کد خبر: ۱۱۱۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 08
شفا آنلاین>سلامت> چندین دهه است که محققان برای تولید یک واکسن موثر در برابر ویروسی که سبب تب‌‌خال می‌شود، تلاش می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین،  به‌تازگی محققان دانشگاه ایلینوی با همکاری دانشمندان آلمانی نشان دادند که نانوذرات اکسید روی پروانه‌ای ‌شکل می‌توانند از نفوذ ویروس به سلول جلوگیری کرده و به این ترتیب به تقویت ایمنی طبیعی کمک می کنند.

       شوکلا، نویسنده مسئول مقاله و استاد میکروبیولوژی و ایمنی‌شناسی دانشکده پزشکی UIC می‌گوید: «ما این نانوذره را که ویروس را به دام می‌اندازد، یک microbivac می‌نامیم، زیرا این نانوذره هم خصوصیات میکروب‌کشی دارد، هم دارای خصوصیات شبه واکسن است. این یک روش کاملا جدید برای توسعه واکسن در برابر تب‌خال‌هاست که می‌تواند در برابر ایدز و دیگر ویروس‌ها هم مفید باشد.»

       این ذرات را می‌توان به‌صورت ماده فعال در یک کرم که در برابر عفونت ویروس تبخال حفاظت سریع ایجاد می‌کند، استفاده کرد. همچنین این نانوذرات به‌طور همزمان با تحریک ساختن سیستم ایمنی نسبت به ویروس باعث حفاظت طولانی‌مدت می‌شوند.

       این ویروس غیرمرکب تب‌خال که سبب ایجاد عفونت‌های چشمی در نوزادان و نقص ایمنی بیماران و همچنین تب‌خال‌های تناسلی می‌شود، یکی از متداول‌ترین ویروس‌های انسانی است. بر اساس آمار منتشر شده مراکز کنترل و پیشگری بیماری‌های آمریکا، در حدود 15 درصد مردم در محدوده سنی 14-49 ناقل HSV-2 هستند که می‌تواند برای مدت زمان طولانی در سیستم عصبی مخفی بماند. جراحات تناسلی ایجاد شده توسط ویروس خطر مبتلا شدن را به نقص ایمنی انسان یا HIV افزایش می‌دهد.

       شوکلا می‌گوید: «خطر مبتلا شدن به HIV در بیمارانی که از تب‌خال تناسلی رنج می‌برند، به میزان سه یا چهار برابر بیشتر است. به‌ همین دلیل لازم است تا راه‌های جدیدی برای پیشگیری از عفونت تب‌خال ابداع شوند.»

       نانوذرات اکسید روی با شکل پروانه چهارپا که ZOTEN نامیده می‌شوند، دارای بار سطحی منفی هستند و توانایی اتصال به ویروس HSV-2 را دارند. هنگامی‌که ویروس HSV-2 به نانوذرات اتصال می‌یابد، ویروس نمی‌تواند سلول‌ها را آلوده کند. این ویروس‌های متصل به نانوذرات توسط سلول‌های ایمنی که سلول‌های دندریتیک نامیده شده و از بدن محافظت می‌کنند، پردازش می‌شوند. سلول‌های دندریتیک ویروس را برای دیگر سلول‌های ایمنی معرفی و آنها آنتی‌بادی‌ها را تولید می‌کنند. آنتی‌بادی‌ها ویروس‌ها را فلج می‌کنند و قبل از آنکه ویروس گسترش یابد آنها را از بین می‌برند. محققان نشان دادند که استفاده از ZOTEN در پمادها سبب کاهش قابل ملاحظه جراحات در موش ماده می‌شود. همچنین موشی که با ZOTEN درمان شده است، التهاب کمتری در سیستم عصب مرکزی یعنی جایی که ویروس مخفی می‌شود، داشت. شوکلا می‌گوید: «پرواضح است که ZOTEN توسعه و بهبود ایمنی را از طریق نگه‌داری ویروس و تحویل آن به سلول‌های دندریتیک تسریع می‌کند.»

       ذرات ZOTEN دارای اندازه و شکل یکسانی هستند و برای استفاده در کاربردهای دیگری در زیست‌پزشکی جذاب هستند.سپید
NBCI
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: