کد خبر: ۱۱۱۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 13
شفا آنلاین>سلامت> افزایش 10 درصدی تعرفه‌های پزشکی در هفته گذشته باعث سوگیری‌های موافق و مخالف در بین مسئولان و کارشناسان و کشیده شدن آن به رسانه‌ها شد که مهمترین آن اعتراض شدید ریاست محترم نظام پزشکی کشور در رسانه ملی به این میزان افزایش تعرفه‌ها بود.
  

دکتر زالی در آن مخالفت و اعتراض رسانه‌ای هشدار داد که این افزایش ناچیز تعرفه‌ها ممکن است به افزایش پدیده زیرمیزی منجر شود. پس از آن در یک برنامه خبری تحلیلی دیگر رسانه ملی (برنامه عصرانه شبکه افق) به بررسی افزایش تعرفه‌ها پرداخته شد.


مجری کارشناس برنامه با استناد به اظهارات دکتر زالی، از «تهدید» رئیس سازمان نظام پزشکی به رواج زیرمیزی خبر داد و گفت که با وجود افزایش چشمگیر تعرفه‌های پزشکی در سال گذشته، همین 10 درصد هم زیاد بوده و البته اضافه کرد که در هر حال پزشکان برنده‌اند زیرا اگر اعتراض آنها به سرانجام برسد، میزان افزایش تعرفه‌ها را به شکل قانونی بالا می‌برند و اگر هم موفق به این کار نشوند، خودشان دست به کار شده و با دریافت غیرقانونی زیرمیزی به خواسته خود می‌رسند.

       در آن تحلیل چند دقیقه‌ای با سوءبرداشت احساسی از هشدار و نه تهدید دکتر زالی، هیچ کمکی به روشنگری افکار عمومی نشد، بلکه بیشتر باعث تخریب پزشکان و دامن زدن به شائبه زیاده‌خواهی، قانون‌گریزی، زورگویی و مادی‌گرایی قشر پزشک در اذهان عمومی شد که قطعا ماحصل آن چیزی بیش از بدبینی و بی‌اعتمادی مردم به سیستم سلامت و در راس آن پزشک نخواهد بود و این یعنی ناخواسته سلامت جامعه را هدف گرفتن.

       البته این به معنای آن نیست که پزشکان تافته‌ای جدای از دیگرانند و بی‌عیب و ایراد.

       اتفاقا نگارنده نقدهای فراوانی بر شیوه و عملکرد پزشکان دارد. اما آنچه که در باب افزایش تعرفه‌ها باید گفت، این است که بیشتر پزشکان تنها ممر درآمدشان از ویزیت بیمار است و بس.

       این پزشکان مانند سایر شهروندان با افزایش سالیانه اجاره مسکن و دیگر هزینه‌های روزمره زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند. حال با افزایش کمتر از حد متعارف درآمدشان نسبت به افزایش هزینه‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شوند. ازجمله آن دسته از پزشکانی که در بیمارستان‌ها و مراکز شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند، برای جبران هزینه‌ها مجبور به شیفت دادن‌های بیشتر و شب‌کاری‌های زیادتری می‌شوند که طبعا این فشار کاریِ بیشتر، خستگی پزشکان و فرسودگی آنان را به دنبال دارد و قاعدتا این خستگی هم بر کیفیت خدمت‌رسانی و هم بر روابط خانوادگی‌شان تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

       بنابراین به دور از هر گونه جانبداری و اظهارنظر غیرکارشناسی باید در نظر داشت آنانی که شباهنگام بیدار جاده سلامت‌اند، زندگی آنها در گرو سلامت روح و جانشان است برای آنکه چرخ خانواده شان بچرخد. اما متاسفانه تاکنون هیچ‌گاه به طور جدی به فرسودگی جسم و روح پزشکانِ شب زنده‌دار پرداخته نشده است.

       این همان نکته‌ای است که تصمیم‌سازان سلامت باید به آن توجه ویژه نمایند، اگر سلامت جامعه دغدغه‌شان است.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: