کد خبر: ۱۱۱۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 12
شفا آنلاین>سیاسی>وزیر امور خارجه با تاکید بر این که مطالبات نفتی ایران که سال ها خارج از دسترس ما بود به کشور برگشته است، گفت: باید اجازه دهیم دنیا واقعیات ایران را ببیند که امن ترین و پرسود ترین کشور در دنیا برای برقراری ارتباطاتی در جهت اهداف اقتصاد مقاومتی و پیشرفت است.
به گزارش شفا آنلاین، محمد جواد ظریف در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در ادامه ارایه گزارش از روند اجرای برجام و سرمایه گذاری های خارجی و اقتصاد مقاومتی(وضع موجود، چالش ها و پیشنهادها) افزود: موانع تحریم از میان رفته است، ایران هراسی که مبنای تحریم بوده از میان رفته است.

وی تصریح کرد: امروز بر همه ما است که از تمام توان خود برای استفاده از شرایط کنونی و پیشبرد اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: چه تحمیل ها و فشارهایی که بر این مردم بزرگ وارد شد اما این ملت بزرگ به لطف و برکت خون شهدا و مقاومت این امکان را فراهم کرد که در این محیط پردغدغه منطقه با اهداف اقتصاد مقاومتی پیش برویم که از نعمت های بزرگ الهی است.
ظریف ادامه داد: اما دستاوردها را در حوزه عملی، رفع مبانی فشار و تحریم باید در نظر بگیریم؛ حذف برنامه پی.ام.دی و حل و فصل پی.ام.دی یا ابعاد احتمالی نظامی که با همکاری بسیار خوب دستگاه های مختلف حاصل شد در واقع مبنای تحریم ها را از بین برد.
وی خاطرنشان کرد: از لحاظ حقوقی، لغو قطعنامه ها، قطعنامه های شورای امنیت، قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، تصمیمات آنها همه اینها مبانی حقوقی را از بین برد.
وزیر امور خارجه همچنین گفت: لغو تصمیم های اتحادیه اروپا، دستورات اجرایی برای عدم ظریف افزود: از لحاظ روانی سرازیر شدن هیات های خارجی به ایران نشان دهنده این واقعیت است که ایران را دنیا یک محل امن برای همکاری می بینند و وظیفه ما است که این امنیت را به رخ دنیا بکشیم.
وی اظهارداشت: وظیفه ما است که به دنیا اعلام کنیم ایران ما برای همه چیز، بیش از همه برای مردم ایران، اما برای سرمایه گذاران و گردشگران خارجی اعلام می کنیم امن ترین محیط در این منطقه ایران است و ان شاء الله از این مسیر به نتیجه می رسیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی درمورد حوزه عملی نیز یادآور شد: از زمانی که برجام و حتی قبل از آن توافق ژنو شروع به اجرایی شدن کرد یعنی از آذر ماه سال 92، دست کشور برای دستیابی به منابع مالی خودش باز شد.
ظریف ادامه داد: ماهیانه 700 میلیون دلار وارد خزانه کشور به صورت نقد شد. نمی خواهم سیاه نمایی کنم اما در آن شرایط خزانه کشور پول نقد زیادی نداشت.
وی افزود: مرحله بعدی، آزادی وجوه مسدود شده ایران بر اساس برجام بود؛ امروز ممکن است ما از مشکلات نقل و انتقالات بانکی صحبت کنیم که ان شاء الله آن هم کم - کم حل شده و بیش از این هم حل خواهد شد اما این واقعیت را کسی زیر سوال نمی برد که ما دسترسی به منابع مالی خودمان داریم کسی نمی گوید این منابع شما قابل دسترسی نیست.
وزیر امور خارجه یادآور شد: منابع جمهوری اسلامی ایران در خارج در دسترس است؛ بانک های روز افزونی امروز به شکل فزاینده با جمهوری اسلامی ایران و با بانک های مرکزی و خصوصی ایران ارتباطات بانکی ایجاد کرده اند و این ارتباطات به شکل گسترده ای رو به افزایش است. البته در این حوزه همواره موانعی بوده است.
وی توضیح داد: هم موانع موذی گری های مخالفان ما در بخش دولتی و غیر دولتی آمریکا و از طرف دیگر مشکلات و موانعی که بر اثر پیشرفت قوانین بانکی در طول هشت سالی که ایران با سیستم بانکی جهان فاصله گرفته بود، ایجاد شده است.
ظریف گفت: گشایش اعتبارات اسنادی یا ال.سی تا روز 11 خرداد به چهار هزار و 172 مورد رسید و این تعداد هم روز به روز رو به افزایش است و امکانات بیشتری فراهم شده است.
وی افزود: بانک های متعددی در اروپا، در ژاپن و کره عواید نفتی ایران را از شرکت نفت دریافت می کنند و شرکت نفت این توان را دارد که از عواید نفتی خود برخوردار باشد. مطالبات نفتی ایران که سال ها خارج از دسترس ما بود به کشور برگشته است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: پنج میلیارد دلار بدهی شرکت ادنوک امارات به ایران بازگشته است، بیش از دو میلیارد دلار بدهی شرکت شل به ایران که سال ها بود به بهانه تحریم ها این وجوه را نزد خود نگه داشته بودند به کشور برگشته است.
ظریف یادآور شد: 6 میلیارد دلار وجوه جمهوری اسلامی ایران نزد هند به تدریج به کشور برمی گردد تا کنون یک میلیارد بازگشته و بر اساس توافقی که با هندی ها داشتیم در آینده نزدیک این میزان تمام و کمال پول مردم به کشور برخواهد گشت.
وی همچنین به تسویه بدهی های نفتی با یونان و سایر کشور اشاره کرد و اظهارداشت: اینها آمار و ارقامی است که دوستان کمتر می شنوند. متاسفانه بیشتر توجه روی مشکلات و موانع است؛ موانعی که هیچ یک پس از برجام ایجاد نشده است.
موانعی است که سال ها ایجاد و انباشته شده و دیوار بلندی از موانع را در برابر بخش خصوصی و دولتی ایران ایجاد کرده و امروز در هم می شکند، این موانع هر روز در حال افزایش بود از افزایش آنها جلوگیری شد و به شدت کاهش پیدا کرده و اگر چیزی باقی مانده بیشتر روانی است.
ظریف اضافه کرد: این موضوع بسیار حساس است که نمایندگان توجه داشته باشند نباید فضای روانی را تشدید کنیم، باید این فضا را از میان ببریم دشمنان و مخالفان ایران، صیونیست ها، تمام تلاش رژیم صهیونستی این است که به بانک ها بگویند سرمایه گذاری در ایران نا امن است و باز کردن حساب در این کشور به معنی از دست دادن امکانات است.
وی تاکید کرد: باید اجازه دهیم دنیا واقعیات ایران را ببیند که ایران امن ترین و پرسود ترین کشور در دنیا برای برقراری ارتباطات معقول است نه ارتباطات یک جانبه بلکه برای برقراری ارتباطاتی در جهت اهداف اقتصاد مقاومتی و پیشرفت کشور.
وزیر امور خارجه یادآور شد: ما نباید بلندگوی تبلیغات گروه های مخالف ایران باشیم؛ باید به بانک هایی که به ایران آمده اند قوت قلب دهیم باید به سایر بانک ها اعلام کنیم این واقعیت را که شما از قافله عقب افتاده اید، نه این که به بانک هایی که به ایران آمده اند این مطلب را القا کنیم که شما به محیط پرخطری آمده اید که هر روز امکان دارد تحریم ها علیه ایران تمدید یا باردیگر برقرارشود.
وزیر امور خارجه افزود: موانع تحریم از میان رفته است، ایران هراسی که مبنای تحریم بوده از میان رفته است؛ امروز بر همه ما است که از تمام توانمان برای استفاده از شرایط کنونی و پیشبرد اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.
ظریف گفت: بیمه های صادراتی برقرار شده و مشکلات ما با همه بیمه های صادراتی حل و فصل شده است و همین روزها تمام اختلاف ها با بیمه هرمس هم حل و فصل خواهد شد.
وی افزود: خطوط اعتباری توسط کشورهای مختلف و بانک های مختلف در اختیار ایران قرار گرفته که به دلیل وسواس دولت از دو جهت؛ یک ایجاد نکردن تعهدات بیجا برای کشور و دو، هدایت تعهدات در حوزه اولویت های ایران نه حوزه هایی که برای دیگران اولویت دارد نسبت به مذاکره این خطوط اعتباری داریم دقت می کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: اگر بخواهیم جزییات خطوط اعتباری که به کشور تاکنون ارائه شده را بیان کنم که امروز موسسات مختلف ازجمله از بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی مشغول مذاکره و سخت گیری در این حوزه ها برای حفظ منابع ملی هستند به بیش از 40 میلیارد دلار منابع اعتباری برمی گردد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: