کد خبر: ۱۱۱۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 14
شفا آنلاین>روانشناسی>دکتر جان گروهل، روانشناس آمریکایی، مدیر و موسس مرکز روان‌پزشکی یک بررسی وسیع در مورد تحقیقات موجود درزمینه آب‌وهوا و خلق‌وخو انجام داده است.
 به گزارش شفا آنلاین،او می‌گوید گرچه یکی از تحقیق‌ها نشان می‌دهد که آب‌وهوا تاثیر اندکی روی خلق و خود دارد، اما اکثر تحقیق‌ها نشان می‌دهند که آب‌وهوا می‌تواند تاثیر زیادی روی خلق‌وخوی شما داشته باشد. دکتر گروهل به چند نمونه از این تحقیق‌ها اشاره می‌کند: وسیع‌ترین تحقیق در سال ۱۹۷۴ و در ژورنالActa Paedopsychiatrica به چاپ رسید.

در این تحقیق ۱۶۰۰۰ دانشجوی شهر بازل سوئیس حضور داشتند.۱۸ درصد از پسرهای این تحقیق و ۲۹ درصد از دخترهای این تحقیق نسبت به بعضی از شرایط آب و هوایی واکنش منفی نشان دادند و علائم خستگی، ملالت، زودرنجی و سردرد در آن‌ها مشاهده شد. در سال ۱۹۸۴ در ژورنال بریتانیایی روانشناسی (British Journa- of Psychology) تحقیق کوچکی درزمینه پیوند میان آب‌وهوا و خلق‌وخو به چاپ رسید که ۲۴ مرد به مدت ۱۱ روز مورد مطالعه قرار گرفتند.

 محققان دریافتند که رطوبت، دما و گرمای آفتاب بیشترین تاثیر را روی خلق‌وخوی این گروه ۲۴ نفری داشتند. دکتر گروهل می‌گوید که نتایج مربوط به رطوبت هوا برای من خیلی جالب است. محققان این تحقیق می‌گویند: «سطوح بالای رطوبت باعث کاهش نمره‌های مربوط به تمرکز شدند، درحالی‌که این سطوح بالای رطوبت باعث افزایش حالت خواب‌آلودگی شدند.»

       در سال ۲۰۰۵ نیز تحقیق در ژورنال Psychologica- Science به چاپ رسید که در آن محققان ۶۰۵ شرکت‌کننده را در سه تحقیق مجزا موردمطالعه قراردادند تا پیوند میان خلق‌وخو و آب‌وهوا را مشخص کنند. محققان دریافتند که آب‌وهوای مطلوب (دما یا فشار هوای بالاتر) با خلق‌وخوی متعالی‌تر و حافظه بهتر در طول فصل بهار مرتبط است. محققان این چنین نتیجه‌گیری می‌کنند: «نتایج تحقیق ما با یافته‌های مربوط به اختلال خلقی فصلی سازگار است و این تحقیق می‌گوید که آب‌وهوای مطلوب در فصل بهار خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد و شناخت را وسعت می‌بخشد، چون مردم در طول فصل زمستان از چنین آب و هوایی محروم بودند.»

هوای گرم‌تر همیشه بهتر نیست
       در سال ۲۰۰۸ در ژورنال Emotio- یک بازبینی منتشر شد که نشان می‌دهد در اکثر تحقیق‌ها به تاثیر هوای گرم‌تر در ایجاد خلق‌وخوی شادتر اشاره‌شده است؛ اما این را باید گفت که گرما باعث پرخاشگری بیشتر نیز می‌شود.

       در سال ۲۰۱۳ در ژورنال Science تحقیقی به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن زمانی که دمای هوا بالا می‌رود، تعداد خشونت بین فردی ۴ درصد و نزاع بین گروهی ۱۴ درصد افزایش می‌یابد. چنین تغییر رفتاری به هنگام بارش شدید باران نیز به وقوع پیوست. اما چرا در طول فصل بهار و تابستان تعداد خودکشی در اوج خود است. آیا افزایش خودکشی به دلیل تشدید افسردگی نیست؟ دکتر گروهل به تحقیق جامعی اشاره می‌کند که در سال ۲۰۱۲ در ژورنال Acta Paedopsychiatrica به چاپ رسید. این تحقیق به بررسی نوشته‌ها یا آثاری پرداخته است که به میزان خودکشی‌های فصلی در بین سال‌های ۱۹۷۹ و ۲۰۰۹ اشاره می‌کنند. همه این تحقیق‌ها تایید می‌کنند که یک الگوی فصلی خودکشی هم برای مردم نیمکره شمالی و هم نیمکره جنوبی وجود دارد: افزایش خودکشی‌ها در طول فصل بهار و اوایل تابستان و کاهش خودکشی‌ها در ماه‌های پاییز و زمستان. علاوه بر این، این تحقیق‌ها بیان می‌دارند که در طول فصل بهار یک الگوی قوی خودکشی برای مردها و اشخاص مسن‌تر و برای روش‌های بی‌رحمانه خودکشی وجود دارد.

«عقده خوشحالی» بهار
       دکتر گروهل به چند نظریه مطرح در مورد افت خلق‌وخو در ماه‌های بهار اشاره می‌کند، نظریه‌هایی همچون تغییر و تحول، تغییرات هورمونی به‌منظور تطبیق دادن خود با گرمای بیشتر، آلرژی‌ها و مواد سمی موجود در هوا و «عقده خوشحالی» اشاره می‌کند. این امکان وجود دارد که هرکسی به هنگام کار کردن در باغ یا باغچه خود چیزهایی را زمزمه کند و از این خوشحال باشد که بهار آمده است و شما هم این فشار را احساس می‌کنید که باید خوشحال باشید و همین امر می‌تواند حتی باعث غمگینی بیشتر شما شود.

       علاوه بر این، در طول فصل بهار بعضی از افراد احساس می‌کنند که از رابطه متقابل اجتماعی کنار گذاشته‌شده‌اند. کارشناس‌ها بر این باورند که دلیل وقوع خودکشی بیشتر در فصل بهار این است که آب‌وهوای گرم‌تر این انرژی اضافی را برای فرد فراهم می‌آورد تا برنامه خودکشی خود را دنبال کند درحالی‌که آن‌ها این انرژی را در ماه‌های زمستان ندارند.

آب‌وهوا و شخص بسیار حساس
       دکتر الین آرون، در کتاب پرفروش خود با عنوان شخص بسیار حساس (The Highly Sensitive Person) می‌گوید که اگر شخص بسیار حساسی باشید، آب‌وهوا تاثیر بیشتری روی شما خواهد گذاشت. می‌توانید با استفاده از سوال‌هایی همچون سوال‌های زیر حساس بودن خود را مشخص کنید. آیا نورهای روشن یا سروصدا به‌آسانی شما را به ستوه درمی‌آورند؟ آیا به‌آسانی شوکه یا شگفت‌زده می‌شوید؟ آیا خلق‌وخوی دیگران روی شما تاثیر می‌گذارد؟ آیا کافئین تاثیر زیادی روی شما دارد؟ تحقیقات نشان می‌دهند که افراد دارای حساسیت فوق‌العاده در مقایسه با دیگر افرادی که حساسیت نرمالی دارند از نظر ژنتیکی متفاوت هستند. این سطح حساسیت ما می‌تواند این را توضیح دهد که چرا باران، سرما یا گرما بعضی از ماها را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد و چرا خلق‌وخوی بعضی از افراد در آب‌وهوای مرطوب و گرم بهتر است و خلق و خوی دیگران افت پیدا می‌کند. واکنش شما به آب‌وهوا می‌تواند بستگی به تیپ حساسیت شما داشته باشد.

تیپ حساسیت آب و هوایی شما چیست؟
       در سال ۲۰۱۲ محققان تحقیقی را در ژورنال Emotio- به چاپ رساندند که در آن نوع واکنش افراد شرکت‌کننده به آب‌وهوا مشخص‌شده است. آن‌ها دریافتند که ازلحاظ واکنش به آب‌وهوا می‌توان افراد را به چهار گروه مختلف تقسیم‌بندی کرد. این گروه‌ها شامل موارد زیر است:
        عاشق‌های تابستان: آب‌وهوای گرم‌تر و آفتابی‌تر باعث خلق‌وخوی بهتر آن‌ها می‌شود.
        افراد بدون تاثیر: میان آب‌وهوا و خلق‌وخوی این افراد پیوند ضعیفی وجود دارد.
        متنفرهای تابستان: آب‌وهوای گرم‌تر و آفتابی‌تر باعث بدتر شدن خلق‌وخوی آن‌ها می‌شود.
        متنفرهای باران: در هوای بارانی خلق‌وخوی بدی دارند.
       علاوه بر این، در دو گروه از این گروه‌ها اثرات تطابق بین نسلی مشاهده شد که نشان می‌دهد واکنش به آب‌وهوا ممکن است یک ویژگی خانوادگی باشد.سپید
EverydayHealth
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: