کد خبر: ۱۱۱۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 13
شفا آنلاین>سلامت>انتقاد از روند قضاوت و رسیدگی به شکایت علیه پزشکان همچنان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که جراحان به آن اشاره می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین،حق شکایت بیمار از پزشک، آن هم بدون هیچ هزینه‌ای و حتی بعد از اثبات بی‌گناهی پزشک و عدم توجه به عوامل زمینه‌ای در بروز برخی عوارض بعد از جراحی از جمله همین موارد است.

       تدوین و تصویب قانون شاید بخش مهمی از تلاش برای پر کردن خلاها باشد اما دراین میان، اجرای این قوانین و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت آن از سوی هیچ کس بهتر از کسانی که در عرصه عملی با آن مواجه‌اند و پیامدهایش را لمس می‌کنند، طرح نمی‌شود. قوانینی از نظارت بر مطب گرفته تا روند بررسی به پرونده‌های شکایت از پزشکان. درهمین زمینه با دو جراح گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

       یکی از جراحان ساکن تهران که مدتی است بازنشسته شده و هم‌اکنون به عنوان جراح خصوصی فعالیت می‌کند، از شیوه نظارت بر مطب‌ها ناراضی است. او می‌گوید: «بارها از مطب من بازرسی کرده‌اند. طی 4 ماه اخیر، دوبار به مطب من آمده‌اند و مواردی نظیر اینکه چرا مبلغ ویزیت بالای سر پزشک نصب نشده است یا شیوه دفع زباله‌های پزشکی معترض شده‌اند.»

       ح. احمدزاده به عنوان جراحی که طی چندین سال کار درمانی‌ 20 هزار عمل جراحی انجام داده تنها سه بار درگیر شکایت شده است. او درمورد شیوه رسیدگی به این شکایات می‌گوید: «در طول این مدت سه مرتبه ازمن شکایت شده است و هر دوبار را بیمه پرداخت کرده است اما یکبارش عقیم ماند. روند بررسی پرونده‌ها روند حقوقی نبود. آیا برای بیماری که زیاد سیگار می کشد و بیماری قلبی دارد، تاثیر شرایط بیمار بر اسکار زخم های جراحی تاثیرگذار نیست؟ اما پزشکی قانونی این موضوع را درنظر نگرفت.»

       این جراح با استناد به آماری که از سوی معاون پارلمانی سازمان نظام پزشکی مطرح کرد که براساس آن 40 درصد شکایت ها علیه پزشکان که در نظام پزشکی بررسی می شود، باید به روند رسیدگی به شکایت ها شک کرد.

       وی که مدتی به عنوان معاونت درمان یکی از مراکز درمانی فعالیت می‌کرده، می‌گوید: «براساس بند ز ماده 3 اساسنامه نظام پزشکی فرستادن پرونده شکایت علیه پزشکان سازمان پزشکی قانونی غیر قانونی است و این سازمان تنها می‌تواند به جرائم بین مردم رسیدگی کند. متخصصانی که در کمیسیون ها حضور دارند، به دلیل اینکه سواد حقوقی ندارند نمی‌توانند خوب قضاوت کنند.»

       این جراح اضافه می‌کند: «فکر می‌کنم بهتر بود برای ویزیت کف و سقفی اعلام نشود و هرکس هرمبلغی می‌خواهد دریافت کند اما هرچقدر مبلغ ویزیت غیرواقعی بود، از او مالیات بگیرند.»

       او پیشنهاد می‌دهد: «درکنار سیستم درمانی دولتی باید سیستم درمانی آزاد هم گذاشته شود و تلاش شود افرادی که توانمند هستند در سیستم درمانی خصوصی درمان شوند.»

       ع. شهریاری یک جراح بندرعباسی نیز می‌گوید: «طی 6 سالی که من جراحی می کنم تنها دوبار از من شکایت شده است و هیچ کدام ‌هم به پرداخت دیه تبدیل نشده است.»

       وی ادامه می‌دهد: «بیشتر شکایت‌ها سوءتفاهم است و از آنجا که در بیمارستان‌های دولتی بیشتر بیماران دچار سانحه شده‌اند این تصور برایشان ایجاد می‌شود که انگار به این بیماران رسیدگی نمی‌شود، درحالی‌که چنین اتفاقی نیفتاده است. درواقع اغلب پرونده‌های شکایت بیشتر سوءتفاهم بیمار است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: