کد خبر: ۱۱۱۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 12
شفا آنلاین>اجتماعی>وضعیت شادی و نشاط در جامعه یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید به صورت دقیق و علمی مورد بررسی قرار گیرد و شاخص های آن مشخص شود.
به گزارش شفا آنلاین،اگر پای صحبت جوانان جامعه بنشینیم هر کس برای شاد شدن معیار خاصی دارد و یک روش و یا برنامه خاص را برای خوشحالی و سرزندگی می پسندد.
اما به طور کلی شادی در جامعه مواردی از جمله گردش، مسافرت، صله رحم، حضور در جمع های خانوادگی، جشن و میهمانی و بسیاری موارد دیگر را شامل می شود.
برای برخی از افراد حتی دلخوشی های کوچک از جمله در کنار دوست صمیمی بودن، رفتن به پارک و سینما، شرکت در کنسرت و حتی ماندن در خانه و تماشای فیلم یک نوع تفریح محسوب شده و باعث افزایش نشاط می شود، و مواردی همچون
ازدواج های ناموفق، طلاق و وضعیت اقتصادی در کاهش نشاط و سرزندگی افراد در جامعه نقش مهمی دارد.
در زمان صحبت با کارشناسان فرهنگی و جامعه شناسی مشخص می شود که هنوز تعریف درست و مشخصی از شادی و نشاط در جامعه ارائه نشده است بنابراین ارائه راهکارهای مناسب برای افزایش شادی و نشاط در جامعه کمی سخت است.
جمعی از جوانان می گویند: شادی از رفاه سرچشمه می گیرد و گاهی به دلیل تضاد طبقاتی ایجاد می شود و اگر نیازهای اولیه تامین نشود به نیازهای ثانویه نمی توان پاسخ داد.
اختصاص امکانات تفریحی و رفاهی به کارمندان و خانواده های زیر پوشش برخی سازمان ها نیز باعث می شود برخی از افراد شادتر باشند و افراد بی بهره از آن ، از شور و نشاط کمتری بهره مند باشند.
یک استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در این خصوص گفت: تاکنون یک کار دقیق علمی در خصوص میزان شادی و نشاط در جامعه انجام نشده است؛ البته در برخی از مقالات به کم بودن شادی و نشاط در جامعه اشاره شده اما بر اساس شاخص های دقیق عینی و علمی تایید شده انجام نشده بود و نمی توان به آنها استناد کرد.
علی حسین حسین زاده افزود: برای قضاوت دقیق در این خصوص باید کار پیمایشی کامل مبتنی بر شاخص های عینی و علمی به صورت کیفی انجام شود.
وی گفت: به طور کلی با توجه به برخی سوابق تاریخی، شادی و نشاط در جامعه باید مبتنی بر مبانی فرهنگی جامعه تعریف شود که معیارهای آن در جوامع مختلف متفاوت است و بنابراین شادی باید درقالب فرهنگ جامعه خودمان تعریف شود.
حسین زاده با اشاره به اینکه بخش عمده ای از فرهنگ جامعه ما مبتنی بر آموزه های دینی است افزود: با توجه به برخی برداشت های غلط از شادی، تعریف بی بند و باری را نباید با شادی اشتباه بگیریم چون باعث آسیب های فراوانی به جامعه می شود.
رئیس دانشگاه علمی، کاربردی خوزستان ادامه داد: کمک به دیگران و اطعام فقیران از جمله مواردی است که روحیه شادی و سرزندگی را در بین افراد ایجاد می کند و روحیه سرزندگی بیدار و تقویت می شود.
وی اضافه کرد: اگر روحیه شادی و نشاط را در قالب روحیه چابک و مسئولیت پذیر تعریف کنیم جامعه به سمت شادی و نشاط حرکت می کند.
حسین زاده ادامه داد: تفریح هایی از جمله میهمانی، دیدار با خانواده و گردش به عنوان شاخص های یک جامعه پرشور باید در قالب فرهنگ مبتنی بر آموزه های دینی تعریف شود.
استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه جامعه با نشاط می تواند اقدامات اولیه بالندگی جامعه را پیش ببرد، گفت: یک جامعه با نشاط می تواند در مسیر توسعه رشد و تعالی گام بردارد و نبود این شاخص می تواند جامعه را در زمینه رشد و فرآیند توسعه دچار مشکل کند.
وی اظهار کرد: این موضوع باید به صورت دقیق در قالب فرهنگ ایرانی اسلامی تعریف شود تا بتوان راهکار مستمر و دقیقی ارائه داد اما به صورت کلی افزایش مراکز تفریحی، پارک ها ، مکان های ورزشی و فرهنگ سراها می تواند زمینه شادی را در جامعه فراهم کند.
یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی نیز اظهار کرد: شناسایی معیارهای شادی در جامعه ما مستلزم انجام کار تحقیقی میدانی است که باید پرسش نامه های استاندارد در رابطه با سنجش این موضوع در گروهی از جامعه تصادفی توزیع و بر اساس آن داده ها، اظهار نظرعلمی داشته باشیم.
زهرا خدری افزود: با توجه به افراد مراجعه کننده به مراکز مشاوره، سطح شادابی در خانواده ها و بین افراد چندان بالا نیست و از فاکتورهای قابل توجه این است که بیشتر افراد زودرنج و حساس و دچار افسردگی خفیف و بالینی هستند.
وی گفت: همچنین احساس شادی را در کل روابط اجتماعی و شغلی خود ضعیف ارزیابی می کنم.
خدری ادامه داد: احساس امنیت شغلی و میزان درآمد از جمله معیارهای شادی و نشاط در جامعه است به صورتی که اگر هزینه ها بر درآمدها غلبه کند، فرصت رسیدن به علایق خود را ندارید.
این مشاور خانواده اظهار کرد: مسافرت، مطالعه کتاب های مورد علاقه، دید و بازدیدهای خانوادگی از جمله علایق عمومی یک فرد است بنابراین وقتی به دلیل مشکلات معیشتی نمی توانید به علایق خود برسید شادابی و نشاط وجود ندارد یا کم و شکننده است.
وی اضافه کرد: ارتباطات خانوادگی و ترتیب دادن میهمانی نیز به دلیل صرف کردن هزینه، ممکن است کم شده و در نتیجه افراد ترجیح می دهند از هم بی خبر باشند.
خدری در خصوص عواقب شاد نبودن جامعه گفت: زمانی که جامعه شاد نباشد به سمت رکود و خمودگی حرکت می کند و سطح روابط افراد در محیط کار کاهش می یابد چون افراد در مقابل تنش های کاری شکننده و دچار رفتارهای غیر قابل کنترل می شوند.
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی خاطرنشان کرد: وقتی افراد شاد باشند با روحیه و رفتار شاد محیط را به سمت پویایی و حرکت پیش می برند.
وی ادامه داد: تعریف مسئولان نیز از شاد بودن به طور دقیق مشخص نیست چون مسئولان برای برگزاری یک برنامه خاص در جامعه اختلاف نظر دارند.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان نیز اظهار کرد: تاکنون در خوزستان تحقیقات مستقلی برای سنجش شور و نشاط در جامعه انجام نشده، و مفاهیم برای افراد متعدد متفاوت است و به همین دلیل برای درک شور و نشاط و سنجش آن، با توجه به بالارفتن میزان افسردگی، میزان مراجعه به پزشکان متخصص، تحرک نداشتن می توان گفت شور و نشاط در جامعه و خوزستان وضعیت چندان مطلوبی ندارد.
مهرداد شریف مخمل زاده افزود: مهمترین چالش در حوزه شور و نشاط در جامعه این است که تعریف درستی از نشاط بین مسئولان وجود ندارد و هنوز در خصوص تعیین شاخص های نشاط به وحدت نظر نرسیده اند که به سلیقه مدیران بستگی دارد.
وی ادامه داد: بنابراین نمی توانیم برنامه های موثر و کارآمدی برای افزایش شور و نشاط جامعه تعریف کنیم و برنامه ریزی در این زمینه مستلزم رعایت حدود شرعی و عرف در جامعه است.
شریف مخمل زاده اظهار کرد: گاهی برگزاری یک برنامه خاص در جامعه از جمله برگزاری کنسرت، در یک استان مجوز می گیرد اما در استان دیگر داده نمی شود بنابراین وحدت رویه وجود ندارد و باعث می شود آن طور که باید در افزایش نشاط در جامعه موفق نباشیم.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفت: حوزه نشاط به ویژه در خوزستان کاملا فرهنگی و اجتماعی متاثر از مسائل اقتصادی، جغرافیایی و اقلیمی است و در فصل گرما میزان پرخاش بین افراد افزایش می یابد.
وی اضافه کرد: روش زندگی به ویژه رفت و آمدهای خانوادگی از مصادیق مهمی است که در خانواده ها کارکرد خوبی درافزایش نشاط داشته اما هم اکنون حضور در جمع های خانوادگی و صله رحم کم رنگ شده که آموزش به خانواده ها به ویژه دانش آموزان و دانشجویان ضروری به نظر می رسد.
شریف مخمل زاده اظهار کرد: همچنین شرکت در ورزش های همگانی و پیاده روی خانوادگی نیز در افزایش نشاط افراد نقش مهمی دارد.
وی ادامه داد: شاد بودن باعث تقویت روحیه امید می شود و به انسجام اجتماعی کمک می کند.
وی خاطرنشان کرد: عواقب نبودن شور و نشاط در جامعه این است که باعث نداشتن انسجام اجتماعی، نبود ارتباطات و افزایش روحیه یاس و ناامیدی در جامعه می شود.
شریف مخمل زاده گفت: بنابراین با توجه به افزایش بیماری های روحی، روانی و افسردگی ها می توان گفت که وضعیت شور و نشاط مطلوب در جامعه مطلوب نیست و باید این حوزه مورد توجه جدی قرار گیرد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: