کد خبر: ۱۱۱۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 07
دکتر مجید عنابی مدیرعامل شرکت داروسازی زهراوی خبرداد:
شفاآنلاین:دکتر مجید عنابی داروساز و مدیرعامل شرکت داروسازی زهراوی گفت:داروی ایمینورال® (سیکلوسپورین) و سل سپت® (مایکوفنولات موفتیل) تولیدی زهراوی جوابگوی کل نیاز بازار دارویی کشور خواهد بود.

به گزارش شفاآنلاین ،شرکت داروسازی زهراوی بزرگترین تولید کننده داروهای پیوند و نفرولوژی در خاورمیانه، از 12 سال پیش بخش عمده نیاز بیماران کشور را با تولید داروهای مورد نیاز بیماران پیوندی فراهم کرده است. امروزه هیچکدام از بیماران پیوندی کشور نیستند که در طی مراحل دیالیز و پیوند از محصولات شرکت داروسازی زهراوی استفاده نکرده باشند. داروهایی مانند سل سپت® (مایکوفنولات موفتیل- تحت لیسانس Roche سوئیس)، ایمینورال® (سیکلوسپورین 25-50 و 100)، کوگرافت® (کپسول تاکرولیموس 5/0 و 1 میلی گرم) و زاویترول® (کپسول کلسیتریول) از جمله داروهای تولیدی این شرکت می باشند.


زهراوی از شرکتهای زیر مجموعه تیپیکو وابسته به سازمان تامین اجتماعی می باشد.به مناسبت موفقیت های این شرکت،با دکتر مجید عنابی داروساز و مدیرعامل شرکت داروسازی زهراوی به گفتگو نشستیم.

- جناب آقای دکتر علت کمبود سل سپت® در سال قبل  چه بوده است و آیا در حال حاضر کمبودی در این زمینه وجود دارد؟

الزامات شرکت رش سوئیس به دلیل تضمین کیفیت و ایمنی پرسنل شرکت، ایجاب می کرد تغییراتی در خط تولید این محصول انجام شود. هرچند خط تولید سل سپت®  از 12 سال پیش و تحت نظارت شرکت فوق احداث شده و در طی این سال ها کل نیاز بازار دارویی ایران به داروی سل سپت® مرتفع شده است اما چنانچه میدانید الزامات GMP در دنیا در حال تکمیل بوده و هر سال به این الزامات اضافه می شود. تغییر سایت سل سپت® نیز صرفا به دلیل ارتقاء GMP بود که خوشبختانه انجام شد و از اواخر سال گذشته مجدداً تولید و عرضه سل سپت® آغاز گردید.
- ازچه زمانی تولید داروی سیکلوسپورین تولید زهراوی (ایمینورال
®) در کشور انجام شده است و سالیانه چه تعداد بیمار پیوندی از این دارو استفاده می کنند؟

بیش از 12 سال است داروی سیکلوسپورین تولیدی زهراوی (ایمینورال®) بیش از 85 % بازار مصرف دارویی کشور را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر بیش از بیست هزار نفر از بیماران پیوندی کشور از این دارو استفاده می کنند.

- چه کنترل های کیفی در شرکت شما برای حصول اطمینان از کیفیت محصول تولیدی انجام می شود؟

کلیه واحد های تولید در تحت نظارت شدید تضمین کیفیت و کنترل کیفی می باشد و علاوه بر کنترل های آزمایشگاهی دقیق قبل، حین و بعد از تولید، مطالعات بعد از عرضه محصولات(PMS)  نیز از نظر آزمایشگاهی انجام می شود. ضمناً مطالعات هم سنگی زیستی در داوطلبان سالم یا در بیماران انجام و محصول با داروی برند خارجی مقایسه می گردد. علاوه بر همه موارد فوق مطالعات بالینی نیز روی بیماران انجام می پذیرد که به عنوان نمونه داروی ایمینورال® در سال های گذشته در بیش از 10 مرکز بیمارستانی و دانشگاهی کشور و طی 3 مطالعه بالینی مورد ارزیابی قرار گرفت که خوشبختانه نتایج موفقیت آمیز این محصول موجب شده با اطمینان و با پذیرش خوب پزشکان و  بیماران مورد استفاده و تجویز واقع شود.

- چرا بسیاری از داروهای گرانقیمت بیماران خاص و پیوندی از جمله سیرولیموس® در کشور تولید نمی شود؟

تولید داروهای جدید و به روز دنیا، علاوه بر اینکه در برخی موارد نیاز به تکنولوژی های پیشرفته تری دارد به دلیل حساسیت های این قبیل فرآورده ها نیاز به انجام دقیق تر مراحل تحقیق و توسعه می باشد. گاه لازم است دوره پایداری 2 ساله برای این داروها با موفقیت طی شود. همچنین انجام مطالعات بیواکی والانسی و مطالعات بالینی که وقت و هزینه بیشتری را صرف می کند . خوشبختانه بسیاری از داروهای جدید در کشور و در شرکت های داروسازی توانمند تولید می شود، از جمله داروی سیرولیموس® مورد اشاره طی 6 سال و انجام مراحل مختلف در داروسازی زهراوی تولید و تا پایان سال به بازار عرضه خواهد شد.

- کشور ایران در زمینه پیوند عضو از کشور های موفق جهانی و منطقه می باشد. آیا صنعت دارویی ما نیز به موازات علوم پزشکی پیوند اعضاء رشد یافته است؟

با قاطعیت می توان پاسخ مثبت داد، بخش عمده نیاز بیماران پیوندی کشور در داخل تولید و تامین می گردد و داروسازی ما نیز همگام با علوم پزشکی پیشرفت کرده است. در همایش های جهانی برای خارجی ها تعجب آور است که میبینند امروزه تحت لیسانس شرکت Roche سوئیس در ایران دارو تولید می شود یا اینکه جدیدترین داروهای پیوند اعضاء در ایران تولید می گردد. خودباوری در پزشکی می بایست به تولید دارو نیز تسری یابد. اینکه این تصور در اذهان برخی از پزشکان ما باشد که داروی خارجی بهتر از داروی ایران است مانند آن است که بیمار فکر کند اگر جهت پیوند اعضاء و اعمال پزشکی به کشور خارجی برود نتایج بهتری می گیرد و به همان اندازه که پزشکان برجسته ما معتقدند سطح پیوند اعضاء در ایران پیشرفته تر از بسیاری از کشور ها و در حد استاندارد های جهانی است و به درست نیز این اعتقاد وجود دارد ما هم با اعتقاد و اطمینان ایمان داریم سطح داروهای تولیدی پیوند اعضاء ما در حد استانداردهای جهانی است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
طلسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
0
0
سلام داروی سل سپت ساخت ایران متاسفانه جواب نمیدهد آیا تلاشی برای بهتر کردن کیفیت این دارو صورت نمیگیرد؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: