین،محققان دانشگاه صنعتی نانیانگ میکروحباب‌هایی ساختند که از آن می‌توان برای مقابله با سرطان استفاده کرد. سطح این میکروحباب‌ها با استفاده از داروی ضدسرطان و نانوذرات اکسید آهن پوشانده شده‌ است. بنابراین، با استفاده از میدان مغناطیسی می‌توان این حباب‌ها را به سوی هدف هدایت کرد.

پس از رسیدن حباب‌ها به تومور سرطانی می‌توان از اولتراسونیک برای ایجاد لرزش و ترکیدن حباب‌ها استفاده کرد. با این کار داروی شیمی‌درمانی وارد تومور می‌شود. این روش خلاقانه توسط یک گروه تحقیقات بین رشته‌ای ابداع شده است. این گروه این روش را روی موش‌های آزمایشگاهی استفاده کرده و نتایج آن را در نشریه Asia Materials منتشر کردند.

       زو چنجو، رهبر این گروه تحقیقاتی، می‌گوید: «این روش جدید می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را در مسیر شیمی‌درمانی حل کند.» مشکل اصلی در روش‌های شیمی‌درمانی فعلی آن است که بخش قابل توجهی از دارو به سایت هدف نمی‌رسد. این ذرات در جریان خون به حرکت در آمده و هم به سلول‌های سالم و هم سرطانی آسیب می‌زند.

 این داروها به سرعت توسط کبد و کلیه از بدن دفع می‌شوند. بنابراین، اثربخشی آنها بسیار کم است. آن بخش از دارو که در بدن باقی می‌ماند نیز نمی‌تواند در عمق تومور نفوذ کند. بنابراین، سلول‌های سرطانی زنده باقی می‌مانند. یکی از بخش‌های منحصر به فرد در این سیستم میکروحباب، استفاده از مغناطیس است. بعد از تزریق نانوذرات به جریان خون، می‌توان همه میکروحباب‌ها را با استفاده از مغناطیس به سوی تومور سوق داد و با این کار مطمئن شد که سلول‌های سالم آسیبی نمی‌بینند.

       یکی دیگر از مزایای این روش آن است که می‌توان ذرات دارو را به بخش‌های عمیق تومور در مدت زمان چند میکروثانیه وارد کرد. نتایج نشان می‌دهد که با این روش می‌توان تا 50 لایه سلول به عمق بافت‌ها نفوذ کرد که این رقم برابر 200 میکرو بوده که دو برابر بیشتر از قطر تار موی انسان است.سپید
NBIC



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: