کد خبر: ۱۱۱۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 05
شفا آنلاین>سلامت>مسئول بخش غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین گفت: علائم کم کاری تیروئید در 90 درصد نوزادان پنهان است.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر راهله صادق افزود: بیماری کم کاری تیروئید در جنین موجب ایجاد اختلال در ارگان ‌های مهم از جمله سیستم عصبی مرکزی و اسکلتی می‌شود اما اغلب نوزادان در بدو تولد به طور کامل طبیعی به نظر می‌رسند.
وی، دو بیماری کم کاری تیروئید و فنیل کتونوری را از بیماری های متابولیک ارثی عنوان و افزود: طی سال های 85 و 91 به ترتیب زیر ساخت‌های طرح غربالگری برای شناسایی و درمان این دو بیماری با سامانه ارائه خدمات بهداشتی کشور ادغام شد.
صادق با اشاره به اینکه هورمون‌ های تیروئید نقش مهمی‌ در رشد و تکامل تمام اعضای بدن، به خصوص سیستم عصب مرکزی به عهده دارد، ادامه داد: با انجام یک آزمایش ساده از پاشنه پا در سه تا پنج روز اول پس از تولد می‌توان به وجود کم‌کاری تیروئید در نوزادان پی ‌برد.
وی با بیان اینکه این بیماری ها در صورت درمان نشدن به موقع می تواند باعث مشکلات جدی مانند عقب ماندگی ذهنی شود، گفت: در بیماری فنیل کتونوری، میزان نوعی ماده شیمیایی (اسید آمینه) در خون افزایش می یابد اما توسط نمونه گیری پاشنه پا قابل شناشایی است.
صادق خاطرنشان کرد: این ماده که فنیل آلانین نام دارد همراه غذا وارد بدن شده و در بیماران مبتلا، چون بدن فرد نمی تواند اسید آمینه را مصرف کند، میزان آن در خون و بدن افزایش یافته و در صورت درمان نشدن به موقع می تواند موجب عقب ماندگی ذهنی شود.
مسئول بخش غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین در پایان یادآور شد: درمان کامل فنیل کتونوری، امکان پذیر نیست اما با محدود کردن مصرف پروتئین (فنیل آلانین) و استفاده از رژیم های غذایی خاص این بیماران، یعنی رژیم کم پروتئین همراه با مصرف ویتامین و مواد معدنی و نیز استفاده از شیر خشک مخصوص، می توان از عقب ماندگی ذهنی بیماران پیشگیری کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: