کد خبر: ۱۱۱۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 13
شفا آنلاین>سلامت>تولیدات تجهیزات پزشکی کشورمان در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته است و برخی از صاحب‌نظران معتقدند که روند تولیدات در این حوزه به سوی محصولات های‌تک می‌رود.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   در دوره پسابرجام نیز بسیاری از تولیدکنندگان تمایل زیادی پیدا کرده‌اند که محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند، کما اینکه برخی از شرکت‌ها در دوره‌ تحریم هم صادرات داشتند اما با وجود تحریم‌های بانکی، ارتباط‌های بانکی در دسترس نبود و شرکت‌های صادرکننده تجهیزات پزشکی یا نمی‌توانستند کالای خود را بفروشند یا اگر می‌توانستند، پول خود را به واسطه کشورهای دیگر به دست می‌آوردند.

 مجید روحی، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی معتقد است که صادرات به صورت کلی نیاز به امور بانکی سریع، شفاف و ارزان دارد. همچنین او صادرات را نیازمند پشتوانه‌های سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی می‌داند. با این‌حال می‌بینیم که با وجود برجام هنوز گشایشی در این حوزه رخ نداده است.

       روحی درباره شرایط پساربرجام در حوزه صادرات  می‌گوید: «بهبود ارتباط‌های بانکی نیاز به زمان دارد. صحبت‌هایی در این زمینه صورت گرفته که اگر عملیاتی شوند؛ مقداری راه‌ها باز می‌شود اما اکنون هنوز ارتباط‌ها برقرار نشده و خیلی از شرکت‌ها مجبور هستند صادرات خود را از طریق کشورهای دیگر انجام بدهند.» او درباره معضلات وجود واسطه‌ها توضیح می‌دهد: «زمانی که صادرکننده هنوز با کشورهای دیگر ارتباط بانکی ندارد، چگونه می‌تواند کالای خود را بفروشد و پول خود را دریافت کند؟ خریدارها دیگر نمی‌توانند بگویند ما پول شما را به دبی و ترکیه می‌فرستیم. این روش معضلات زیادی دارد که باید رفع شود.»

       روحی معتقد است که نباید فرصت‌های پسابرجام در اختیار فروشندگان خارجی قرار بگیرد. او در این باره تصریح می‌کند: «نباید فرش قرمز برای شرکت‌هایی که به عناوین سرمایه‌گذاری یا تولید مشترک (CKD وروش‌های مشابه و بسته‌بندی و...) به‌دنبال سهم خود هستند ! پهن کنیم آنها به فکر ما نیستند بلکه تنها به جیب خود فکر می‌کنند. اکنون باید مراقب باشیم که تولید کننده‌های واقعی کشور که توان تامین کمی وکیفی نیازهای داخلی را دارند، فراموش نشوند زیرا این تجربه‌ای‌است که ما بارها شاهد آن بوده‌ایم.»

از سوی دیگر بسیاری از منتقدان و صاحب‌نظران در این حوزه معتقدند که برجام و برداشته‌شدن تحریم‌ها هردو جنبه مثبت و منفی را دارد و نمی‌توان باز شدن درهای کشور را تهدید دانست. جمال تولی، رئیس اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی سازمان غذا و دارو، برداشته‌شدن تحریم‌ها را هم یک فرصت و هم تهدید می‌داند. او می‌گوید: «برداشته‌شدن تحریم‌ها و ورود برندهای معتبر جهانی در کشور، می‌تواند تولیدکننده فعلی ما را که به هرحال جثه کوچکی دارند و ضعیف هستند از نظر اقتصادی، دچار چالش‌های جدی کند. از سوی دیگر فرصتی ا‌ست برای آنها تا از تحقیقات شرکت‌های بین‌المللی استفاده کنند و برای تولید محصولات جدیدتر و به روزتر حرکت کنند.»

       تولی به یکی از فرصت‌ها اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «خیلی از شرکت‌های برایشان مقرون به صرف نیست که از آن سوی دنیا محصولات خود را صادر کنند. آنها می‌توانند محصولات را در ایران، با همان کیفیت و دانشی که در کشور خود تولید می‌کنند و در بازارهای منطقه‌ای نیز در اختیار ایرانی‌ها قرار دهند. اگر از این زاویه نگاه کنیم می‌تواند موجب افزایش تولید در کشور شود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: