کد خبر: ۱۱۱۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 12
شفا آنلاین>سلامت>یک دلیل دیگر برای اینکه باید به اندازه کافی بخوابید: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که کمبود خواب، به‌خصوص در کارکنان شیفتی خطر بیماری قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین،  در شیوه کار شیفتی که گاهی آن را ۲۴/۷ هم می‌نامد، عرضه خدمات در طول ۲۴ ساعت در هر روز هفته ادامه دارد. ساعات کار کارکنان ممکن است چرخش داشته باشد یا کارکنان برای ساعات طولانی در شب کار کنند.

       همه فرآیندهای زیست‌شناختی و فیزیولوژیک در انسان‌ها از یک ریتم سیرکادین یا شبانه‌روزی تبعیت می‌کند، اما هنگامی که چرخه خواب و غذا خوردن با این ساعت درونی هماهنگ نباشد، ریتم شبانه‌روزی مختل می‌شود. این ناهماهنگی نمی‌گذارد که تاثیر خواب شبانه بر نیروبخشی به قلب به‌طور کامل اعمال شود.

       بررسی‌های پیشین هم نشان داده‌اند که محرومیت درازمدت از خواب در بیماری قلبی نقش دارد. بیشترین کسانی که خواب ناکافی دارند، کارکنان شیفتی هستند که ۱۵ تا ۳۰ درصد جمعیت کاری را تشکیل می‌دهند.

       دکتر دانیلا گریمالدی، استادیار دانشگاه نورث‌وسترن شیکاگو و همکارانش در یک بررسی کوچک میزان خواب ۲۶ فرد سالم در سنین ۲۰ تا ۳۹ را به پنج ساعت در روز برای هشت روز محدود کردند. زمان شروع خواب این افراد یا ثابت بود یا برای چهار شب از هشت شب تا 5/8 ساعت به تاخیر انداخته می‌شد.

       در پایان این پژوهشگران دریافتند که سرعت بالای ضربان قلب در طول روز در هر دو گروه مشاهده می‌شود. اما هنگامی که محرومیت از خواب با تاخیر در زمان به خواب رفتن همراه می‌شد، این افزایش ضربان قلب به میزان بیشتری رخ می‌داد.

       همچنین در گروه دارای محرومیت خواب و تاخیر در زمان خواب میزان یک هورمون استرس به نام نوراپی‌نفرین افزایش می‌یافت. این هورمون باعث تنگی عروق خونی، افزایش فشارخون و گشادشدن مجاری هوایی می‌شود.

       به گفته گریمالدی، محرومیت از خواب و دیر خوابیدن با تضعیف تغییرپذیری سرعت ضربان قلب در شب و نیز کاهش فعالیت عصب واگ در مرحله خواب عمیق همراهی داشت. کاهش فعالیت عصب واگ در خواب عمیق اثر نیروبخشی بر کارکرد قلب دارد. اثر اصلی عصب واگ کاهش سرعت ضربان قلب است.

       گریمالدی می‌گوید که کارکنان شیفتی که مجبورند این شیوه را ادامه دهند، باید تشویق شوند که رژیم غذایی سالم داشته باشند، به‌طور منظم ورزش کنند و برای حفاظت از سلامت قلبشان به مقدار کافی بخوابند.

       بی‌خوابی، نه فقط قلب را به خطر می‌اندازد بلکه محققان می‌گویند سطح قند خون افرادی که خوابشان ناکافی است هم بالاتر از دیگران می‌رود و توانایی بدنشان در تنظیم میزان انسولین خون پایین می‌آید. همین دلیل است که بی‌خواب‌ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار می‌گیرند. علاوه بر این محققان می‌گویند فشارهای روانی از دلایل اصلی ابتلا به دیابت نوع دو هستند و مردانی که دچار این فشارها هستند، دو برابر مردهایی که سلامت روان دارند دچار دیابت می‌شوند.سپید
TechTimes

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: