کد خبر: ۱۱۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 13
شفا آنلاین>سلامت>معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت از تدوین برنامه عملیاتی در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: در این برنامه پروژه‌هایی مانند پزشک خانواده، ایجاد ۹۵۰۰ تخت بیمارستانی، کلینیک‌های ویژه و ... مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش شفا آنلاین، مهندس طاهر موهبتی در نشستی خبری گفت: بر اساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شدند که بر اساس آمایش سرزمینی و ذات آموزش بوده است. البته باید این کار در سایر حوزه‌های سلامت نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در جلسه اخیر هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی، ۱۵ مصوبه داشتیم، گفت: بر اساس یکی از این مصوبات، به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد که مکلفند تا یک درصد و مجازند تا دو درصد درآمدهای اختصاصی خود را صرف پژوهش کنند. بر این اساس هر گونه پرداخت پرسنلی یا خرید تجهیزاتی که به پژوهش ربطی ندارد، از این محل ممنوع است.

موهبتی با بیان اینکه بر اساس سند چشم انداز قرار است در سال ۱۴۰۴ جامعه‌ای برخوردار از سلامت، امنیت غذایی و بدون فقر داشته باشیم، ادامه داد: طبق فرموده مقام معظم رهبری، برنامه‌های حوزه اجتماعی کشور باید به گونه‌ای باشند که سیاست‌های کلی سلامت در آنها به عنوان قانون تصویب شوند. همچنین داشتن پیوست سلامت برای طرح‌های کلان اجتماعی و قوانین مرتبط، اصلاح ساختار نظام سلامت، تامین منابع مالی پایدار برای حوزه سلامت و افزایش کیفیت ارائه خدمات لازم است.

معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت همچنین اظهار کرد: از طرفی امسال سال اقتصاد مقاومتی است و یکی از اشکالات ما در کشور این است که سندهای چشم انداز را خوب می‌نویسیم اما همواره در اجرای آنها با تاخیر مواجهیم و بندهای برنامه‌های نوشته شده اجرا نمی‌شوند. اشکال کار این است که ما در نظام برنامه‌ریزی کشور فاقد برنامه عملیاتی هستیم.

وی از تدوین برنامه عملیاتی در معاونت برنامه‌ریزی، هماهنگی و حقوقی وزارت بهداشت خبر داد و افزود: اقدامی که در این معاونت انجام دادیم، این بود که به بهانه برنامه ششم توسعه اهداف کلی هر یک از معاونت‌های وزارت بهداشت را در طی پنج سال آینده گرفتیم و آنها را در یک برش یکساله به برنامه عملیاتی تبدیل کردیم. سپس این برنامه عملیاتی را به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم؛ یعنی شیوه‌نامه‌ای در دانشگاه‌ها اعلام کردیم که شامل برنامه عملیاتی مشترک و اختصاصی بود و ما پیشرفت آنها را پایش می‌کنیم.

موهبتی با بیان اینکه این برنامه عملیاتی برای اولین بار در کلیه دانشگاه‌ها تصویب شده است، گفت: این برنامه عملیاتی مختص به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور است که در آن نزدیک به ۸۸۰ برنامه در بخش سلامت اجرا می‌شود.

موهبتی در ادامه با اشاره به پرداختی‌های پزشکان متخصص و فوق تخصص افزود: در حال حاضر نزدیک به ۲هزار و ۹۵۰ متخصص و فوق تخصص در کشور داریم که میزان پرداختی آنها با احتساب کارانه به طور میانگین ۱۳میلیون و ۳۰۰هزار تومان است. البته ممکن است در این زمینه به دلیل مبتنی بر عملکرد بودن پرداخت‌ها، استثنائاتی وجود داشته باشد، اما نباید ارتباط معمولی میان مردم و پزشکان را از بین ببریم. در ارزیابی‌هایی که رسانه‌ها انجام دادند مشخص شده که اعتماد مردم به جامعه پزشکی نسبت به سایر گروه‌ها بیشتر است و ما باید از این موضوع صیانت کنیم.

وی تاکید کرد: بر این اساس آمارهایی که می‌دهیم باید همراه با سند باشد. به عنوان مثال باید توجه کرد که در مسئله‌ای مانند بحث زیرمیزی نمی‌توانیم آن را به صفر برسانیم اما رویکردمان باید رویکردی کاهشی باشد و این کار ارزشمند است.

موهبتی با بیان اینکه در زمینه برنامه‌ریزی مشکل جدی ما نبودن نظام پایش است، ادامه داد: اگر بعد از انجام تعریف عملیاتی کار را پایش نکنیم، همه چیز به هم می‌ریزد. بر این اساس در برنامه عملیاتی که به دانشگاه‌ها ابلاغ شده مشخص کردیم که ۱۰ روز اول تیرماه در وزارت بهداشت، اولین پایش درباره برنامه‌ها انجام شود. برای این برنامه یک نرم افزار تحت وب طراحی شده که در آن تمام دانشگاه‌ها حضور دارند و می‌توان با استفاده از آن برنامه‌ها وضعیت دانشگاه‌ها و میزان پیشرفت آنها در هر یک از برنامه‌ها را مشاهده کرد. در عین حال هر برنامه و هر فعالیت، زمان آغاز و پایان دارد و یک هفته بعد از پایان زمان، برنامه دانشگاه‌ها طی یک خوداظهاری اطلاعات و مستندات خود را در زمینه پیشبرد برنامه‌ها وارد می‌کنند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین پروژه‌های این ۸۸۰ برنامه مرتبط با اقتصاد مقاومتی است، گفت: باید توجه کرد که هیئت امنای دانشگاه مرجع تصویب این موضوع بوده است. البته به طور کلی اعتبار خاصی برای این برنامه وجود ندارد و اعلام کردیم تا بر اساس منابع دانشگاه‌ها انجام شود. چرا که بودجه ما نسبت به سال گذشته تنها ۳ درصد رشد داشته است. بر این اساس در جایی که بودجه‌ای برای یک برنامه خاص اختصاص داده نشده، دلیل موجهی برای عدم پیشبرد آن است.

موهبتی ادامه داد: این برنامه پنج ساله است و نظام پایش نیز کمک می‌کند تا به سرانجام برسد. در عین حال اگر این برنامه در حد ۴۰ یا ۵۰ درصد نیز اجرا شود، یعنی موفق عمل کرده‌ایم. همچنین ۶۰ درصد نمره ارزشیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس اجرای این برنامه عملیاتی خواهد بود. باید توجه کرد که پایش این برنامه به صورت فصلی انجام می‌شود و بخش عمده‌ای از برنامه‌های ما پروژه‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی هستند.

وی با بیان اینکه پایه کار ما در این برنامه عملیاتی، سند چشم انداز سیاست‌های کلی سلامت، نقشه علمی کشور و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، گفت: هدف کلی ما نیز تحقق سند چشم انداز است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر از بندهای برنامه پنجم توسعه محقق شده است، گفت: طبق این برنامه قرار بود که پرداختی از جیب مردم به زیر ۳۰ درصد برسد که البته هنوز به این میزان نرسیده‌ایم، اما توانسته‌ایم هزینه جیب مردم را در حوزه سلامت از ۳۷ درصد به ۳ و ۶ درصد برسانیم.

موهبتی در پاسخ به سوال دیگری درباره نبودن مباحثی چون پرونده الکترونیکی سلامت و تجمیع بیمه‌ها در لایحه برنامه ششم توسعه، گفت: در لایحه برنامه ششم یک و نیم بند به وزارت بهداشت اختصاص دارد که در زمینه ساختارها بحثی به میان نیامده است. اما سازمان مدیریت معتقد بود که این موضوعات در درون دستگاه‌ها انجام شود. بنابراین این موضوعات ساختاری در لایحه برنامه ششم نیامده و نمی‌دانیم که آینده به این برنامه وارد می‌شود یا خیر. البته در سند پیوست همه این رویکردها آمده است.

معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره مدیریت بیمارستان‌ها گفت: در قانون مدیریت کشور چند مدل مدیریت اعم از مشارکتی، هیئت امنایی و استقلالی آمده است. بنابراین همه این مدل‌ها در مدیریت وجود دارد. البته بحث هیئت امنایی شدن بیمارستان‌ها امسال جز برنامه‌های عملیاتی است. در عین حال باید توجه کرد که ما به هیچ عنوان بیمارستانی را با تعرفه غیردولتی به جز در مدل BOT واگذار نمی‌کنیم. همچنین قرار بود که ۲۰ درصد بیمارستان‌ها به صورت هیئت امنایی اداره شوند که البته ما در برنامه عملیاتی اعلام کردیم که با کف ۱۰ درصد بیمارستان‌ها هیئت امنایی شوند.

وی مهم‌ترین برنامه‌های مشترک در تمام دانشگاه‌ها را در برنامه عملیاتی تدوین شده، موضوعاتی مانند پزشک خانواده، بلوک‌های زایمانی، کلینیک‌های ویژه، بسته‌های تحول آموزشی و ایجاد ۹۵۰۰ تخت بیمارستانی در سال جاری دانست و گفت: بودجه هر برنامه بستگی به دانشگاه دارد که البته اعتبار کل دانشگاه‌ها باید ۳۴ هزار میلیارد تومان باشد. اما اینکه برای هر برنامه چقدر لازم است، بستگی به دانشگاه دارد.

موهبتی در پاسخ به اینکه آیا سقف پرداختی پرسنل در برنامه عملیاتی آمده است؟ گفت: بحث حقوق در کشور دارای قانون است و در پزشکی نیز چیزی به نام کارانه وجود دارد و از آنجایی که پرداخت کارانه به صورت جاری انجام می‌شود، در برنامه عملیاتی نمی‌آید. بنابراین اصل حقوق و پرداختی همان چیزی است که در قانون مدیریت آمده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: