شفا آنلاین>اجتماعی> آزمون دستیاری سال جاری اینبار به دست شهرستانیها فتح شد؛ علیرغم سالهای گذشته که دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران مقاوم اول راکسب میکردند اما اینبار رتبه یک آزمون دستیاری را یک دانشجو از دانشگاه علوم پزشکی بابل کسب کرد، رتبه دوم را دانشجویی از تبریز و رتبه 3 را اصفهان.
به گزارش
شفا آنلاین،به نقل از سپید در
این میان تنها رتبههای برتر که نصیب دانشجویان تهرانی شد، از چهار به بعد
بود. «چشم یا رادیولوژی» این پاسخ اغلب رتبههای برتر آزمون دستیاری
درمورد انتخاب تخصص موردعلاقهشان است. گلایه از تغییرات غافلگیرکننده
آموزشی هم نقطه اشتراک دیگری بود که از سوی تمام این دانشجویان مطرح شد.
داوطلبان بر تغییرات سال جاری در زمینه ضرایب دروس و تاثیر آزمون پیش
کارورزی تاکید و نسبت به تاخیر در اطلاعرسانی شاکی بودند.
در این میان
دغدغههای فرهنگی مطالبه برای باز شدن فضای دانشگاهها و فشار کاری زیاد
درمانی هم جزو مهمترین مطالباتشان بود. توضیحات و راهنمایی درمورد شیوه
درس خواندن و تصورشان از آزمون دستیاری هم در حاشیه این گپ و گفت دوستانه
با این دانشجویان مطرح شد.
رادیولوژی لایف استایل استری دارد مهران
غلامی رتبه یک آزمون دستیاری، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بابل است. غلامی
قبل از کنکور دستیاری به رشته جراحی مغز و اعصاب فکر میکرده، چون تصور
نمیکرده بهتواند رتبه کافی برای رشته رادیولوژی را به دست بیاورد اما
حالا که رتبه خوبی کسب کرده درکنار جراحی مغز و اعصاب به رشتههای
رادیولوژی، طب فیزیکی و چشم هم فکر میکند.
او
میگوید: «از یک سال پیش برای حضور در کنکور دستیاری درس میخواندم و
برنامهریزی کردم.»
به
گفته رتبه یک آزمون دستیاری، «رشته رادیولوژی لایف استایل بهتری دارد؛
یعنی ساعتهای کاری کمتر و نبودن در اورژانسهای شلوغ. اینها هم از دلایلی
است که باعث شده به این رشته فکر کنم اما به کار با دستگاه و تجهیزات جدید
هم علاقه دارم و ازجمله شرایطی است که همیشه دوست داشتم آن را تجربه کنم.»
این
دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه هدف گیریاش روی رتبه
صد تا دویست بود، می گوید: «هر آزمونی بخش غیرقابل پیش بینی هم دارد اما
نتایج این آزمون درکل قابل پیش بینی است. با این حال فکر میکنم میشد
سوالات بهتری تدوین کرد. در این آزمون سوالات زیادی بود که مشکل داشتند و
چند گزینه را میشد به عنوان گزینه درست انتخاب کرد. همیشه قبل از امتحان
گفته میشود که بهترین گزینه را انتخاب کنید اما موارد زیادی است که ما در
انتخاب بهترین گزینه دچار شک و شبهه میشویم.»
او
در توضیح تغییرات ضرایب دروس میگوید: «ضرایبی که در آزمون دستیاری سال
جاری رخ داد، خیلی جالب نیست. چون دروس تخصصی یک رشته از دروس حاشیهای
دیگر مثل داخلی و زنان کمتر است و خوب اجرا نشده است. تاثیرگذاری معدل و
آزمون پیش کارورزی هم میتواند تاثیرات منفی داشته باشد. البته میتوان در
طول تحصیل دانشجویان را برای درس خواندن بیشتر تشویق کرد؛ اما من فکر می
کنم آنچه باید در آزمون تاثیرگذار باشد، وضعیت فعلی فرد است.»
غلامی
آینده شغلی خود را نیز اینگونه توصیف میکند: «احتمالا تلاش میکنم که به
عنوان عضو هیئت علمی فعالیت کنم اما به حضور در بخش خصوصی هم فکر میکنم
هرچند اولویت با بخش دولتی است.»
رتبه
یک کنکور دستیاری به مشکلات موجود در دانشگاهها هم اشاره میکند و
میگوید: «فضای دانشگاهها تا حدی امنیتی است.»
وی
در توضیح این شرایط میگوید: «چند سالی است دانشجویان دختر برای رفت و آمد
به دانشگاه باید از راهروی کوچکی عبور کنند و در این راهرو، چند نفر
نشستهاند و بررسی میکنند که این دانشجویان می توانند وارد دانشگاه بشوند
یا نه. این درحالیاست که فضا میتوانست کمی بازتر باشد؛ همچنین برخی افراد
هستند که انگار وظیفهای به جز مسائل امنیتی ندارند. البته موضوعات دیگری
هم هست.»
غلامی
به وظایف دانشجویان اینترن در دوران بالینی هم اشاره میکند و میگوید:
«ما دو ماه در بخش زنان بودیم درحالیکه حتی یکبار هم بیماری را معاینه
نکردیم، فقط یک جلسه روی مولاژ مجموعه معاینات زنان و مراحل زایمان طبیعی
را انجام دادیم و من نمیدانم چرا اگر قرار است هیچ بیماری را معاینه
نکنیم، باید دوماه در این بخش حضور داشته باشیم؟»
حوصله کار در بخش دولتی را ندارم فرزانه
اکبری دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رتبه هشتم آزمون دستیاری
سال جاری هنوز باور نکرده که این رتبه را آورده، میگوید: «از یک سال قبل
شروع کردم به درس خواندن. روزهایی که کشیک داشتم 4 تا 5 ساعت و روزهایی که
در خانه بودم 10 تا 12 ساعت درس میخواندم.»
اکبری
میگوید: «خیلی روزها میشد که امکان درس خواندن نبود اما یادم هست که ماه
آخر روزی 12 ساعت درس میخواندم. اکثرا خلاصه درس موسسات علمی آزاد را
میخواندم؛ البته خلاصه کردن برخی از دروس مثل زنان و جراحی که رویکردهای
زیادی دارد هم میتواند به این موضوع کمک کند.»
او
ادامه می دهد: «تغییرات آموزشی باید زودتر اعلام میشد و تغییراتی مثل
آزمون صلاحیت بالینی و تاثیر نمره آزمون پیش کارورزی تمامش استرس بود و این
حس را ایجاد کرد که نمیدانستیم با چه چیزی مواجهیم.»
به
گفته این دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی، آزمون امسال نسبت به آزمونهای
سالهای قبل دروس ماژور متوسط بود اما دروس مینور بسیار سخت بود. بعد از
امتحان من حتی جواب سوالات را هم بررسی نکردم. اکبری درمورد رشته تخصص خود
هم میگوید: «احتمالا تخصص چشم را انتخاب کنم چون به این رشته علاقه دارم.
اما احتمال اینکه رشتههای دیگری مثل داخلی را انتخاب کنم صفر است، چون به
این رشته ها علاقه ندارم.»
رتبه
هشتم آزمون دستیاری اضافه میکند: «اگر تخصص چشم قبول نشوم، رادیولوژی را
انتخاب میکنم؛ اما حتی قبل از آزمون هم میدانستم که اگر در این رشتهها
قبول نشوم رشتهای مثل زنان و اطفال را انتخاب نمیکنم چون کشش تحصیل در
این رشتهها را ندارم.»
او
می گوید که ترس از آینده شغلی را بسیار زیاد در بین دانشجویان میبیند و
میگوید: «چون من دانشجوی استریت هم هستم، نمیدانم که بناست چه اتفاقی
بیفتد و شرایط آموزشی مثل دوران طرح چقدر تغییر کند.»
اکبری
در توضیح آینده شغلی خود میگوید: «کشش و علاقهای به کار آموزشی ندارد و
نمیتواند در بخش دولتی کار کند و حتما در بخش خصوصی کار درمان انجام خواهد
داد.»
آزمون سراسری، عادلانهترین شیوه سنجش کیان
علی پسندی، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز که رتبه دوم در آزمون
دستیاری را کسب کرده، میگوید که از ابتدای دوران تحصیل در کلاسها، در
دوران بالینی فعالانه حضورداشته و درس خواندن را به یک هفته یا یک ترم آخر
موکول نکرده است. او میگوید: «منابعی که خوانده هم شامل منابع اصلی مثل
هریسون و خلاصه درسهای آماده از برخی موسسات علمی آزاد بوده است.»
علی
پسندی اضافه میکند: «من عاشق رشته داخلی ریه بودم. الان شاید تخصص قلب را
انتخاب کنم؛ اما تمام دوستانم میگویند چشم را انتخاب کن و نمیدانم
تحلیلشان چیست.»
او
به دنبال ماندن در دانشگاه و کسب کرسی استادی است. علیپسندی آزمون
دستیاری را عادلانه ترین شکل ارزیابی میداند و میگوید: «تاثیر معدل و
آزمون پیش کارورزی در رتبه آزمون دستیاری ناعادلانه است. چون این آزمونها
در هر دانشگاه به یک شکل برگزار میشود؛ در برخی دانشگاهها به بسیار فنی
است و در برخی دانشگاهها آزمون راحتتر است؛ بنابراین عادلانهترین روش
سنجش روش سراسری است.»
رتبه
دوم آزمون دستیاری از مسئولان میخواهد که شرایط آزمون دستیاری را به شکل
قبل بازگردانند چون عادلانهتر است. او اضافه میکند: «خیلی از دانشجویان
از تغییر ضرایب در آزمون دستیاری شاکی بودند. چون برای قبولی در برخی از
تخصصها مثل ارتوپدی ضریب دروس دیگری نظیر داخلی وزن بیشتری دارد.»
او
که به فاصله دو سال بعد از فارغالتحصیل شدن در دانشگاه آزمون دستیاری را
داده و در تمام این مدت خدمت سربازی بوده، میگوید: «از زندگی در تهران لذت
نمیبرم. بنابراین احتمالا شهر شیراز را برای دوره دستیاری انتخاب کنم.»
تردید به رشته رادیولوژی آنسه
صالحنیا، رتبه سوم آزمون دستیاری، این آزمون را در دوره اینترنی داده
است. او در این باره میگوید:« من زمانی که اینترن بودم امتحان دادم. دو
ماه مرخصی گرفتم و خرداد بهطور کامل درسها را خواندم. قبل از آن هم در
طول سال و بعد از کلاس درس میخواندم اما بهصورت جدی از اردیبهشت سال 1394
شروع کردم.»
او درباره علاقه ابتدایی خود به رشته رادیولوژی خبر میدهد؛
اما حالا وسوسه رشته تخصص چشم فارابی (دانشگاه تهران) را در سر دارد. این
دانشجو رشتهعلومپزشکی دانشگاه اصفهان با اشاره به علاقه خود به
استدلالهای بالینی، در رشته رادیولوژی خود را موفقتر میداند. «اما
بهدلیل شرایط کاری در این رشته احتمالا در انتخابش تجدید نظر میکند.»
صالحنیا توضیحمیدهد:« قبلا تخصص رادیولوژی شرایط کاری بهتری داشت اما از
آنجایی که ممکن است سونوگرافی به رشته دیگری واگذار شود من نگران اشتغال
در این رشته هستم.» او همچنین ادامه میدهد: « موقع درسخواندن با ذهنیت
قبولی در رادیولوژی کار را شروع کردم اما وقتی دیدم که امکان قبولی در رشته
چشم را دارم، کمی تردید کردهام. اینکه کدامیک جایگاه کاری یا موقعیت
آموزشی بهتری داشتهباشد نیز در انتخابم موثر است.» او فعالیت در حوزه
آموزشی را ترجیح و ادامه میدهد:« من برای رتبه 26 درس خواندم و انرژیام
را به سمت قبولی در این رشته در شهر تهران سوق میدادم.» صالحنیا از اعمال
سوابق آموزشی و معدل بر رتبه دستیاری رضایت دارد. « آنهایی که در طول
تحصیل درس خواندند از این نکته مثبت بهره میبرند؛ اما ایراد آن این است که
این موضوع به دانشجویان از قبل اعلام نشد، یعنی دانشجویان نمیدانستند
قرار است معدلشان در آزمون رزیدنتها تاثیر بگذارد.
معدل یک فرایند هفت
ساله است و از این لحاظ با آزمون پیشکارورزی فرق دارد. ممکن است دانشگاهی
باشد که معدل دانشجویانش با توجه به نوع سوالات در پایانترم بالا باشد پس
از وضعیت برای همه ثابت نیست.» صالحنیا درباره شیوه درس خواندن خود توضیح
میدهد:« ابتدا روزی 6 ساعت درس میخواندم و کشیک هم میرفتم. آذر ماه نیز
هفت روز کشیک در ماه داشتم و همچنین به بخش هم میرفتم. آن زمان روزانه 8
ساعت درسمیخواندم. بعد از آن که مرخصی گرفتم، روزانه 10 و 11 ساعت، اسفند
14 و در نهایت فروردین ماه روزانه 16 تا 17 ساعت درس میخواندم.» او در
پایان خطاب به دانشجویان بیان میکند:« نوع رشته و محلی که قرار است در آن
درس بخوانید از ابتدا مشخص کنید و برای آن درس بخوانید.»
چشم به خاطر آینده استرس ندارد اسماعیل
اسعدی، رتبه ششم آزمون دستیاری و دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران از
نگرانیهایش از آینده شغلی گفت و تغییرات نابهنگام آموزشی که اغلب
غافلگیرکننده بودهاند.
او
که درس خواندن برای کنکور دستیاری را از یک سال قبل شروع کرده بود، گفت:
«اغلب روزهایی که کشیک نبودم میتوانستم درس بخوانم.»
وی
که دانشجوی استریت دانشگاه تهران است، آزمون دستیاری را آزمون پیشبینی
پذیر دانست و گفت: «نمیتوان گفت قبولی در این آزمون شانسی است. من در
آزمون پیش کارورزی هم رتبه دهم در دانشگاه را کسب کردم و از یک سال قبل
برای آزمون دستیاری برنامهریزی کردم.»
او
تغییرات ضرایب آزمون دستیاری در سال جاری استرسزا عنوان کرد و گفت: «این
درصدها در مورد برخی از رشتهها مثل تخصص چشمپزشکی منطقی نبود. چون دروس
تخصصی چشم ضریب 2 و دروس تخصصی زنان ضریب 4 داشت، البته این موضوع در خیلی
از رشتههای دیگر هم وجود داشت.»
اسعدی
اضافه کرد: «من میدانستم چه زمانی قرار است دروس را تمام کنم و چه زمانی
باید دوره کنم. آزمونهایی از خودم میگرفتم که تقریبا درحد آزمون دستیاری
بود، به همین دلیل این موفقیت قابل پیشبینی بود.»
وی
به دانشجویان پزشکی که قصد شرکت در آزمون دستیاری دارند هم یک توصیه داشت:
«نمیتوان گفت فقط درس خواندن در کسب رتبه خوب موثر است، موارد دیگری مثل
کنترل کردن استرس و مدیریت زمان هم موثر است.»
رتبه
هفت آزمون دستیاری تصمیم خود برای انتخاب رشته دستیاری را اینگونه توضیح
داد: «من رشته چشم پزشکی را انتخاب خواهم کرد. چون هم استرس کاری این رشته
نسبت به رشتههای مشابه کمتر است و هم آینده بهتری دارد و درآمد نسبتا
بهتری دارد. البته در این میان علاقه هم موضوع بسیار مهمی است و من به این
بعد هم توجه میکنم.»
او
ادامه داد: «ترس و نگرانی از آینده شغلی بین دانشجویان پزشکی زیاد است،
چون تصمیماتی که گرفته میشود ناگهانی است و با برنامهریزیهای دانشجویان
برای آیندهشان تداخل ایجاد میکند.»
این
دانشجوی دانشگاه تهران در توضیح برخی از مشکلات موجود گفت: «سیستم آموزش
پزشکی در طول 7 سال اخیر به شکلی است که معلومات و توانایی ما در این حوزه
تاحد زیادی به مطالعات و تلاشهای خودمان وابسته است و آموزش پزشکی که در
دانشگاه اتفاق میافتد سهم کمی دارد.»
به
گفته اسعدی آموزش چندان موثر نیست و من در حالی این حرف را میزنم که
دریکی از دانشگاههای مادر کشور درسخواندهام.
اسعدی
از وظایفی که در دوران بالینی بهعنوان کارورز به آنها سپرده شد، گله کرد و
گفت: «کارهایی که در بیمارستان از ما میخواستند به پر کردن تعدادی فرم یا
پیداکردن پرونده بیماران محدودشده بود. در این مدت نهتنها آموزشی ارائه
نشد بلکه فرصت مطالعه هم از ما گرفته شد.»
او
با اشاره به تغییرات شرایط آزمون دستیاری و شرایط تحصیل بهطورکلی افزود:
«این تغییرات نگرانکننده است. تنها سه هفته قبل از برگزاری آزمون صلاحیت
بالینی این آزمون را برگزار کردند درحالیکه هنوز هم هیچ نتیجهای از این
آزمون منتشرنشده است، بنابراین در مدت تحصیل فقط بار استرس به ما اضافه
کردند.»
به
گفته اسعدی، نمره پیش کارورزی در حالی در آزمون دستیاری امسال تاثیرگذار
شد که تنها چند روز مانده به برگزاری آزمون به ما خبر دادند این آزمون
بهصورت قطبی برگزار میشود.
اسعدی
اضافه کرد: «دانشجویانی که در دوران دستیاری تحصیل میکنند تقریبا به سنی
رسیدهاند که تمام کسانی که با آنها همسن هستند و در صنف دیگری مشغول
هستند، درآمد مکفی دارند.» او ادامه داد: «من که تا پیشازاین برای کسب
درآمد در برخی دروس تدریس میکردم در دوره دستیاری هم که فشار کار درمانی
افزوده میشود بازهم مجبورم به تدریس ادامه دهم تا بتوانم درآمد نسبتا کافی
برای تامین نیازهای خود به دست آورم.»
از قلب به چشم یا رادیولوژی آرزو
شفیعیون رتبه 10 آزمون دستیاری و برنده طلای المپیاد پزشکی سال گذشته
میگوید: «به نظرمن آزمون دستیاری آزمونی است که نمیتوان گفت کسب رتبه
تصادفی رخ میدهد. ازآنجاکه من پایه قوی داشتم و قبل از آزمون دستیاری هم
درگیر المپیاد بودم باعث شد بتوانم رتبه خوبی کسب کنم.»
او اضافه کرد: «من بیشتر جزوههای درسی را میخواندم نه منابع را.»
شفیعیون
درمورد انتخاب رشته تخصص خود اینگونه توضیح داد: «من بهشدت به رشته قلب
علاقه داشتم اما زمانی که در بیمارستان امام کشیک میدادم، آنقدر بار
درمانی و مراجعان کار را دشوار کرد که تصمیم گرفتم رشته خود را تغییر دهم و
ازآنجاکه به تئوری رشته رادیولوژی و چشم علاقه دارم، احتمالا یکی از این
دو رشته را انتخاب خواهم کرد.»
وی ادامه داد: «گاهی کشیکهای درمانی آنقدر
طاقتفرساست که مجبور میشوی بین خودت و بیمار یکی را انتخاب کنی و همیشه
هم نمیتوان بیمار را انتخاب کرد چون باید به خودت هم فکر میکنی در
اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره)گاهی اینقدر تعداد بیماران زیاد است که
من نمیتوانستم آن خدمات درمانی مدنظرم را انجام دهم. در چنین شرایطی به
بیمار هم ظلم میشودچون نمیتوانم باوجدان خودم کنار بیایم.» شفیعیون آینده
شغلی خود را در بخش دولتی و تبدیلشدن به یک استاد برتر میبیند. او در
این مورد توضیح داد: « من اسفند 92 که آزمون پیش کارورزی را دادم این تصور
را داشتم که بتوانم بیمارستان دوران خدمتم را انتخاب کنم. اما نمیدانستم
که رتبه این آزمون در رتبه دستیاری تاثیرگذار باشد و فقط شایعاتی میشنیدم
که قرار است نمره پیش کارورزی تاثیرگذار باشد. بهتر است تغییرات آموزشی را
از قبل به ما اطلاعرسانی کنند. از سوی دیگر آزمونهای پیش کارورزی
تفاوتهای زیادی دارند. برخی بسیار سخت هستند و برخی آسانتر، بنابراین
تاثیر نمره بدون تراز کردن حق دانشجویان ضایع می شود.» وی در مورد تغییر
درصد دروس نیز گفت: «تصور ما این است که تغییرات درصد دروس خیلی تاثیری در
سرنوشت رتبه و قبولی دانشجویان نخواهد داشت اما باید در عمل ببینیم که چه
اتفاقی میافتد.»
چالش درمان را به کاپوچینو خوردن ترجیح میدهم حامد
شهریاری، رتبه چهارم آزمون دستیاری و دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی ایران
میگوید که میخواهد رشته جراحی مغز و اعصاب را انتخاب کند. او توضیح
میدهد: «از اوایل دوره بالینی به این رشته علاقهمند شده است و دوستان و
اطرافیان من هم بارها پرسیدهاند که چرا میخواهم چنین رشتهای را انتخاب
کنم. البته این کاملا طبیعی است چون فشارکار در دوران دستیاری بسیار زیاد
است و با وجود اینکه دانشجویان این رشته از نیاز کشور هم بیشتر است اما کار
زیاد است و به همین دلیل خیلی ازدانشجویان هم انصراف میدهند.»
او
اضافه میکند: «من شاهد بودم که یکی از دانشجویان در ماههای اول در
بیمارستان فیروزگر اینقدر تحت فشار کاری زیاد بود که کفشش پاره شده بود و
او فرصت نداشت که به خرید برود و من هم قبول دارم که این رشته فشار کاری
سنگینی دارد اما من این چالش را به کاپوچینیو خوردن ترجیح میدهم.»
شهریاری
هم از آینده شغلی و امنیت شغلیاش نگران است. هدفم این است که در آزمون
بورد رتبه برتر را کسب کنم و بتوانم عضو هئیت علمی بشوم و امیدوارم در
آینده بتوانم در مرکز اعصاب ایران که در حال راهاندازی است، فعالیت کنم.»
رتبه
چهار آزمون دستیاری توضیح میدهد: «میدانستم که در این امتحان رتبه خوبی
میآورم اما نمیدانستم که بتوانم این رتبه را کسب کنم.
او
دیدگاه خود درمورد تغییرات آزمون دستیاری در سال جاری را اینگونه عنوان
میکند: «هنوز مراحل عملی شدن این تغییرات را ندیدیم. تاثیر آزمونهای پیش
کارورزی و معدل بر رتبه دستیاری هم اتفاق مثبتی است.»
وی
با اشاره به اینکه از آزمون صلاحیت بالینی غافلگیر شده، افزود: «امیدوارم
وزارت بهداشت زودتر این تغییرات را اعلام کند. دوره اینترنی تماما کار است و
کار. کارهایی که مفید نیست و فقط وقت ما را میگیرد. امیدوارم تحول و
اصلاح آموزشی فقط به تغییر آزمون خلاصه نشود و موارد دیگری نظیر کوریکولوم و
روش تدریس را هم دربر بگیرد.»
شهریاری
ابراز امیدواری کرد که دانشجویان علوم پزشکی دوراهی خروج از کشور یا ماندن
در وطن را پشت سر بگذارند و فکر نکنند که رفتن به کشورهای خارجی خیلی
اتفاق عجیبی است. او اضافه میکند: «امیدوارم بتوان مشکلات امنیت شغلی و را
حل کرد تا اتفاقات بهتری بیفتد.»